|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
De där glappade ju ganska rejält i axiel riktning. Mina töjer sig lite i axiel riktning men inget i radiel riktning när man bänder som i länken ovan. Jag har tendenser till skakningar vid bromsning. Ska nog testa och byta bussningar också. (Har balanserat däck, bytt "oval" fälg, bytt styrled och mätt bromsskivor) |
|
|
Länk hos mister auto kostar dragstagen 1000kr styck , bussningar kostar mellan 200-300kr styck + att du måste pressa skiten... Du får ju en ny spindelled på köpet om du köper helt nytt dragstag med bussning. Men det är ju upp till dig själv, om du nu pressar bussningar själv är det väl inget men tänk efter om du tänker låta en mekaniker göra jobbet åt dig.. vore ju tråkigt om jobbet med pressa bussningar kostar mer än köpa helt nytt dragstag. Glöm inte bort att 4hjulsdrivna bilar har ett speciellt dragstag med spindelled som inte sitter fast i länkarmen. (om du nu har fyrhjulsdriven bil dvs) |
|
|
jo, jag har funderat på om det är dumsnålt att bara byta bussningarna. Jag vill nog helst ha original delar och det jag snabbt hittade i Tyskland var att länkarmar på båda sidorna kostade ca 3300kr inkl frakt och bussningarna ca 750kr inkl frakt. Pressa i bussningarna kan jag göra själv men jag har ju annat jag vill göra med min tid också. Sätter dessutom en 5'a på att jag kommer skada damasken till kulleden när jag demonterar länkarmen också... Vi får se hur det blir! |
|
|
har för mig att någon skrev här någonstans att länkarmarna som bmw använder orginal är TRW , och TRW finns där på mister auto för 1000kr styck! |
|
|
Tänkte inte hela vägen, beställde enbart busningarna. Någon som bytt enbart dom? Hur jävligt satt dom? Tänkte att det bara går lossa den änden, sänka ner dom och pressa ur dom med en klo..? Haha rätt less nu men dumt sälja när allt väl är bytt.. |
|
| Just, Balanserade om hjulen och vipps försvann vibrationerna i fart.. Var slarvigt balanserat tidigare. Så bara byta sista styrstaget och bugningarna och hoppas att det slutar skaka dyngan ur mig :) | |
|
Fan va härligt att det finns folk som har koll på sånt här, upplever samma tjafs på min E60 -08 LCI. Har ringt verkstaden efter att ha läst igenom den här tråden. Bett dem ta hem bussningarna för dragstagen samt byta skivor fram. Får se om det hjälper. Annars en fråga; vad är det för bussningar som påverkar hur bilen tar emot hårda vägkanter/brokanter som man färdas över dagligen i Stockholmstrakten. Känns ju SÅDÄR när bilen nästan (notera nästan) studsar i 85km/h på Essingeledens alla olika brokanter samt spårar som en dåre vid filbyte. Tycker inte att 245or ska påverka det såpass jäkla mycket som det gör. Fick tillfället att ha Pappas Corvette C5 hela förra sommaren till och från jobbet då jag var billös den sommaren. Den har 255or i fram och 295or i bak, den spårade inte ens till tillnärmelsevis så mycket som Bimmern gör. Vad påverkar att bilen spårar i upphängningen/fram-, bakvagnen? 6cylpower 10cylpower ska det bli. |
|
|
Lappi, jag misstänker att du måste ha en hydraulisk bänkpress för att få i och ur bussningarn. Skönt att balanseringen hjälpte! |
|
|
Min E61 slutade spåra så djävulskt när jag bytte ena styrleden, bytte hela höger styrstag, 1200kr. Men vänta på få hem storslaget till andra sidan åxå. Den spårar lite men inget mot vad den gjorde tidigare.. Press hoppas jag slippa.. Har varken ork eller lust att riva lös så mkt. Kanske skulle köpt hela stagen :) och lämnat bort åt bilmeken :) |
|
| Köper man hela dragstaget så är det lätt att byta själv. Köper man lösa bussningar så ska dessa pressas in, då vill det till att man har tillgång till press... | |
| Japp, då beställde jag just kompletta dragstag och dom stagen till krängaren samtidigt. Så nu blir det mesta nytt och bör fungera. Tack som F för alla svar! | |
|
Hej, efter 3 bromsskivebyten fram så kan jag direkt säga att ett dåligt dragstag skadar bromsskivan. tillslut bytte jag dragstagen på båda sidor och därefter bromsskivorna igen. nu är det inga problem. bilen är som NYYYYY :) |
|
| Bytte i helgen på höger sida, då jag fick fel.. fick dubbelt till höger men inget till vänster. Märks dock redan skillnad, bilen slutade nästan helt hoppa och då jag kände på dragstagsbussningen så var den sop slut. Inväntar grejerna till vänster sida. | |
| Äntligen är allt bytt, Fri från vibrationer och oljud från framvagnen. MEN!! Bytte även stagen till krängninghämmaren, och tur var det. Då jag skulle skruva lös de gamla staget och tog tag i det så hoppade kulleden isär, så väl investerade 300kr för två nya sånna. En fyrhjulsinställning på detta så är livet på topp igen. | |
| Kul du fick till det! De där dragstagen är boven till mkt elände (vibrationer). Har gjort som Residence, bytte först skivor sedan dragstag, gör inte det!! Skivorna tar stryk av dåliga bussningar i dragstagen. Mitt råd är - byt först dragstag och gå sedan vidare med ev. skivbyte. | |
|
Nu har jag nya skivor igen och bilen är som en dröm att köra!!! Det är så härligt när grejerna funkar precis så som de ska :-) |
|
|
Lappi, kul att det löste sig. Har följt tråden. Pendelstagen som du bytte sist där underskattat tror jag. Jag renoverade en hel framvagn inkl pendelstag på min e39 530 men det började klappra och den slingrade sig på vägen redan efter 3000 mil. Pendelstagen var helt slut som dina men resten av grejerna var hur fräscha som helst. Tror att det kan vara en bra start att byta dessa vid framvagnsproblem. Åtminstone en billig start. Min bil: Länk |
|
|
Har precis bytt mina dragstag på min 525dT -09. Fick Meyle HD monterat. Har problem med att bilen är lite orolig i 120km/h+ farter med last så jag bestämde mig för att få dessa bytta nu efter dryga 10000 mil. Bilen känns tightare och har inget skrammel alls över fartguppen/ojämnheter nu mot lite grann innan. Tyvärr så blev jag inte av med vibrationer vid bromsning i hög fart, skall försöka bromsa bort detta och se om det blir bättre. Skivorna är väl en aning ojämna helt enkelt. Kunde inte se nåt med ögat på de gamla stagen efter de var bortmonterade men gissar att gummit i bussningen blivit mjukare med tiden. Återstår en del tester i högre farter innan jag ver säkert om allt är ok igen. |
|
|
Jag har bytt endast bussningen på ett flertal e39 och e60/e61 och på dessa har jag vridit bussningen 90 grader, bussningen är ju inte helgjuten och gummit sitter original kl 12 och kl 6, på en sliten bussning ser man att gummit börjat spricka och det är ju pga belastnignen, vrider man bussningen så gummit sitter kl 3 och kl 9 så håller bussningen betydligt bättre. Neh det behövs ingen hydralisk press jag har bytt samtliga bussningar i et 250mm skruvstäd utan några bekymmer. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Jag har börjat uppleva vibrationer när jag bromsar. Framförallt om jag gör en mjuk inbromsning från +70km/h. Bromsar jag aggressivt så vibrerar det mycket mindre. Pratade med en mekaniker och han sa att det säkert är dragstagen, när jag bromsar aggressivt så "trycks" stagen i bakre läget och så länge det är ordentligt med tryck så vibrerar det inte. Hissade upp bilen idag och kände på bussningarna med en större skruvmejsel, kunde rucka på dom ganska enkelt.. Så verkar var dragstag för mig också! Frågan är om man ska byta mer när man ändå gör det, erfarenheter kring detta? Vilen har snart gått 15 000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.