|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En 150 hästkrafter stark turbodiesel där de tre cylindrarna sägs nöja sig med 0,39 liter per mil. Se länk: Länk | |
| Äntligen... | |
|
spännande men mera spännande att se vilka effektökningar som ligger på de starkare modellerna. /Anders |
|
| Sorgligt, men förståeligt. Volvo håller på med samma sk*t i sina planer framöver... | |
| "Vad gäller övriga motoralternativ kan vi räkna med snålare gång, i genomsnitt tio procent lägre förbrukning, samtidigt som effekten ökar. Enligt det tyska bilmagasinet får trelitersmaskinerna 530i, 535i, 530d, 535d och M550d i tur och ordning 333, 375, 286, 333 samt 401 hästkrafter. Det är betydligt mer än i dag, exempelvis har dagens 535i 306 hästkrafter och M550d 381 hästkrafter." | |
|
Jag noterade också detta. Undrar om det är en felskrivning eller om 530i återvänder som trelitersmotor (och sexcylindrig)? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Hur många mil kommer alla dessa småmotorer klara? Volvo har t.ex. v70 1.6 med 180 hk (bensinare) BMW kör 2.0 med olika trimningsgrad upp till 328i. Vad tror ni, kommer livslängden minska? |
| Jag tror att man redan nu ligger på gränsen för vad motorerna tål... Läser man på märkes-forumen verkar många biltillverkare ha problem med livslängden på motorerna som går alldeles för snålt för sitt eget bästa | |
| Motorerna hålle nog, det är det som får dem att fungera som går sönder. Turbo, avgasrening, pump, spridare, ställdon, ventiler, givare osv osv. Och vissa av dessa är dyra. | |
| Fan, då har även 530i turbo. :/ | |
|
Intressant och egentligen rätt väntat. Klart åker jag helst omkring med en 6:a under huven men det är bara inse fakta, den tiden är förbi och nu är det downsizing, el, hybrid och nästa generations drivkällor som gäller. Det man med säkerhet vet är att utvecklingen inte står still och såfort det sker en större förändring så tarvdet tid innan den vinner acceptans och många kommer säga att det var bättre förr. Så var det när vi gick från hästar till förbränningsmotor och så är det idag. Jag är däremot övertygad om att morgondagens drivkällor också kommer sprida glädje bland bilentusiaster i sinom tid. En annan fråga är hur mycket inflytande över fordonets framfart som vi kommer att ha i framtiden. Redan nu testas ju "tåg-körning" på motorväg, bilar som åker och parkerar sig själva. Så när slutar vi aktivt att köra och när blir föraren en systemövervakare/programmerare som matar in färddata och sedan sköter bilen i stort sett allt själv. |
|
| Trecylindrig femma? Nej tack! Passar väl bättre i en etta kanske... | |
|
Jag skruvar gärna ur ett tändstift för de extra hästarna =P /Magnus |
|
| 535i med 375 hkr låter spännande. Då får man nog mer i inbyte för sin "gamla". | |
|
Vad som helst är ju bättre än fyra cylindrar, så även tre!! Ur ett ljudperspektiv alltså. Men då ser jag helst att det går att varva mer än 6000rpm eftersom en trecylindrig motor låter "trött" annars. Synd att effekterna sticker iväg så högt egentligen, dvs att de sexcylindriga motorerna "träder in" så högt upp i effektskalan (dyr försäkring etc), jag vill bara ha silkeslen gång, underbar karaktär och lite spets när man är entusiastisk, behöver inte 300hk. |
|
Karl-Hilding |
"Jag noterade också detta. Undrar om det är en felskrivning eller om 530i återvänder som trelitersmotor (och sexcylindrig)?" 530 har väl aldrig haft färre cylindrar än 6 eller mindre volym än 3 lit? |
|
Karl-Hilding - korrekt citerat och korrekt noterat. Om du läser den tyska originalartikeln kan man förledas att tro att det är tre- och fyrcylindriga motorer som gäller. 530i kan alltså återvända (den finns ju inte längre som modellvariant) men kanske inte som rak sugsexa utan som överladdad fyrcylindrig motor. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Karl-Hilding |
Ja de stökar verkligen till det. 328 4-cyl turbo 245 hk. 528 -10-11, 6-cyl sugmotor 258 hk. 528 -12, 4-cyl turbo 245 hk. Blir det en 5-serie med 3-cyl turbo bör den väl heta 518. Och blir det en ny 530 med 4-cyl och turbo bör den bli laddad som f-n. minst 275 hk. |
|
tja, kanske tre cylindrar och elmotor räcker 362 hp i8 Länk |
|
| Mission Impossible...passande | |
|
Tre eller fyra spelar det eg. någon roll för de flesta. Nej. Klart mer intressant för oss här är om ryktet stämmer att nya sjuan bantar uppemot 300 kg och i så fall hur mycket som ärvs ner i nya femman. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.