|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Vilken bank hade han i Tyskland ? Förde förra veckan över med urgent. Tryckte på knappen 17:58 på kvällen. Stopptiden är då över, kl 18:00 dagen efter fanns ej pengarna på konto hos bilhandlaren. Jag kör också swedbank. Och max 150 Tkr ? Jag har för över typ 50 000 Euro utan problem till BMW handlare. |
|
Hej! han hade SPARKASSE BANK. ja stopptiden verkar variera lite men innan kl 14.00 och URGENT gör att hans bank ser pengarna även om "HAN" inte ser dom på sitt konto så har hans bank dom och kan se dom och börjar dom gnälla kan du be swedbank maila dig en SWIFTCOPY 30min efter att du fört över så skriver du ut den och ger den till honom så han kan visa sin bank den och på den så finns ett referens nummer som den tyska banken kan knappa in och då "hittar" dom betalningen. det bästa med det här är att du aldrig behöver sitta och vänta på att pengarna skall nå hans konto vilket tar längre tid! ang dom 150.000kr så står det på swedbanks internetbank sedan ett par månader att max överförning till annan bank är 150.000kr åt gången för att förhindra "tömmning" av kontos osv så är det mera än det som skall över så är det bara att logga ut och göra en till! så var det för mig iaf! |
|
|
Stort grattis till en underbar bil! Verkar som ett oerhört sällsynt bra exemplar till ett mycket bra köppris samt väldigt generöst garantivillkor på 8 månader. Fin utrustningsnivå också och härligt att den verkar vara i så bra skick då nybilskänsla är bland det bästa som finns :-) Att kopplingen är bytt redan är nog också ett stort + förutsatt att det är gjort på en auktoriserad bilverkstad som din hade varit inne hos. Jag vet ej vad man räknar att jobbet kostar och vid hur många mil man börjar byta ut kopplingen exakt eller vanligtvis har kört så att säga. Min bil har gått ca 6550 mil utan byte av koppling. Den går oerhört bra tycker! Sorry för offtopic men hur märker man att det börjar närma sig byte så att säga, alltså hur beter sig bilen då med SMG-lådan? Smyger det sig på en med konkreta indikationer från bilen eller märker man det först när det är försent oftast? Än en gång, stort grattis vi kanske ses på vägarna ;-) |
|
|
Ja ang kopplingen så är den ju bytt på BMW så det känns ju bra samt att tänker man efter så känns det konstigt med kopplingsbyte redan efter så kort tid men som sagt det kan ju va vad som helst som hänt! jag har både kvittot/ordern från bytet av koppling plus div delar där till och även kvittot för fel sökningen som var då det hände, Ang hur det skulle visa sig så har jag faktiskt ingen aning då jag själv knappt fattar hur den här växellådan fungerar haha sitter och funderar på hur den skall vara inställd dåman vill köra med den som en vanlig svensson automatbil!? någon som vet så får ni gärna berätta :) Och JA den ska få visa vad den kan iaf en gång på autobahn imorrn :) Måste säga att jag har svårt att gå och lägga mig då jag vet att nere i hotell P huset står den och bara vill.... MEN DET BLIR ATT TA DET LUGNT SOM ATTAN IMORRN I STADS TRAFIKEN DÅ FÖRSÄKRINGEN BARA GÄLLER FÖR MOTPARTENS SKADOR SÅ MAN INTE SKA BLI SKULDSATT FÖR RESTEN AV LIVET. of topic så var jag in på en "vanlig vimpel bilhandlare" idag och scannade av lite vanliga bilpriser på BEG marknaden och jösses tex: 2003 passat kombi diesel highline med gps osv 17000mil 9200kr :) smart car 2001 21000mil 6000kr vw beetle diesel 23000mil 12000kr osv osv och A4or var i stort sett gratis :) |
|
|
stilren: Jag skall ta och kika på det första kvittot med felsökningen på det kan ju vara möjligt att dom skrivit hur den uppförde sig "symptom" osv Sedan det här med alla olika skinnklädslar som finns och i början såg jag ingen skillnad på dom utom färg förståss och komfortstolarna vs sport jo det såg jag med inte mera, Mina heter iaf på koden X3SV vollleder Merino Feinnarbe schwarts vilket inte säger mig nåt :) tänk vad lite jag kan om E60 karossen det är lite pinsamt med tanke på vad man köpt! E39 E38 kan jag utantill istort sett. Sedan undrar jag varför vissa utrustnings delar inte står med på tex listan man hittar på nätet osv ? iof har jag haft andra BMWs som dom även där verkar ha "GLÖMT" att skriva/fylla i vad den har för den har ju alcantara inner tak hög glans shadowline M Heckspoiler har för mig att det var något mera! Iof så kanske dom sakerna står om jag går in på BMW här el i sverige och ber dom printa ut vad vet jag... |
|
|
Intressanta priser haha! Mitt tips angående rätt "Svensson" inställning på växellådan är läge D och minst intervall 2 dvs. 2 streck. Om du inte bryr dig värst mkt om förbrukningen eller varvtalet på det sätt att motorljudet höjs, eller nästan fördubblas, kan du även köra med 3 streck. Då ligger den runt 2000-2500 rpm och kör på 2:ans, 3:ans och 4:ans växel i OK stadstrafik. Intervall 1 kan vara väldigt dryg då den växlar direkt när du ger efter på gaspedalen och vandrar upp på 5:an-6:an i 50-60 km/h. Då går den för tungt upplever jag vilket även inte är bra för motorn vilket även medför betydligt fler ned- och uppväxlingar med allt vad det innebär. Så fort du justerar med lite mer gas lägger den i lägre växel och så fort du släpper gasen något så växlar den upp igen. Det blir lätt lite oharmoniskt i tät trafik och vid köbildning. Växlingen i sig går då inte superfort utan ger det där lunkiga tomrummet innan du har kraften igen. Jag brukar faktiskt använda paddlarna eller det manuella läget mest. Då kan man själv välja en bra växel beroende på hur man planerar sin körning och hur trafiken runt omkring en tenderar. Det är även mycket roligare körning och framförallt när man kör utanför stan. Nej, SMG-lådan och V10:an kräver lite inkörningstid. Den 8-stegade automatväxellådan i vår 1-serie är av helt annan karaktär haha. Den är så mjuk att man inte känner växlingarna + att den alltid driver med växeln i. Något som kan vara lite frustrerande när man byter bil :-) Vet känslan men njut och gå ut imorgon och kör en lång sträcka. Du kommer sitta med ett härlig flin (inte leende) hela tiden och sen när du börjar använda paddlarna etc så kommer leendet som ett brev på posten ;-) Kör lugnt och njut! |
|
|
Du kan ju alltid kolla upp via BMWVIN om du inte har gjort det? Där får du full specifikation efter chassinumret. Jag tror att många personer missar t.ex. takklädsel och M-bakspoiler. Min hade inte hellre komplett utrustning i annonsen utan bara den mest "värdefulla" eller "unika" för modellen. Resten kollade jag enkelt upp via BMWVIN. Ja, kolla gärna vad det står för symptom. Du kan ju skicka mig ett PM när du läst. Jag fastnade på diverse M5/M6 forum från USA/UK och efter 1 timmes läsning vet man inte vad som är normalt beteende på dessa bilar då det är onormalt enligt andra. Vissa DIY-fixar löser problemet för en del men inte för alla. Vissa BMW-verkstäder säger så medan andra säger att det är helt OK och normalt. I Stockholm (Sverige?) säger nog alla BMW servicediskar att "jaja, det är nog lugnt men vi måste ta in bilen och kika lite..." så fort man misstänker något eller undrar om varför en ska är som den är :-) |
|
|
intervall 1 är då den startar på 2ans växel va? Och jag gillade inte heller det lunkiga tomrumet som blev mellan växlingarna i den här stads trafiken Ja jag gillade verkligen växlingarna med paddlarna dom kändes som på en manuell bil och utan den där sega fördröjningen som på tex en audi S8a tiptronic Vad har POWER knappen för funktion vs M knappen på ratten? |
|
|
Hej igen! Idag kunde jag inte hålla mig så jag gick ut och tog en sväng med bilen och kom på att jag skulle ju faktiskt kunna åka till en BMW verkstad med den och få voice controllen kodad till engelska istället för tyska så man får användning av den :) så jag körde av till sidan och googlade upp BMW dealer Expo park hannover och åkte dit och OJ vad stort det var! gick in och frågade om det fanns någon chans att dom hade tid med det och 5min senare satt jag i en stol med en kaffe och bilen inne på verkstaden och 15 min senare var det klart och det kostade 21euro HAHAHA Nu uppe på hotellet igen men "kom på" att min tandkräm var slut så jag "MÅSTE" ju ut och handla det med BILEN!!! :) |
|
|
Angående delvis sliten koppling så tror jag det märks bäst vid fullgasväxlingar från vx 2-3 och 3-4. Känns det inte som ett hårt slag i ryggen så är det nog lite slir på kopplingen. Har det börjat slira något så går det nog oerhört fort tills den börjar slirar på riktigt och när den gör det så har jag "hört" att den ställer sig i något nödläge och den blir okörbar, antagligen för att skydda svänghjulet. Ny koppling ska kosta ca 32000kr på auktoriserad verkstad eller så beställer man oem koppling på ebay för under 11000kr och gör jobbet själv eller lämnar till mindre verkstad som kan nollställa kopplingen med dator. Mvh. Richard |
|
|
Hur har hemresan gått tomten? :-) Tack för svaret Richo. Det ska jag tänka på nästa gång jag kör men nu är bilen redan avställd :-) Min går riktigt bra tycker jag men ang det du skrev om ett slag i ryggen så är det nog lite beroende på vem som kör också och vad man är van med så att säga? Vid fullt pådrag så kastar min bil i växlarna så att det helt klart känns i stolen medan man sitter fasttryckt med ett stort leende på läpparna :-) Dock så är det ingen hästspark men jag kanske vant mig vid det här laget :-P Anledningen att jag frågade var för att jag läste om högt varvtal vid tomgång och det kan tydligen också bero på en mängd saker som tex detta kunniga enligt Bimmerpost och M5board. Det kunde även vara helt normalt eller bero på MAFs, vanons m.m. Min ligger runt 800 rpm och ibland vid rödljus strax under eller precis 1000 rpm vid korta sekvenser. Kan säkert bero på temperaturen också eller? Jag hade dock inte vågat byta kopplingen själv direkt och tror inte att det ser lika bra ut den dagen bilen står för försäljning heller. Har läst att det är rätt komplicerat samt att man verkligen behöver rätt verktyg och instrument för detta ingreppet. Sorry igen för OT. |
|
|
HEJ BOYS! Börjar med att numera finns 1st till M5 silverstone 2 i sverige :) Okey sista morgonen på hotellet blev lite speciell för jag vaknade 09.30 och då hade jag bara 30 min på mig innan frullen stänger så jag hoppade i kläderna och stack ner, Väl nere plockade jag ihop något som påminde om en julbordstallrik av den stora sorten och skulle precis sätta mig men då kom en av servitörerna ut ylandes på tyska och halv skrek något om en BMW i hotell carportarna och jösses jag började svettas och darra på en gång och han kom fram till mig och visade en gul lapp med ett reg nr på och det var nåt i stil med H-74 bla bla och jag blev livrädd för jag minns inte mitt på export skyltarna utom just H-7 nåt och han kunde inte engelska så jag bad en annan översätta och då lät det lite bättre men tänk själva det jag hörde var:BMW regnr och SKYNDA osv osv jag tänkte nu har nån snott tillbaka bilen och sedan kom hotellchefen ner och sa att servitörens bil har blivit inparkerad av en RÖD BMW :) oj oj oj vilken lättnad.... Sedan tömde jag mitt rum och knappade in PUTTGARDEN på BMW gpsen och åkte lugnt därifrån i HANNOVER trafiken och sedan ut på A1 "autobahn" Och jag har bara en sak att säga om resan mellan tyskland och danmark i M5an JÄ....LAR VAD BRA DEN GICK OJ OJ OJ 240-260-275 osv osv tog aldrig slut men det jag blev mest imponerad av var att i dom farterna så kändes den lika stabil som när man körde i 50km/h och det konstiga är att det gick fort upp dit men ändå kände jag inget direkt SUUG som på en turbobil osv utan det bara gick som F..N Trodde inte att dom gick sådär bra och attan var dom vill bli varvade. Men den ända minuset den får av mig är hela den här växellåds grejen, för jag fattar inte grejen med den vad har man velat uppnå med den? ville man ha en automat med tipptronic el en saab sensonic låda"växel utan koppling på saab" oavsett hur jag ställer in den så känns det mer som att man ger den spö med allasnabba el slöa växlingar och värst är det tycker jag när man står på läge 1 och då den startar på 2an känns helt fel och tar man läge 2 såär det ju 1an men nja det känns skumt och det känns fel bara ... nån som vet om lådorna tål riktigt med GAS och spö? för jag har varken vågat testa att leka och rita osv. den känns klen man det kan ju vara jag som är nojjig också! Gillar verkligen att den hade skinnklädd bräda och underdel på brädan och dörrsidornas överdel med och mittkonsol med samt alcantara taket sen undrar jag varför en M knapp och en POWERknapp? och hade det inte varit lite snyggare med det "riktiga" M et i ratten den man trycker på!? |
|
|
Oj oj, jag förstår magkänslan när man inte förstår helt och hållet vad som sägs annat än att det är upprörda känslor och ens bil lär vara inblandad i det hela. Låter lite konstigt med din växellåda för sååå stor skillnad är det inte tycker jag mellan SMG-lådan och en vanlig automat t.ex. den jag har i min F20. Det är klart att den sistnämnda är mer komfortabel och mjuk av natur. SMG-lådan klarar såklart hård körning men man ska undvika att överköra redline dvs missa växla i rätt intervall osv. I manuellt läge växlar den alltid ner till lägre växel automatiskt om den går på en för hög växel. Medan den inte växlar upp automatiskt när du varvar högt då måste du växla själv för att den inte ska ligga kvar på samma växel eller missa uppväxlingen. Det står bra om det i kapitlet om växellådan i handboken. Du kan i iDrive ställa in olika inställningar som ska råda när du aktiverar M-knappen. T.ex. P400 eller P500 läget vilket bestämmer om du ska ha tillgång till full effekt dvs 507 hästar eller 400 hästar som den går igång med som standard. Läge 1 innebär ofta start på tvåans växel och då är det såklart lite segare acceleration och respons, framförallt i P400 läget. Läge 2 eller 3 är lämpligt för mer snabb körning framförallt från stillastående och om man ska upp i hastigheter över 50-70 km/h. Power-knappen är om du vill aktivera P500-läget men ej ställa om DSC och dämparna till sportläge utan ligga kvar i "komfort" eller standardinställning så att säga. |
|
| Ska förtydliga mig själv att det alltid är bäst om man växlar ner själv i manuellt läge så att det alltid är rätt varvtal för motor och växellåda. Annars kan det dröja ett tag innan den gör det automatiskt åt dig. T.ex. om du kör på 3:an dvs M 3 och bromsar ner vid ett trafikljus eller inför en kurva så hinner du sakta in riktigt rejält. Nästan under rekommenderat varvtal/hastighet innan den till slut lägger i M 2 osv. Det har med slitaget att göra och är därför den i läge D väljer att starta på 2:an och med 1 streck så växlar den väldigt ofta och tidigt. Nästan för ofta och tidigt för min smak. | |
|
Ja jag börjar lära mig men det jag fortfarande inte fattar är hur växelspaken skall stå då man stänger av och lämnar bilen! idag hände en skum sak jag hade varit ute och kört och sedan låste jag och pysslade med annat i 2 timmar och då jag skulle åka så var det nåt som inte stämde för då var meny språket på tyska igen och vissa inställningar nollade och jag tycker att tomgången blev märkbart högre! vad kan det vara? Dåligt batteri el vad? jag höll iof på att rota i bakluckan vid batteripolerna för jag ville kika på reservhjulet på burk |
|
|
Start sker i neutralt läge N och du stänger av i drive läge D eller manuellt läge M dvs inte neutralt läge. Det går att stänga av i N men då är bilen satt i friläge och kan rulla samt så varnar bilen för detta när du försöker gå ut eller låsa vill jag minnas. Du kan nog stäng av korrekt från reverse läge R också. Förmodligen hade du båda nycklarna med dig eller en av nycklarna som du inte "körde" med när du gjorde alla dessa inställningar. Det verkar mest logiskt tror jag? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Jag kör i regel mest på läge 2 och 3 el all på sport ;) har jag märkt men om jag tex kör på läge 1 och stannar låser och kommer tillbaka senare så när jag ska iväg på D så är den i läge 1 igen! Måste man ställa in den jag vill ha varje gång el kan man spara så läge 2 är i tills "JAG" ändrar det? sen det där men att man är ny på bmw m5 smg fronten är en sak är att jag tycker verkligen att det känns så skumt då man tex ska iväg för det är en automat men den har inget DRIV på tomgång i rödljus tex och det är lite ryckigt och låter en del och har sig men aja det är väl så det skall vara då!? |
|
| EDIT: jag menade ju självklart att jag ställer den på läge 2 och nästa gång jag kör så är det på 1 igen. Kan man spara? | |
|
Jag tror inte att det går att ändra så att det blir statiskt så att den alltid startar på läge 2, 3 etc. Inte utan mer avancerad omkodning av bilen och lådan. Jag delar dock din mening helt och hållet! Ja det är lustigt att den saknar driv med växeln i, det är en vanesak helt enkelt och väldigt olustigt när man ska parkera eller backa en SMG-bil jämfört med en vanlig automatare. Vet inte varför den gör så ibland vid start och backning. Det beror lite på hur man gasar har jag märkt och hur varm eller kall bilen är. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Trevligt att du kom hem till slut:) Jag har själv importerat min från Milano och det var grymt kul att köra hem genom dom Schweiziska alperna, Autobahn, och slutligen bron för då var man nästan hemma efter 170 mils körning. Jag kollade på flera bilar innan jag köpte min och det verkade som att flera hade bytt sina växellådor. Om det var sant eller ljug eller bara att säljarna trodde det var växellådan som var bytt när det istället var kopplingen som bytts, det vet jag inte.Bilen tål att plågas, dock är det som med alla bilar att man kan göra det på olika sätt. Själv är jag väldigt glad i att åka på ställ ut ur rondeller och och göra lite ringar och åka allmänt fort. Det håller bilen fin fint för. Om man däremot gör en massa rödljus race från stillastående med hoppande bakvagn så håller den nog inte så länge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.