|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det handlar ofta om det att köpa din bil för 50% av priset ta hem den och lägga ut den igen på blocket. | |
|
Jodå, jag känner deras "affärsidé" alltför väl ------- //Lövet |
|
| Jag brukar få lite kul bytesförslag via mail när jag har annons på blocket. Typ byte till en gammal Volvo som är värd hälften av vad min bil är värd. | |
|
När jag hade X3 ute på Blocket var det endast sk etniska svenskar som kom med skambuden. En del av dessa var rent av jobbiga och otrevliga och jag är glad att affären gick snabbt. Komiska var att en del ringde när annonsen var borta och var skitsura för att jag inte gått in i förhandling med dem. Tror de att man orkar bry sig om en intressent som skambjuder 20% under utsatt pris när man väl sålt bilen för annonspris? Man blir ganska ödmjuk och inser vilken verklighet riktiga bilsäljare lever i... |
|
Karl-Hilding |
Cralle: Jaha....åk 12-15 mil enkel resa och den luktar sur hund. Ser du visserligen inte på bilderna men de som inte vill publicera bilder lämnar jag därhän. Bilder som ser bra ut, gjorda med omsorg osv kan man åka 20 mil utan vidare! |
Karl-Hilding |
Andreas: Ringde från Malmö? |
|
Nej jag tror faktiskt det var från Stockholm nånstans. Han var medlem av var en av de absolut mest kända skojarsläktena som börjar på B och slutar på essik. ------- //Lövet |
|
|
Jag brukar också skicka tillbaka länkar med bilar i prisklassen prutarna kommer med när jag har annons ute. Även med ett vänligt: "Hej! Jag tror kanske denna skulle passa dig bättre, mvh" Har aldrig fått en fortsatt konversation efter det :) Däremot nåt som retar mig är, som härom dagen, när jag mailar på en annons som uttryckligen bara vill ha första kontakt via mail....och så svarar dom inte. |
|
|
Det har jag gjort många gånger. Styrs av hur mailet är skrivet. Alla seriösa personer jag sålt till via mail (och det är faktiskt rätt många nu) har - presenterat sig - ställt relevanta frågor om bilen - använt en någorlunda personlig mailadress - angett telefonnummer som går att spåra Folk som jag inte svarar på är de som gör motsatsen. "öh, hej bjuder -30% trots att du är billigast på blocket" förtjänar inga svar. ------- //Lövet |
|
|
Alla dom kriterier uppfyller iaf jag självfallet när jag mailar på en annons. Personligen försöker jag svara så snabbt som möjligt om någon visar genuint intresse. Men det kan ju vara så att bilen i fråga är såld och man inte bemödat sig ta bort annonsen tex. Nåt jag också irriterar mig på en aning. Men det är tur det finns fler bilar där ute... |
|
|
Jag är också supersnabb att svara ordentligt på de som ger ett seriöst intryck. Tar gärna extrafoton om de vill se nån viss detalj osv. Om jag kräver att bli kontaktad via mail får jag ju leva upp till det också. ------- //Lövet |
|
| Exakt. Det är precis det jag menar. | |
| Lånad mail är en klassiker, ratar såna annonser, om de behagar annonsera på nätet får de också behaga svara på mail. | |
|
Jag är nästan besviken på att senaste tre bilar jag sålt har jag inte fått några dryga eller skambud alls! Toyotan dessförinnan var det värre med, ett antal skambud som inte var blygsamma alls! :) Resonerar på samma sätt som dig lanab när det gäller lånad mail! |
|
| Fast klarar man inte att ringa på en annons när det uttryckligen står att mailen inte är annonsörens så tror jag den som säljer tycker det kvittar med... =) | |
|
Handlar väl inte om att man inte klarar av att ringa, vill bara i lugn och ro ställa mina frågor per mail och det viktigaste ha svaret på "papper"! Finns ju alltid någon annan bil att maila på, inte direkt säljarens marknad nuförtiden! |
|
|
Jag brukar presentera mig med mitt namn mer än så ska inte behövas sedan har jag en personlig address. Det tycker jag man borde ha eller något firmanamn. Det är rätt vanligt med alla former av personliga gratis mailaddresser som folk haft sedan de var 15 bast supraxx@hotmail.com så det brukar jag ta med en nypa salt. Lite sökning på nätet brukar leda till möjligt visar direkt om det är en bilhandlare tex. Att folk har nummer som inte går att spåra kan bero på lite olika orsaker oregistrerat kontantkort eller pga hemligt nummer alt företagstelefon. När jag köper något så spelar inte ovanstående sådär jätteroll det viktigaste är att man ser regplåten och kan kolla upp bilen. Jag själv hade mitt vanliga mobilnummer ute i en annons men skaffade ett kontantkort som jag inte registrerade eller fyllde på med pengar som jag använde när jag sänkte priset och la ut annonsen igen. Men det var inga problem. leg kollar jag alltid när jag köper eller säljer en bil. |
|
|
När jag köper kollar jag leg, men varför när man säljer? |
|
| För att vara säker på att den som skrivet på avtalet, köpekontraktet är den verkliga personen, det blir lite enklare än att stå där efteråt om något händer och det visar sig att de har använt en annan persons namn address och personnummer. | |
|
Aha, bra poäng! Lärde man sig något nytt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.