|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag begriper inte varför så många bilannonser innehåller en kort intetsägande text och EN bild i halvtaskig kvalitet som visar bilen utifrån på lite lagom avstånd. Tror de att jag kastar mig på telefonen då? Varför orkar inte folk ens ta några bilder i olika vinklar som visar interiör mm? Ju fler och bättre bilder desto bättre, det sparar både köparens och säljarens tid. | |
Karl-Hilding |
Länk Länk Länk Ett axplock. |
| Länk nr2 tycker jag är helt ok, annars så håller jag med. | |
|
Dessa var ju ändå "bättre" jämfört med ex antal annonser på Blocket. Det känns något mer OK om det är en riktigt gammal bil för kaffepengar men t.ex. en annons på en Porsche 911 Turbo (997) jag såg för länge sen: den kostade ca 700 tkr, bilden var tagen från andra sidan gatan i centrala Stockholm, bilen stod bakom en annan Porsche 911 Turbo, så komiskt nog visste man liksom inte ens vilken bil som var vilken som spekulant, annonstexten sa typ "härmed säljes min Porsche Turbo. 4000 mil. bra utrustad.".. Kan inte heller förstå hur folk tänker när dom skapar sina annonser. Oavsett produkt. |
|
| Eller när någon skriver "intressekoll" i annonsen. | |
|
Finns så många exempel 530' och inte en enda riktig bild på bilen! Länk Vaselin på linsen? Länk iPad screenshot som annonsbild Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
Sista audin q5an var det väl inget fel på, det var ju en massa bilder? Jobbigt när folk ta med reklambilder från någon sida eller har en bild "inte min på bilden men likadan" = det är samma färg men mycket fulare i verkligheten. |
|
|
Jag ratar annonser med knappt någon info, dåliga bilder, dold reg nr och allra värst sådana som avslutar med pratar endast svenska, tv4 ring inte eller liknande och har allmän taskigt attityd i texten. Värst av allt är ändå typen som jag mailade förra året, en vanlig E30 touring som inte var direkt tok fin men som skulle kunna duga som bruksbil ett tag, mailar ägaren och ställer helt vanliga frågor om allmän skick och efterfrågar bilder på inredningen, får till svar och han börjar med "att bara så du vet tänker jag inte pruta en krona på priset!" Jag hade inte ens nämnt något i priset! Han fick behålla sin bil! |
|
|
En liknande tråd har vi väl haft tidigare har jag för mig? Det är väl helt enkelt så här; den som är spekulant på en 530i - och är seriös spekulant och inte bara allmänt intresserad - vet ganska väl vad en 530i är för bil och vet ungefär hur de flesta är utrustade. Vilket också den som säljer en tio år gammal 530 förmodligen förväntar sig. Själv brukar jag nästan bli mer intresserad av dåliga annonser, just för att jag tror att många resonerar som ni gör här: "Dålig annons eller fula bilder den bilen struntar jag i", vilket gör att han förmodligen får dåligt med spekulanter, vilket innebär prutläge. :) |
|
|
Har viss förståelse att folk skriver "talar endast svenska" även om det är drygt. Att folk inte diskuterar priser eller påtalar det på en har jag ännu större förståelse för är otroligt trött på folk som mailar eller ringer och säger "vad är ditt sista pris" som att man skulle sänka på en gång utan att någon har sett bilen. Otroligt korkad fråga egentligen. Att folk kör med ett tillfälligt nummer när de säljer bilen har jag också förståelse för dock ej att man döljer regplåten enda anledningen att göra det på en bruksbil är för att man inte ska kunna se ägare och besiktningsuppgifter. Ibland brukar jag säga att den är såld om jag känner att "det här orkar jag inte med". |
|
|
delorian, att det är drygt att folk börjar med sista priset håller jag absolut med, men när man inte ens tagit upp frågan överhuvudtaget och säljaren inte svarar på ens frågor och han börjar självmant med att säga att han tänker inte pruta en krona är i mina ögon väldigt märkligt beteende! |
|
|
Jo det är lite märkligt. Men det bästa är att säga ok och sen åka ut och kika när man är där och tittar så talar man om varför man ger det bud man lägger. När jag köper eller säljer något så är det inte marknad i marakesh där man prutar för sakens skull sådant är jag inte intresserad av. Däremot så finns det alltid utrymme för en förhandling både uppåt och nedåt som det oftast gör i alla affärer. Enda ggr jag brukar diskutera pris är om de åker långt säg 10 mil, men då brukar jag säga att det är det priset som gäller när du kommer hit annars får du åka hem utan bil. Man kan inte förhandla om pris sen åka ned och börja pruta igen. |
|
|
Det är en sak att ogilla folk som pratar dålig svenska eller ska försöka pruta men det är bara skitdumt att skriva det i annonsen. Det enda som händer är att du framstår som en dryg och otrevlig person. Du kommer inte få mindre skambud för det för de som håller på med sånt kan/vill/orkar inte läsa ändå. Jag kör enbart mail i mina annonser och folk som skambjuder får helt enkelt inget svar. Att hålla på och skriva en massa "förhållningsregler" i annonsen eller svara dumt tillbaka är bara helt onödigt. Att berätta att det inte finns någon prutmån på bilen har jag gjort också men det finns ju olika sätt att göra det på. Bra och dåliga... ------- //Lövet |
|
|
Håller med det brukar gå bra ändå, kan man inte svenska så låter många någon ringa åt en, inte ett problem. Ibland vill jag fråga "lärde du dig inte engelska i skolan?" Jag brukar skriva att det inte finns någon prutmån när jag sänkt priset själv och det brukar de flesta förstå, det blir ofta snabbt sålt. |
|
| Om man inte talar svenska är det ju inte helt givet att man förstår att läsa "talar endast svenska". Skitkorkad grej i annonser. | |
|
Folk som skambudar via mail brukar jag skicka annonser tillbaka som svar i prisklasser som passar deras inköpsbudget. Ibland får man korkade svar tillbaka, oftast rolig läsning. |
|
| delorian: :) | |
|
Jag tycker inte att bilder spelar så stor roll. Jag vill ju ändå se bilen själv. Jag vill veta vad det e för bil och utrustning o lite allmän info om bilen. Brukar alltid ringa och fråga om skicket. Bilderna skiter jag i oavsett hur dom ser ut. Och folk som mailar och vill ha fler bilder tycker jag är helt sjukt. Har man 3 bilder utvändigt i olika vinklar så räcker det ju gott o väl. Invändigt har man ju oftast beskrivit i texten. Skinn, sport stolar, M-Ratt osv. Behövs ingen bild på det. Man vet ju hur den ser ut invändigt. Invändiga bilder talar aldrig sanning iaf tycker jag. Brukar se sunkigt ut på bild trots att det är fräscht i verkligheten. Eller så är den super upputsad. Nä tack. Invändigt ska man se live |
|
|
Vill jag ha 8k så kommer det flera bud på 3k då brukar jag leta upp bilar och skicka tillbaka och säga "här har du bilar i de prisklasser du söker" ofta får man svar tex "men den är obesiktad" "växellådan är trasig" Någon beklaga sig också att de bodde i örebro och att det var långt att åka. |
|
|
Jag ser gärna lite bilder speciellt om det är en bit att åka, själv tog jag en invändigt och från båda håll även på en del skador som syntes då det var helt uppenbart. Inga problem. Ser helt inte att de tar in en proffsfotograf då det kommer påverka priset. |
|
|
Skambudarna är till stor del fulbilhandlare och en del av dessa har minst sagt smutsigt förflutet så jag svarar inte alls. Jag bad en gång en herre av känd bilhandlarsläkt att fara åt h-e lite väl tydligt och då höll han på och ringde nattetid ett tag efteråt och var allmänt otrevlig. Efter det svarar jag inte alls på deras mail (man känner igen dem direkt) och har inget telefonnummer i annonsen. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.