|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mm, många resonerar så nuförtiden - Volvo Cars tex, och uppenbarligen BMW också med 30/40/50d. Inte jag dock. |
|
Verdi |
Sani, Håller i princip med. Hade varit en mer speciell känsla om M50d hade haft en 5-liters V8 och 40d haft en 4-liters dito istället för "samma" 3-liters sexa som 30d. Dvs att man hade kunnat lita på modellnamnet. Men det är lite märkligt, i en annan tråd talar du dig varm för Mercedes supertrimmade tvålitersfyra på 360hk. När BMW krämar ur mer ur samma motorblock så är det negativt helt plötsligt? |
|
Men allvarligt, vad spelar det för roll om motorn har 3l, 4l eller 5l? Det viktiga är väl ändå hur man upplever skillnaden mellan de olika modellerna! Downsizing inom antal cylindrar har ju pågått en tid nu och turbos tar över. Det är väl i så fall mera komplicerat som Audi har. Tittar du på en A6 så har de 3,0 TDI med 204 hk, 245 hk och 313 hk. DÄR kan man ju tala om att det skulle varit enklare att modellerna haft olika modellbeteckningar som ändå BMW har på samtliga sina modeller. Att X5 M50d (eller för den skull M550d och X6 M50d) inte har åttacylindriga dieslar är ju inte så konstigt. Se på Audis misslyckade försök med sin stora diesel. Sen förstår jag ändå inte vilken merkänsla det hade givit om M50d varit åttacylindrig? Motorljudet? Helt klart hade den sannolikt iaf haft betydligt högre förbrukning, vilket ingen vill ha idag. /Anders |
|
|
Verdi; ja; den kommentaren (om A45) var väntad - jag skrev tom ett färdigt svar på den i förhand, som jag valde att radera och spara till nu.. :) => Och det svaret är att det inte finns "nivåer" på Mercas AMG modeller, så klart (Nu kommer "S" på E63 dock..) OM det funnits en A45 och en - säg; A50 med 440hk som kostar 100k till, hade jag känt mig något snuvad på stålars om det fortfarande rört sig om en 2.0T. Anders; Jag köper ditt resonemang så länge vi talar om dieselbilar, de köps ju ändå av trendnissar eller pragmatiker, sällan av motorentusiaster. Undantaget sådana som dig själv förstås, som har råd med flera premiumbilar. |
|
|
Sani, jag åker f.n X5 30 SD -08 :-) Sen tror jag nog att många motorentusiaster gillar M50d också :-) Men visst håller jag med dig om att det är betydligt roligare med en M5 F10 än en 535d... /Anders |
|
|
Jaså du bytte bort din X5 M50d? Och så har du väl kvar din F10 M5 - och visst läste jag något om inköp av en E61 M5 också? Så...ja, say no more - V8 och V10 lockar, inte f*n vill man ha en 3-cyl i en M5:a, även om den så hade 800hk! Fö anser jag att TS valt helt rätt med 40D i just det här fallet. |
|
|
Hej, ja, får onekligen uppdatera mig själv, skillnaden är enbart 700:- brutto på de två nuvarande modellerna, jag vet inte vart jag fått det ifrån, men min bestämda uppfattning var att det skiljde mera, nu blev valet enkelt 40d för mig! |
|
| Tack alla för bra inlägg, tacksamt att få höra andras råd och erfarenheter:-) | |
|
Provkörde F15 30d idag och motorn räcker till men inte mer så ni som tvekar gå upp till 40d. I övrigt en mycket trevlig bil med fantastisk komfort men är ändå inte min nästa bil tror jag kändes tung på något sätt svårt att beskriva men saknar lite vägkänsla, hoppade direkt efter den till X3 20d väldigt stor skillnad nästan som en gokart inte samma lyxkänsla i kupen men trevlig ändå, även den behöver lite mer motor enligt mitt tycke. Ni som väntar på nya X5 kommer inte bli besvikna. /P-E |
|
|
PEH61 Låter bra det. Var testade du den? |
|
|
Några skillnader i utrustning på 30d vs 40d eller är det "bara" effekten som skiljer? Kanske beskrivet i någon av de tidigare inläggen så sorry för eventuell upprepning :-) |
|
|
Kristoffer_L Det ska inte skilja ngt mellan modellerna förutom lamellerna i njurarna som är i titan-färg på 40D och svart på 30D |
|
|
Film på F15 30d 0-230 Länk Känns jämnsnabb med 530d xDrive, vilket borde vara lite väl bra!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.