|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
I en aktuell tråd diskuteras Opel Insignia. När jag läste inläggen slog det mig att vi uppfattar olika bilmärken väldigt olika. Någon kanske rankar Opel väldigt lågt samtidigt som han eller hon tycker att Skoda är ett fränt märke med bra klang. Helt stolligt om ni frågar mig. Så, hur rankar ni våra vanligaste bilmärken? Låt svaren bli en mix av faktisk kvalitet, design, prestanda, vad ni själva tycker, hur ni tror att märket uppfattas av andra och så vidare. Här handlar det om någonslags övergripande känsla. Trådskaparen börjar så klart: 1 Mercedes 2 BMW 3 Audi, Lexus 4 (utan inbördes ordning) Volvo, Alfa, Cadillac, Saab, 5 (utan inbördes ordning) Ford, Opel, Volkswagen, Toyota, Seat, Honda, Peugeot, Citroen, Renault 6 Skoda, Hyundai, Fiat, Mazda, Nissan 7 Kia, Dacia Seså, flytta dig | |
|
1) Mercedes 2) BMW 3) Audi 4) Lexus 5) Volvo 6) VW 7) Alfa Romeo 8) Ford 9) Skoda 10) Toyota/Honda 11) Peugeot/Renault/Citroen 12) Fiat 13) Hyundai/Kia/Mazda/Nissan 14) Opel Dock skulle jag trots denna rangordning aldrig köpa en Lexus, trots att jag tycker de har ett stabilt märkesimage är det inte för mig. Mera troligt att jag köper en Volvo eller VW. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Nästan lika. 1 Mercedes 2 BMW 3 Audi, Lexus 4 (utan inbördes ordning) Volvo, Volkswagen, Toyota 5 (utan inbördes ordning) Alfa, Cadillac, Saab, Ford, Skoda, Seat, Honda, Peugeot, Citroen, Renault, Mazda, Nissan, Opel 6 Hyundai, Kia, Fiat 7 Dacia |
Verdi |
Fast ärligt talat så har MB gjort en hel del för att sabba sitt varumärke de senaste 10-15 åren. Rostproblem, trista och plastiga inredningar osv. Tror nog jag är redo att flytta upp BMW högst upp snart. :) |
|
1) Mercedes 2) Lexus 3) BMW - Audi 4) Volvo 5) Toyota 6) VW 7) Alfa Romeo 8) Ford Bland "vanliga" bilar dessa, tycker det är jämt skägg mellan Audi och BMW. Opel skulle nog inte klämma in sig på en topp 20-lista. Har en granne som köpt en NY Opel, väldigt mystiskt. 14) Opel |
|
|
14) Opel, skulle det naturligtvis inte stå :) |
|
|
1. Porsche 2. BMW 3. Audi/Mercedes 4. Lexus 5. Volvo 6. Honda 7. VW 8. Subaru 9. Cadillac 10. Resten |
|
|
Min ranking... 1) Mercedes 2) BMW 3) Lexus 4) Honda/Alfa Romeo 5) Toyota/Subaru 6) Opel 7) Volvo 8) VW/Audi/Skoda/Seat 9) Mazda/Nissan 10) Ford 11) Peugeot/Citroen 12) Hyundai/Kia 13) Fiat/Renault 14) Dacia/Chevrolet... /J.I |
|
|
Märkligt varför så många rankar Mercedes i topp... tänker ni då på S-klasse för vad man har presterat senaste årtionden på volymmodellen E-klasse är ju inget imponerande. Topp fem blir: 1) Porsche 2) BMW 3) Audi 4) Mercedes 5) VW Resten är som ovan svåra att ranka. Rankingen som i alla "tävlingar" bör ju även sorteras utifrån vad vi rankar. Är det varumärket, är det kvaliteten, körglädjen, ekonomi etc etc räknar bara in "vanliga" bilar och inga "vackra italienare" m. fl. /Anders |
|
|
Jag räknar inte med Porsche i en sån här lista, men med deras nya modeller som inte är rena sportbilar borde man kanske göra det. Men det känns för mig som om Porsche inkluderas så måste ju andra rena specialmärken som Bentley, Rolls Royce och Ferrari osv får vara med och det gör ju bara listan ännu längre. Att Mercedes rankas högt är på sitt sätt ganska naturligt. Original inom alla segment uppfattas ofta har högre kvalitet, stabilare varumärke, vara generellt bättre än efterföljare. __________ Mvh Grelle |
|
|
1. Mercedes 2. BMW 3. Jaguar 4. Audi 5. Lexus 6. VW 7. Volvo 8. Subaru 9. Ford 10. Toyota 11. Honda 12. Peugeot/Citroën 13. Mazda 14. Opel 15. Renault 99. Dacia Lånade en Opel Monza av min farbror i slutet av 80-talet. Bakhjulsdrift, rak sexa och 180 hästar med automat. Ingen antispinn. Det var kul. Opel Manta tyckte jag också var cool när jag växte upp på 70 och 80-talet. |
|
| Såg att jag missade Skoda. Den skulle jag bog ändå klämma on rätt högt, mellan Honda och Peugeot/Citroën. | |
|
Håller med Anders - värst vad många som fortfarande sätter M-B främst efter deras 10-15 år av misslyckande efter misslyckande. Min varumärkeslista: 1. Ferrari 2. Porsche 3. BMW 4. Aston Martin 5. Bentley 6. Mercedes-Benz 7. Audi 8. Alfa Romeo 9. Jaguar 10. Lexus 11. Subaru 12. Volvo 13. Volkswagen/Toyota/Honda 16. Skoda/Mazda/Hyundai/Kia 20. Ford 21. Renault/Nissan/Peugeot/Citroën/Hyundai 26. Fiat (inkl Lancia) 27. Opel 28. Chevrolet 2000. Dacia Lamborghini, McLaren, Rolls Royce och Morgan ser jag som lite för "extrema" för att hamna på listan. För få tillverkade enheter/år, helt enkelt. Cadillac begriper jag mig inte på. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
jag tänker jag tänker, så det gör ont. slutsats - omöjlig uppgift. jag måste alltid väga in "vad får man för pengarna". Och då finns det ju olika kategori-vinnare. Roligaste nyköp, per krona: BMW, förmodligen M135i Koolaste nyköp, per krona: Alpina D3 (bra prestanda, billigaste "lyxbilen") Bästa roliga nya "transportbil", per krona: Skoda Oktavia RS (gissar jag) Roligaste begagnatköp, per krona: BMW, överlägset. Jag kör ju det... "Bästa"/Billigaste bruksbil, per krona: Förmodligen Opel eller SAAB Bästa bil, mest vill-ha-faktor, som "kan allt", med inga pengar som begränsar: Aston Martin V12 :-), Rapide? Mest vill-ha-bil just nu: Porsche 997, med 2 barnstolar bak... Förmodad nästabil: M3 E90, januari 2015 :D /Grogg, nästan bortblåst av Simone |
|
|
Ruggigt svårt och rangordning skulle säkert kunna kastas om hur mkt som helst efter lite diskussion. 1. Mercedes 2. BMW 3. Lexus 4. Audi, Jaguar 5. Volvo 6. Alfa, Honda 7. VW 8. Subaru 9. Toyota 10. Mazda 11. Citroën 10. Peugeot 11. Renault, Nissan 12. Skoda 13. Opel 14. Seat Mvh Martin |
|
|
Glömde Fiat och Ford. Fiat hamnar med seat och Ford på plats 15 Mvh Martin |
|
| Lite komiskt att ett en del av er sätter MB högst upp på listan men ändå har nästintill nya Bmw :-) | |
|
Det är kul att läsa vissa svar.. Man får nämligen inte glömma "hat-faktorn"; dvs att vissa här ex rankar Audi och M-B högt när de nu gör detta med handen-på-hjärtat; medans samma människor i vanliga trådar hellre skulle köra Dacia än Audi eller M-B om man ska tro dem på inläggen? ;) (Det är fö intressant att läsa hur M-B fortfarande får ta sk*t, trots att det gått över ett decennium sedan problemen åtgärdades ner till normal nivå..) Min spontana lista, tar bedömer endast modeller med fyra dörrar - så trots att jag ex gillar Corvette som rankas ej Chevrolet högt här, då deras sedaner inte gör det i min värld: 1 Porsche 2 Mercedes 3 Maserati 4 BMW 5 Bentley 6 Audi 7 Lexus 8 Rolls-Royce 9 Infiniti 10 Tesla 11 Nissan 12 Volvo 13 Honda 14 Alfa Romeo 15 Subaru 16 Mazda 17 Volkswagen 18 Opel 19 Toyota 20 Fiat 21 Peugeot 22 Renault 23 Ford 24 Cadillac 25 Seat 26 Skoda 27 Hyundai 28 Citroen 29 Kia 30 Dacia Nåt sånt. |
|
|
1 Porsche 2 BMW 3 Audi 4 Mercedes 5 Lexus |
|
|
Jag får nog sticka ut och ranka BMW som nr 1! Allt annat är slöseri med tid och resurser ;) BMW M-POWER |
|
|
1. Mercedes 2. Jaguar 3. BMW, Range Rover 4. Audi 5. Lexus 6...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.