|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Forts... Jag har ställt in min "M" knapp så att det blir comfort läge på EDC dämpare, P500, 3e streck på växellådshastighet (mest för att spara på lådan) och alla anti slir system urkopplade. Sjukt nöjd med att man kan ställa in allt på en knapp:) Bäst hade varit om man inte behövde trycka alls på M knappen men då hade nog BMW blivit stämda av alla som körde av vägen. |
|
|
Grattis till ett fint köp! Du som precis varit i köpartagen nere i Tyskland. Kan du dela med dig lite om prisbild samt prutmån? Söker själv efter en M5 E60 (alt. M3 E92), men är osäker på vad som är ett juste pris. Det ser inte ut att vara direkt billigare än i Sverige, men utbudet är betydligt större. Mvh, Mikael |
|
|
Först tack till all feedback :) Ja nu känner jag mig mera "hemma" på växellådan och har lärt mig lite mer om vad den kan och hur den vill osv och nu känns det faktiskt lite coolt att den är lite svårt manövrerad el vad man skall säga för det känns som en blandning av halvautomat och gammal ciao moppe:) stilren: Ja lite läskigt är det då man står i lite bak lut och skall backa och den börjar rulla bakåt fast R är vilket inte skulle hända på en "vanlig automat" men som sagt coolt med lite udda tillvägagång sett. Men jag måste säga att jag är verkligen jätte jätte nöjd med bilen och skicket är verkligen enastående och jag är riktigt petig ska tilläggas Tror jag har räknat stenskott och får det till 4st normala och 3st småttingar men resten av bilen är i nyskick utan att överdriva och inredningen är 100% perfekt och jag bara älskar skinnbrädan och dess underdel och skinnet övanpå överdelen av dörrsidorna Ang menyer osv så tycker jag att dom kunde ha gjort lite mera användar funktioner för själva bilen som tex iställer för larvet med om bilen skall låsa vid start osv osv så hade jag nog velat ha: att kunna ställa känslighet på helljus assistenten ändra färgteman i skärm div alarm funktioner osv. Archan: Ang priset osv så är det ganska svårt och visst går det att pruta men för mig så var det inte så lätt på den här bilen PGA att den var såpass fin och det fanns liksom inget att anmärka på för då hade jag bara framstått som väldigt oseriös för det fanns/finns verkligen INGET att anmärka på och då jag även fick 8månaders BMW uroplus garanti på den så var det inte mycket att orda om samt att ALLA verkligen ALLA papper kvitton osv sedan ny fanns kvar men generellt så går det ju att pruta och BMW M5 E60 ÄR BILLIGARE I TYSKLAND el man kan säga såhär att du får nog mer bil för pengarna där och framförallt mer utrustning och säkert nåt år nyare årsmodell Jag kan bara tala för mig själv men jag gillar tysk importer om dom är seriösa då förstås för dels är service och däck osv ja allt sånt är billigare där så folk sitter inte och kör en M5 E60 3tusen mil utan oljebyte och halvdåliga Ling Long däck men som sagt det finns skrot även där så man får känna ägaren lite på pulsen då man ringer och pratar innan man åker ner och för det mesta så får man någon typ av känsla efter ett par samtal el samtalstid med honom. handlare vet jag inte så mycket om utom att dom är svårare att pruta hos och erbjuder oftast nya däck el en fullservice istället och det vill man ju inte ha för vem vet om dom gör den! Var inne nyss och kikade lite och om du jämför bilarna och priserna så ser du att du får en mycket nyare bil för samma pengar och vissa även billigare men som sagt är det en privat person TA i lite när du prutar osv för oftast så ger han grönt ljus även om du drar av 10-25 tusen faktiskt för totalen handlar om en såpass stor klumpsumma så då vet dom ju att den blir såld och då gör tex 25 midre inte så mycket för han får den ju såld och slipper konkurera med ca 80 andra M5or vilket inte finns på tex blocket! Lite of topic men jag hade tänkt köra på vintern men jag struntar i det och ställer in den i garage för den var lite för fin för att få blästrad i fronten och iskockor som knäcker front spoilern osv tycker det är lite coolt att M5an inte har dimljus fram lite udda sådär |
|
|
Hej igen... Då var alla papper inskickade till transport styrelsen för ursprungskontroll och jag gjorde kopior på alla så man har kvar för det är ju lite kul att kunna se historiken. ANG BMW europlus garantin hur fungerar den och vad kan man använda den till och hur går man tillväga för att använda den här i sverige på BMW bavaria i solna tex? POS: SATAN vad bra dom gick, det trodde jag aldrig om M5 E60 |
|
|
Hej igen Jag glömde fråga ett par saker ang M5or E60 Jag har M märke i nackstöden fram så jag undrar om alla har det och det är synd att dom inte hade det bak! Sedan undrar jag hur vanligt det är med VOLLläder/full läder? Jag har läder klädd: instrumentbräda överdel och underdel dörrsidor och även överdelen på dörrsidor mitt konsol nedre dörrstolpar Och sedan alcantara på: Överdel på stolparna A B C hatthyllan innertaket Och sedan har jag skidlucka och en UNDERBAR sak jag upptäckte idag :) Jag har FÄLLBART BAKSÄTE :) klockrent fast det kanske alla har iof vad vet jag Sen gillar jag L7 ljudet i bilen riktigt grymt ljud och att den har USB och AUX är perfekt Sedan tänkte jag NI som har M5or använder ni eran CD växlare i handsfacket? Spelar även den MP3 filer som den som sitter i mittkonsolen? Har hört att det finns DVD växlare att ha där istället för CD växlare vilket vore 10000ggr bättre för vad är vitsen med UBS/AUX/CD slot in i mitt konsol och sedan en TILL cd apparat i handsfacket som bara spelar musik den med och skall den fylla någon som helst funktion så får man ju hoppas att den läser MP3 filer Saker jag inte gett mig in på el som är onödiga för mig iaf är: SOS knappen i taket har jag inte forskat i bmw online har jag inte heller forskat i hel ljusassistenten är alldeles för okänslig och bara jobbig då man ändå sitter och kikar så att den stänger av innan dom blinkar för att man har det på, Den gör rätt 4ggr av 10ggr |
|
|
När det gäller Europlusgarantin så har du fått ett certfikat som visar att den gäller för din bil och under vilken period. Är det något som händer med bilen och du vill åberopa garantin så får du visa upp detta för din åf. Du får som regel lägga ut för den eller de åtgärder som görs och sen får du begära återbetalning från Europlus Länk /Anders |
|
|
Tack för svaret! Okey så jag kan TEX välja BMW i solna och bara gå in där och visa mitt cert och lämna in bilen och betala och sedan kontakte europlus.? Är EUROPLUS ett fristående företag el är det bmw el vad? förstår inte riktigt |
|
|
Ja i princip men arbetet måste ju omfattas av garantin förstås. Europlus ligger under försäkringsbolaget Allianz tror jag. Du kan läsa på mera via ex. vis den tyska BMW sajten under Europlus. Ser nu i min mailbox att jag har lite mera uppgifter: Allianz Automotive Services GmbH | Global Automotive | Warranty | stellv. Referatsleiter Betrieb Einsteinring 28 | D-85609 Aschheim | phone +49 89 2000 48 800 | fax +49 89 2000 48 562 | garantie@allianz-warranty.com Allianz Automotive Services GmbH Geschäftsführung: Ralf Schollenberger, Horst Ziegler Für Umsatzsteuerzwecke: Ust-ID-Nr.: DE 262 617 720 Amtsgericht München, HRB 175682 Länk /Anders |
|
|
Hej igen Jag glömde fråga ett par saker ang M5or E60 Jag har M märke i nackstöden fram så jag undrar om alla har det och det är synd att dom inte hade det bak! Sedan undrar jag hur vanligt det är med VOLLläder/full läder? Jag har läder klädd: instrumentbräda överdel och underdel dörrsidor och även överdelen på dörrsidor mitt konsol nedre dörrstolpar Och sedan alcantara på: Överdel på stolparna A B C hatthyllan innertaket Och sedan har jag skidlucka och en UNDERBAR sak jag upptäckte idag :) Jag har FÄLLBART BAKSÄTE :) klockrent fast det kanske alla har iof vad vet jag Sen gillar jag L7 ljudet i bilen riktigt grymt ljud och att den har USB och AUX är perfekt Sedan tänkte jag NI som har M5or använder ni eran CD växlare i handsfacket? Spelar även den MP3 filer som den som sitter i mittkonsolen? Har hört att det finns DVD växlare att ha där istället för CD växlare vilket vore 10000ggr bättre för vad är vitsen med UBS/AUX/CD slot in i mitt konsol och sedan en TILL cd apparat i handsfacket som bara spelar musik den med och skall den fylla någon som helst funktion så får man ju hoppas att den läser MP3 filer Saker jag inte gett mig in på el som är onödiga för mig iaf är: SOS knappen i taket har jag inte forskat i bmw online har jag inte heller forskat i hel ljusassistenten är alldeles för okänslig och bara jobbig då man ändå sitter och kikar så att den stänger av innan dom blinkar för att man har det på, Den gör rätt 4ggr av 10ggr |
|
| Eh....skrev inte du det här i förrgår redan? | |
| Jo det stämmer måste blivit nåt konstigt.... | |
|
För utrustning och övrig statistik se gärna denna omfattande undersökning av bl a Jörgen och Stephan här på forumet: Länk Nackstödet är standard på M. SOS-knappen är nog inget du bör testa om inte vid nödsituation då dem ringer upp larmtjänsten. Osäker på om det funkar i Sverige, framförallt på importerade bilar. Ang Europlus se denna tråd om just hur det KAN se ut på hemmaplan: Länk |
|
|
Hej igen. Har funderat lite på mitt innertak eftersom det inte står i min utrustningslista att det är alcantara men det ser ut som det el ja nåt annat än ett vanligt innertak iaf och eftersom jag har klädselkod X3SW Så sa nån att jag hade skinn innertak och skinn hatthylla och min hatthylla är av samma material som innertaket vilket jag tycker ser ut som alcantara fast mera år skinnhållet iof! |
|
|
Tror att du behöver ha denna kod om du har alcantaratak från produktion så att säga, det kan ju alltid eftermonteras av den villige (och händige, eller ekonomiskt välbefinnande personen :)).. S776A INDIVIDUAL DACHH. ALCANTARA ANTHR. Du har VOLLLEDER MERINO/SCHWARZ (X3SW) vilket innebär utökat läder i dörrar, på instrumentpanel och mitt konsol bl a. Kostade ca 83k extra på den tiden :-) Prislista Länk Tillbehör Länk Där kan du kolla och läsa, räkna och leka lite med din spec då jag antar att du har den redan? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
m5tomten: 44% har alcantara innertak och 73,2% har S677 Hifi Pro vilket var det dyraste högtalarpaketet på icke facelift. Medan det var mittenpaketet på facelift. Har du prövat Individual Audio? Vore kul med en jämförelse. Vill du ha detaljer om M5 E60 så föreslår jag att du registrerar dig på världens bästa sida för M5ägare Länk Du kan fråga Nicke om hur många Silverstone II som har Volleder Merino Schwarz Totalantalet för NB91 är 412st men det är alla färgerna Länk Länk Nicke har även tagit bort alla stulna och avregistrerade från statistiken för M5 E6* vilket så klart gör antalet lägre än det Masten och Jörgen visade. Möjligen behöver det göras om nu när din och säkert några har importerats Länk |
|
|
Stilren: Pratade med bmw återförsäljarfirman som sålde min bil ny idag och han sa att innertaket är i skinn med tanke på X3SW och jag har ju shadowline högglans och inte står det heller med på min lista och inte M heckspoiler heller det skumma var att på hans lista, nån typ av papper så stod allt det med! Han skulle skicka kopia på det till mig Ska det förövrigt inte ligga nåt papper gömt i bilen? |
|
|
Skicka PM med ditt reg nr så kan jag ta fram rätt lista åt dig genom chassinret och BMWVIN. Eller så gör du det själv :-) Ta fram chassinumret och sök på BMWVIN så får du rätt lista så kan du ju kopiera in den här så ser vi exakt. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Stilren: Jag har redan rätt lista från både ASAP och bmw och bmwvin. tack iaf el vad tänkte du på? |
|
|
Lite uppdatering ang min utrustning osv... Har fått lite kött på benen ang innertaket och min baklucke M vinge Ang innertaket som är alcantara antrazit så ingår det när man har X3SW vollläder därav att det inte står med separat på utrustningslistan. Ang att min M heckspoiler inte är med är för att kunden då bilen var ny ville ha den större M vingen som går upp längre på bakluckan därav att den inte står med. Trodde min M vinge var den vanliga men det visade sig att det fanns 2st olika alternativ till min bil enl där bilen såldes ny Så nu vet man iaf :) |
|
| M5tomten: bmwarchiv.de tar inte med allt. Exempelvis tas enbart paket med inte vad de inehåller. Kika på asap så syns allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.