AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.482

Sportluftfilter=bluff?

Sida 1 av 2
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Har hört att ett sportluftluftfilter inte gör så stor skillnad på effekten såvida man inte har en RIKTIGT race-trimmad motor med trimkammar, extraktorgrenrör, racekattar osv.

En kille jag snackade med som forskat i ämnet hävdade att motorn, med ett standardfilter nästan ALDRIG kan få för lite luft och att Öppna filter bara var bluff och slöseri med pengar, såvida man inte tävlingskör. Personligen vet jag inte om jag litar på detta påstående...

Hurvida han har rätt eller inte låter jag vara osagt, men vackrare ljud får man iallafall i 9 fall av 10, och det är tveklöst värt några hundringar i mina öron ;)

mvh
Kalle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att de flesta sportluftfilter tenderar att släppa igenom mer skit till motorn, vilket gör att den slits mycket och du tappar effekt efter ett tag.

Speciellt gäller det när man slarvar med att olja in sportluftfiltret med rätt olja och vid rätt intervall.

Mvh
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kan upplysa om att på vissa motorer gör det susen med ett sportfilter. Kompisen gav sin farsa ett luftfilter för den befintliga boxen på hans mitsu v6:a och det gjorde mer än man någonsin kan ana. Bilen var nästan ny och välservad så den gick inte på något sätt dåligt innan. Men efter den lilla operationen gick bilen otroligt mycket rappare och drog på ett mycket skönare sätt redan från botten. På min bil märkte jag däremot inte så mycket när jag stoppade på ett öppet luftfilter, ljudet är ju aningen behagligare men det är nog också det enda...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det inte bättre med en större luftbox med originalfilter än originalbox med sportluftfilter?

/Kristian
Kristian: Hur kan man ha en större box med orginalfilter? Det borde väl inte funka va ;D

Jag är också av den åsikten att ett öppen konfilter t.ex. inte på något sätt skulle öka slitaget på motorn. Har haft det på min 325:a men som nofx16 säger, et låter ju bättre även om man inte kan fövänta sig några nya hk:er
När jag tidigare läste brittiska tidskriften Fast Car höll de mycket på med tester av trimmprylar och även läsares bilar på rullande landsväg (tyvärr inga BMW). Det som man kunde se som en röd tråd i testerna var att det var individuellt beroende på fabrikat samt att om det fanns en effektökning var den ytterst marginell (absolut inga 5-10% ökning som vissa filtertillverkare uppger). Det roliga var att något test visade det sig att hade bilen gått som den skulle hade detta gett mer effekt (dåliga tändkablar, snedsälld kam etc.) Sedan har jag hört att BMW är duktiga på att utforma luftburkar. Jag är personligen skeptisk till effektökning med luftfilter, men jag tvekar inte att köpa ett efersom man slipper köpa nytt engångsfilter var gång samt att det ger ett mycket mer sännande ljud(koniska).

BMWCS [Syd] # 2358
HMS
hur ska man märka den eventuellt lilla effekten det ger?.. klart man ska ha det... många bäckar små. bäst är ju att åka utan filter iaf på överladdade bilar. men det rekomenderas inte annat än på stripp och andra "Rena" vägar...

MaxPower
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har uppllevt häftigare ljud o sänkt förbrukning...men aldrig nån effekt ökning på bilar uten turbo....en komopis golf 1,6 96:a drog 1 deceliter mindre per mil på landsväg med sport filter i org burken...rätt imponerande.....
Det bästa är nog att köpa ett sportluftfilter som passar i orginalboxen än att hänga på ett öppet. Att öppna filter drar in mer skit och dam än orginalfilter är ju ingen nyhet direkt. Om nu öppna filter ger så mycket extra krut, varför sätter då inte biltillverkaren dit dom redan från början? Kika bara t ex här; Länk
224% mer skit än orginalfilter, låter bra va? =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sportfilter är väl som chipstrimning, ett sätt för ÅF och verkstäder att hugga pengar av människor som är kåta på effekt. Sälj en känsla typ:)) HAr Stort K&N filter innanför stötfångaren på min 540 men den är ju lite lätt modifierad så jag får lita på att norrmännen vet vad de gör där:)
Asken
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
For me though, it's simple: More DIRT = BAD

Ord och inga visor.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
DH: Inte fan vågar man sätta in K&N i kärran efter den läsningen! Någon som vet hurvida andra fabrikanter har bättre skit-täthet?

Asken: hehehe..."Lätt Modifierad"....ok då säger vi väl så :D Går 540 genom SBP? Blir det kompressor även på X5? ;D

ha de!
/Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Läs vad en vis man skriver.

MVH
Hasso
Pssst.... om det nya filtret sitter så att det suger luft som är varm, jämfört med original som alltid suger "fartvindsluft" så förlorar man ALLTID effekt.
Många som monterar öppet filter gör det när originalet är skitigt, då blir klart bättre.
Det hade varit billigare att tvätta originalet.
Återigen så köper vi saker som kanske fungerar, kräv papper på utlovad effekt.

Vill oxå ha kompressor.....
markus00
Jag tror man kan säga att man kan inte räkna med mer effekt med ett sportluftfilter men ljudet blir "goare".
Sedan är det ju hur mycket mer slitaget på motorn ökar??
enligt flera jag frågat så ska det inte vara några problem om man sköter filtret rätt.
Vad säger ni om det??
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Hade GreenCotton Koniskt Filter på min 320 -89. För det första ljudet blir obeskrivligt underbart, för det andra bilen svarade mycket bättre på gas. Rengjorde det vart 1000mil fungerade perfek. Jag rekomedrar iaf er med E30 6:a att köpa koniskt filter för ljudet.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
jag upplever en jävligt hög co2 halt på sbp (13) gräns vid 5 !!!! skit filter !!!!!!!

Mvh/ Daniel
DR
47
DRutström
525 TDS Touring -94
Hej,

Detta ämne har diskuterats vilt på många andra forum också. Egentligen är detta ett såkallat "Bilsport"-fenomen. Någon har det, helt plötsligt ska alla ha det. Visst, det sjunger fint och så, sällan skadligt för motorn så länge det inte är tillverkat av skummgummi som kan torka och ramla in.

Dock ska man ha väldigt klart för sig att någon märkbar effektökning inte existerar (möjligen mätbar i vevaxelbänk), dock i samband med en sjuhelvetes massa trimning så ger det fördelar. Dessutom är som tidigare nämnt, placeringen a och o.

Huruvida man ska ha det på standardbilar eller ej, tvistar ju de lärda om. Dock anses sportfilter i OEM luftfilterbox bäst om bilen är utrustad med AMM eller liknande luftmätningssystem. Om man nu prompt vill ha ett "öppet" filter så ska man se till att längden på röret mellan AMM och filter är minst 1,5x rörets area. Detta för att uppnå såpass laminär strömning som möjligt, ja jag vet att det är i princip omöjligt att få luft att strömma laminärt.

För just utformningen på luftburken är en relativt viktig parameter i ett motorbygge för en bil som inte ska åkas race med, utan som ska hålla år ut och år in. Sen har jag svårt att tro att speciellt BMW var särskillt slarviga med detta, så den har garanterat bästa möjliga utformning (som på tiden för tillverkning var möjlig att räkna ut).

Mvh
David
cdabox
Jag kan säga så här.
Jag hade ett BMC sportfilter (koniskt) förut, och det gav väl lite förändring, men ljudet var skönt.
Sen bytte jag till en BMC CDA-box och det har gett mig mycket mer faktiskt, är mycket rappare från början, och ljudet är inte fullt så brutalt i kupén, men desstovärre om man stampar pellen i botten i en tunnel med rutan nervevad. Enligt vänner låter det som en F1 bil (nästan med lite väl mkt överdrift) =) men det låter väldigt koolt.

Så köp sådant filter, kostar mellan 2.5 - 3 tusen.
cdabox
för att lägga till så är det en diameter på 80 mm som är insug, en slan är monterad ner mot bottenplatten där ett hål är uppsågat så det är bara kall luft som kommer in. SUPER!
cdabox; Vart köper man dessa filter?
Green har gjort ett filter som heter Twister och är avskärmat o allt, ska tydligen vara väldigt bra? Har någon erfarenheter kanske?

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.