AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.215

Hur rankar ni bilmärkena?

Sida 4 av 4
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enl. biltestartidningarna är inte BMW dyra, tvärtom. :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Falstebo, Mercedes är väl ändå den bilen man minst förknippar som en "ungdomsbil" i vart fall. Jag tycker den har kvar lite gubbstämpel över sig.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Var och en får ju stå för sitt eget stämplande av varumärken, men visst är det så att ignoranta personer anser M-B gubbig - bryr man sig om det vid bilval, ja...då har man andra problem? :)

Sedan kan man ju faktiskt värdera ett varumärke högre, men ändå köpa ett annat pga att man hittar precis rätt modell någon annanstans - så har det blivit för mig ett par ggr nu. Dvs jag värderar M-B & BMW högre än Audi, men har ändå köpt Audi då jag hittat klockrena modeller som passat mina behov just då!
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
En kommentar till att placera Mercedes högst på listan men samtidigt köra relativt ny BMW.

Det är i min värld fullt möjligt att anse att Mercedes gör de kvalitativt bästa bilarna - det innebär dock inte per automatik att jag hellre äger en Mercedes än den BMW jag har. Det finns så mycket mer än kvalitet att ta hänsyn till när man väljer bil och märke (fråga Alfa ägarna). I fallet Mercedes vill jag inte associeras med stockkonservastiv, välbärgad, rundlagd äldre gentleman som är den bild jag målar upp när jag tänker Mercedesägare. BMW står där istället för något yngre, sportigare - men på minuskontot också nyrikt och vulgärt bling-bling beteende.

Det är väl det här tillverkarna försöker råda bot på när de skickar ut 60 sidiga glassiga magasin om bästa skidåkningen i alperna etc. Man försöker skriva om vad varumärket associeras med till sin fördel. Om det sen lyckas kan man ta upp en ny tråd för att diskutera..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sani, du drar höga växlar på detta :) Ignorant för att jag tycker Mercedes har kvar lite av gubbstämpeln? Nja :)
Verdi
För att illustrera vad jag menar.

Många modeller är rätt lätt att översätta.

A-klass = 1-serien
C-klass = 3-serien
E-klass = 5-serien
S-klass = 7-serien
GLA = X1
GLK = X3
ML = X5
SL = 6-serien
SLK = Z4

Men sen drar MB ifrån med CL, GL, SLS, CLS, G... Mercedes har alltså ett mycket bredare modellprogram och fler häftiga motorer. Dessutom är de generellt sett dyrare än BMWs motsvarigheter. Alltså måste jag sätta MB över BMW.

Nu har jag inte råd med SLS eller en GL så för mig kvittar det. Nere på "normala" bilar så gillar jag BMW bättre. Annars hade jag åkt Mercedes. :)
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Tycker oxå att Merca är lite gubbvarning. Är visserligen snart 45.. :)

/Johan
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Robert Lundberg; det är möjligt att ignorant inte är det perfekta ordet för vad jag vill beskriva. Men det intressanta är att de som anser M-B ha kvar gubbstämpeln; är just det det själva "anklagar" märket för - dvs konservativa. Går man på faktiska bilen Mercedes anno 2013 är den allt annat än gubbig.
Så...är insiktslös-populistisk-bakåtsträvare bättre, tycker du? Hittade inte ETT ord för det, tyvärr :)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det är ganska klart som korvspad att mercedes förmodligen bygger världens bästa bilar o alltid gjort...förstår inte varför man ska gnälla på de bilarna. att de är dyrare än BMW kanske men det speglar kanske varför de står före BMW...om du planerat att köpa en ny bil och ha den resten av ditt liv så är det nog garanterat en mercedes den bilen som du blir mest nöjd med, minst krångel och billigast i längden. för byggkvalité är det! kanske lite därav den mer sportiga karaktären försvinner som bmw har så bra.
Bmw är dock jävligt bra på kvalitétskänslan när du sitter o kör bilen, trycker på reglage osv. men byggkvalité är en annan sak!

Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Aquilla
Bullshit! Mercedes Benz bilar, i klasserna under S-klass, är inte bättre en någon motsvarande BMW eller Audi. Snarare tvärt om.
Jag talar ur egen erfarenhet (ägt 190E 2.3, C180kompr., CLK500, E200 m.fl)

Minst krångel? Köp en Honda!
Bäst kvalitetskänsla? Köp en Audi!
Mest körglädje? Köp en Porsche

Bäst overall? Köp BMW
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
1. Porsche (Köpte just en Cayenne Turbo...)
2. Mercedes AMG (Var just ute i en flång ny C63 kombi...wow)
3. BMW M
4. BMW
5. Mercedes
6. Audi
7. Land Rover / Range Rover
8. Lexus
9. WW
10. Annat

//PB

viobebe
1.Porsche
2.Audi
3.M-B
4.BMW
5.VW

Förvånad också att de flesta här rankar MB så högt, dessutom hade jag inte förväntat mig att VW också rankas ganska högt trots kommentarerna om märket...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Marin är inne på - är det krångelfria bilar man är ute efter så blir det en Honda.

Mercedes-Benz hade för något år sedan den högsta snittåldern för nybilsköp, möjligen har Jaguar högre, men jag är osäker eftersom mina uppgifter är mest baserade på Tyskland. På andra marknaderna det vara annorlunda. M-B har släppt produkter under cirka 2 decennier som jag anser har skadat varumärket, man hade ett mindre lyckat samarbete mellan personbilsdivisionen och kommersiella fordon som ett exempel - och det blev inte bättre av rost- och elektronikproblemen på förra E-klassen. Eller inredningskvaliteteten på ML-modellerna som det också stod mycket om i tyska tidningar och som delvisgjorde att produkterna föll igenom i långtidstester. Och så vidare. Det som är positivt med M-B idag är att man verkar ha "hittat hem" med produkter som mer motsvarar de förväntningar folk har på varumärket, och dessutom är jag personligen förtjust i vad Gorden Wagener gör med sin penna. Mycket duktig designer!

BMW hade sin motsvarande dipp under dr Helmut Panke med billig interiör och svaga motorer i ex 1-serien och toppat med kontroversiell design. Här sattes BMW:s varumärke i gungning.

Resultatet visar sig i de undersökningar som görs varje år av varumärket, där BMW är klart före M-B och Audi, exempelvis.

Att ha flera modellalternativ ger enligt min mening inte automatiskt ett bättre varumärke - det kan blir tvärtom om de olika modellerna inte uppfyller de krav/förväntningar man ställer ett visst varumärke. (Se ovan)

----
BMW CS/SC #6212
Karl-Hilding
Det var nedanstående som fick BMW i gungning.
Inte 1-serie med svaga motorer och billig interiör.
Men håller med om att LCI på E60 och E87 var ett rejält lyft!

"Helmut Panke talar av erfarenhet. År 1994 gjorde BMW ett försök att bredda sig genom köpet av den brittiska biltillverkaren Rover för cirka 8,5 miljarder kronor. Det visade sig bli ett mycket kostsamt äventyr som fick hela koncernen i gungning. Förluster på i storleksordningen 50 miljarder väckte spekulationer om att BMW skulle köpas upp av någon av de större konkurrenterna."

1) Porsche
2) Porsche
3) Porsche
4) BMW

...jag är inte opartisk :-)
Visa användare
2
Norf
530ia Touring -02
Lätt!

1. min bil
2. andra bilar

:o)

Norf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.