AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.984

Bytt bromskivor/klossar, styrleder och balanserat hjul E61...

Sida 1 av 2
La
34
Lappi
BMW 525d M-sport Touring -08
Vibrerar i ratten från 50km/h och uppåt, vibrerar grymt vid inbromsning... Tips mottages.
14000mil ska väl en E61 Lci klara...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känn efter om skivorna blir väldigt varma - låter spontant som att du har ett eller flera kärvande bromsok.

Om vibrationerna kom efter bromsbytet, tyder det också på att det är en/flera kolvar i oken som har rostangrepp och när du pressade in kolvarna i oken iom de nya beläggen kom rostkanten så långt in i oket att den kärvar mot o-ringen/tätningen som skall täta mellan ok/kolv.

Annars kan det vara glappa bussningar/leder i framvagnen.

Kolla också så att hjulen är riktigt påskruvade och skivorna inte har smuts mellan navet och anliggningsytan - räcker med en liten rostflaga inne vid navet för att du skall få rätt stort slag ute vid friktionsytan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
34
Lappi
Motionerade oken duktigt och rengjorde dom, likaså glidpinnarna, inga problem dra oken fram och tillbaka.. Borstade av anläggningsytan men kanske inte gott nog.. Bytt styrleden på höger sida men ska byta vänster med, dom hade bara en på hyllan när jag beställde. Är det några spec bussningar som kan påverka detta? Hjullager? Slitit och ryckt, snurrat osv men dom verkar helt felfria..

Mkt irriterande när det vibrerar..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla här så förstår du vad jag menar med "rost på kolven":
Länk

Mvh
Johan B

La
34
Lappi
Ja det där såg mindre roligt ut! Tyvärr vet jag inte om jag vågar ge mig på denna operation.. Dyrt lämna in och få dom fixade?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte gör det själv är det både billigare och enklare med så kallade fabriksrenoverade utbytesok.

Men kolla först om det är det som är problemet - då blir skivorna väldigt varma...

Mvh
Johan B

Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
gissar på dragstagens stora bussningar är boven..
La
34
Lappi
Okej, ska kolla upp oken och dragstagen.. vilka stag är detta? går det byta enbart bussningar?
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Jag har också bytt diverse delar i framvagn då jag hade vibrationer. Gjorde framvagnsinställning och de kollade att övriga bussningar var ok. Köpte även nya sommardäck i samma veva. Hur som så blev det inte riktigt bra och jag var in och balanserade om däcken ( som var nya sedan en månad), blev lite bättre. Sen när jag var in på BMW i ett annat ärende så kollade de och var ute å provkörde och kände vibrationer. De balanserade om däcken och resultatet blev näst intill perfekt. I princip inga vibrationer alls. Jag köpte alltså nya Michelin i juni, var in och balanserade om en gång och sen tredje gången på BMW - då blev det bra! Däckfirman sätter jag aldrig min fot hos igen.
La
34
Lappi
Kanske ska börja med att låta en annan däckfirma balansera.. iaf en rätt billig peng innan man letar vidare efter fel.
Som Jalapan säger: det är nästan säkert de bakre bussningarna i dragstagen som är slut. Dragstaget (som BMW kallar dem), är den största länkarmen i framvagnen.

Man behöver bara byta bussningarna, kostar ca 300 kr för 2 st på Schmiedmann. Byt dem först.
Dragstaget är nr 11 på bilden här, bussningen ser du också:

Länk
La
34
Lappi
Dom bussningarna lär ju inte vara så jobbiga byta?
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Jag köpte dragstagen, alltså hela länkarmarna på Mister Auto för ca 1.000:- st. Upptäckte då att det var precis samma som satt där original (TRW).
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
samma problem som du.
jag hade dåligt dragstag som sedan medförde att bromsskivan blev dålig.
byt dragstagen, därefter nya belägg och skivor fram.. och du skall se att du ej har problem mer.. :) dragstagen är det som tar stryk när man bromsar varje gång. blir bussningen dålig på dragstagen så vibrerar bilen DUKTIGT när man bromsar..

La
34
Lappi
Skickade frun att balansera hjulen igen efter jobbet då hon använder bilen, får se om det gjorde någon nytta.. Ska beställa bussningarna då dom ändå inte kostade nått. Men skivor/klossar har gått 3-400mil så finns det nått hopp för dom? Inte alls sugen köpa nytt igen..
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Instämmer i kören, byt dragstag/dragstagsbussningar. Prova att byta staten först, då känner du om bromsarna klarat sig.
Jag har beställt meylestag på eBay för 1500:- paret. Kommer i veckan hoppas jag. Har rejäla vibrationer, framförallt vid bromsning. Nu är det så illa att frugan knappt vågar åka i bilen.
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Ni som har haft vibrationer vid bromsning och blivit av med vibrationerna genom att byta dragstag, hur mjuka har era bussningar varit? Riktigt sladdriga eller knappt någon skillnad mot nya?

Har det varit lätt att bända länkarmen i både axiel och radiel riktning i den änden bussningen sitter?
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Jag kände i ärlighetens namn ingen skillnad på nya å gamla bara genom att bända å bryta. När man väl bytt och sätter sig och kör - då är det skillnad!
Ja
210
Jalapan
Här är en länk till dragstagen fram på e60/e61 , man kan prova som killen att bända men även om dom är dåliga är det inte säkert att det märks genom att bända/dra/slita i dom.

Länk

Ja
210
Jalapan
fan att det inte finns edit.

här är hur man byter dragstaget

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.