|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har beställt en 40d men funderar på om inte en 30d kanske räcker till ändå? Har någon provkört nya 30d och kan jämföra mot tidigare 30d/40d motorer, skillnaden kanske är marginell... Peter | |
| Inte säker men stor chans att det kommer ett performance-kit till 30d, då får man 299hk, för en bråkdel av vad en 40d kostar extra, har du den som tjänstebil så sparar du 3000:-/månad brutto.... | |
Verdi |
Jag tror 258hk-motorn passar biltypen alldeles utmärkt. Vill man ha en snabb bil så är X5 fel val från början. Hur mycket skiljer det i pris? |
Verdi |
Henke77, 299? Får man det till X5 3.0? På min 3-serie ska PPK bara ge 286hk. |
|
Ja, eller här. Länk |
|
Verdi |
Slippy, det där är till gamla X5. Tror inte trimföretagen har knäckt krypteringen på de nyare modellerna. |
|
Varför inte från början köpa de prestanda som man vill ha och slippa olika former av trimning senare. Jag förordar minst 40d på en X5. /Anders |
|
|
Kollade upp om BMW kommer med ett trimkit till nya X5 30d/40d, det var mycket tveksamt att dt kommer närmsta åren då det endast fanns till tidigare X5 50i. Jag är mycket tveksam till ej originaltrim för bl.a. garantiernas skull. Jag får lugnt vänta in leveransen av 40d... Peter |
|
|
Verdi, det skiljer ca 45 000kr mellan dessa! Peter |
|
Verdi |
Om det "bara" är 45 tkr så hade nog jag varit frestad att ta 40d också även om du nog skulle tycka 30d var ok också. |
|
Det är rätt så stor skillnad mellan 30d och 40d och beroende på vad man är van vid så är det ofta värt mellanskillnaden att ta den större motorn, eftersom risken är att du blir besviken annars. Glöm inte att X5 är en rejält tung bil och den blir körgladare ju större motor du har. Verdi du talar väl emot dig själv lite att ta den mindre motorn på X5 när du själv vill "byta upp dig" till 335d från 330d :-) Det blir ju oftast dyrare att köpa "fel" och sen vilja byta upp sig, än att köpa "rätt" direkt som i detta fallet. Dvs att om du sen "ångrar" dig och vill byta från X5 30d till 40d så tappar du mera på ett sånt byte än att köpa 40d från början. Det är även senare betydligt större efterfrågan på 40d som beg. än för 30d. /Anders |
|
Verdi |
Anders, Jo men 3-serien är ju en kvick och körglad bil. X5 är stor och tung och inbjuder till mer tillbakalutad körning. T ex så är min 330xd lika snabb 0-100 som E70 M50d. Dvs 5,4 sek. Dessutom räknar jag inte med att förlora pengar på att byta. ;) |
| Jag tror 30d räcker gott i F15. F15 är lättare än E70 och nya 30d får fler hästar än gamla 30d i E70. | |
|
Peter, vad åker du i idag? Jag tror att utifrån vad du är van vid, så uppfattar du X5-ans olika prestanda. /Anders |
|
|
Till 530d f10/f11 så gav paketet 299hk, större kyl, andra bromsar fram och ny programvara.... Jag skall beställa nytt och kör 535d idag, byter jag till F15 30d så är det samma förmånsvärde, 40d hoppar upp knappt 3000:-/månad, nästan 60000:- netto på 3 år. Tanken är mera avslappnad körning och inte så fort, körkortet ligger ju pyrt till varje dag som det är ju... |
|
|
Anders, Sålde precis min X5 40d -11 och hade innan det en X5 30d -08, är egentligen väldigt bekant med dom tidigare motorena och även gamla X5 30i -04 som var alldeles för seg....den var inte rolig. Hade hoppats på att nya lättare F15 med den större 30d motorn kanske motsvarar gamla 40d men det är nog ett litet kliv ner ändå:-( Kommer säkert att ha den nya i 2-3år så det är nog bäst att satsa på 40d. Henke, varifrån får du att det skiljer 3 000kr/mån i förmånsvärde? jag läser mig till att det brutto skiljer ca 1 000kr/mån. Utan utrustning som ändå blir detsamma så landar en 30d på ca 8 500kr och 40d på ca 9 400kr brutto per månad. Då bara den gamla X5,an finns på skatteverket.se så använde jag mig av 30d/40d med M-sport iom att F15 blir lite dyrare än den gamla. |
|
|
Peter, mot bakgrund av att du är "van" vid 40d så skulle jag nog def rekommendera att fortsätta med minst samma motor. Så mkt lättare har inte nya X5 blivit så att du skulle kunna räkna att den mindre motorn funkar med samma prestanda som den större gjorde i 40d. Jag tror skillnaderna där ligger mera i bränsleförbrukningen som ju blir lägre för varje motormodifiering. Jag tycker att X5 kräver en större motor för att vara kul att köra. Sen håller jag inte alls med om att det inte finns körglädje i en X5. Bara man väljer de större motorerna så finns tillräckligt med körglädje för att man skall köpa biltypen. M50d är riktigt kul att köra trots bilstorleken. Jag kör själv rätt mycket kurviga småvägar iom att vi bor 15 km utanför stan och med M50d ler man ofta när man kör. Men den är ju M-modifierad dessutom så det är ju inte bara motorn som skiljer där. Jag tycker också att det låter märkligt att det skulle skilja så mkt i förmånsvärde som Henke skriver ovan. /Anders |
|
|
...kanske ska sluta kalla dem "större" resp "mindre" motor, då det ju handlar om samma 3-liters sexa, med olika antal turbos på..? ;) Länk |
|
|
Sorry, så klart så Sani, men tror du förstår vad jag menar ändå... /Anders |
|
|
Absolut gör jag det. Men om jag hade varit spekulant, hade en sådan sak faktiskt kunnat påverka mitt val av drivlina (negativt). Dvs om man betalar mycket extra för den "större" motorn, vill man kanske inte alltid endast ha bättre värden på pappret, utan också en fysiskt större motor? |
|
|
Men om man väljer bland motorer så är det ju oftast prestanda, körglädje och bilkänsla som man söker. Alternativt att man ser på den ekonomiska aspekten och/eller miljö. Att det sedan kan skilja vad avser antal turbos är väl ändå ofta det som avgör vilken motor man väljer. Så jag ser inget negativt att det i grunden är samma motorer. De ger ju helt olika känsla när du kör och sitter vid ratten. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.