|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
3 cyl känns som en halv BMW motor... Men dom har väl inget annat val när alla motorer ska gå så snålt som möjligt. Hade det inte vart en tanke att minska på utrustning och därmed vikt istället? Dessutom mindre komponenter att tillverka. Många bilmodeller väger ju flera hundra kilo mer än deras förfäder. |
|
| 3-serien får 3-cyl motor 2015. | |
|
Har du någon mer info? __________ Mvh Grelle |
|
| Länk | |
|
Det får gärna vara en 3-cyl för min del, bara det inte låter som en symaskin (speciellt på tomgång) och kräver service vart 500e mil! "Ju mindre motorerna är, desstu mer måste man varva för toppeffekt", är ju en regel som har hängt med länge. Det gäller att allt lirar, ex med motorns uppbyggnad, val av turboaggregat, lådans utväxling, däckdimensioner mm. Tekniken har väl gått framåt eller hur (?), och 3-cyl motorer har funnit ett bra tag nu, samt att det är billigare för tillverkaren att framställa (precis som de nya framhjulsdriva modellerna, som jag tycker har spårat ur totalt! Ren FWD Bmw? Suck! Snyft!). Kolla bara på WV:s små TDI/TSI motorer. Fy f*n vilken utväxling de har! Bred register, låg förbrukning, hyffsad stark och "OK" gång. Om förbrukningen nu kommer att hamna på 0,39L/mil, så tycker jag personligen att det är riktigt bra för att åka i en 5-serie. Håller ni inte med? =) |
|
|
Den regeln är man skickat ut genom fönstret iom införandet av respirator. BMW gör som vanligt helt rätt, även om det inte alltid är kul. De har kopierat Scania och verkar ha en "universalmotor" på 0,5 liter per cylinder som man sedan skalar hur man vill mellan 3-6 cylindrar. De enda TSI-motorerna jag kört har varit urkassa! Över 3000 varv i 110, sexväxlad låda men med så täta växlar att man undrar vad de håller på med. Men det har varit de mindre modellerna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.