|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
de som tror att skoda och VW är samma bil vet väl inte mycket mer än att det är samma koncern. skoda är gjort för att vara så billigt som möjligt eller nästan medan VW vill sträcka sig till den stora massan utan att vara premiumbil, där har man audi. isåfall kan ju ni säga att porche och VW är samma bil också! Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave |
|
| Helt rätt Aquilla, men....tomma burkar skramlar mest? ;) | |
Verdi |
Aquilla, Var det inte exakt vad jag skrev? Men sen är det mycket som är lika också. De delar ju bottenplatta, chassi, motorer osv osv. Håller inte med om att Skoda är gjort för att vara "så billigt som möjligt". |
|
Det är en enorm skillnad på t.ex. en ny Skoda Fabia idag jämfört med en Skoda Felicia för 15 år sedan. Då var det en bil som verkligen var så billig som möjligt, idag har den stafettpinnen snarare tagits över av Dacia. Det märks om inte annat ganska tydligt på prisskillnaden Skoda vs. Dacia. /Masten |
|
|
Aquilla, vad yrar du om? Ditt resonemang stämmer inte alls med vad man säger på VW. Jag har som jag skriver varit där och de pratar om en modell, exempelvis Golf-bottenplattan som en bil, de tankar sedan på den plattan med märkesspecifika skillnader främst kopplat till inredning och exteriöra detaljer för att kunna sälja den till olika kunder med olika behov. På VW pratar man om golf-plattan som sedan blir en golf, en A3, Skoda osv.. Det skiljer såklart delar, men inte så mycket som du verkar tro. Porsche och Lamborghini är inte alls så involverade i VW-familjen som Audi/VW/Skoda/Seat som alla kan ha en modell på en viss mellanklass/golfklass bottenplatta. __________ Mvh Grelle |
|
| Även om det är samma bottenplatta kan ju en modell ha en påkostad multilänkbakvagn i aluminium medan en annan har en enkel bakaxel i pressad plåt. | |
|
Olika dyra konstruktioner finns ju även inom ett märke; ex Golf med 122hk motorn som har enklare bakvagn än de motorstarkare varianterna. Just VW är spännande såtillvida att de använder relativt många produktionsvarianter inom ett varumärke, men även delar komponenter mellan varumärken. Grelle - måste ha varit en spännande presentation! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Narvselius - Det var väldigt intressant presentation och den var ju inte riktad till bilköpare utan branschfolk och det var roligt att höra dem prata om hur de aktivt arbetar för att sänka produktionskostnader, utnyttja skalfördelar men ändå differentiera sina produkter tillräckligt mycket från varandra för att motivera sina prisskillnader. Det är ju viktigt för dem att ha prisskillnader så de inte direkt konkurrerar med sina olika varianter/märken mot varandra. Och en prisskillnad kan inte enbart motiveras med att göra en Audi dyrare, den måste också leverera något som gör den värd merkostnaden. En bild som ligger kvar i minnet är en slide där de har en oidentifierad bil under tre olika tankar med vätska. Tankarna hade olika färger och när de klickade på en tank så "tankades" det in den vätska i bilen och så blev det en Audi. En annan tank gav en Golf osv. De visualiserade alltså hur de utgick från en bas och förde sedan in specifik märkes-DNA för att differentiera dem. De påtalade att märkes-DNA involverade såväl tekniska lösningar som märks tydligt (ex. fyrhjulsdrift) tekniska lösningar som inte direkt märks för den normala konsumenten (hjulupphänging osv.) men även enkla saker som exklusivare materialval (skinn osv.). __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja precis Grelle - din sista sats där säger ju allt, skillnaden mellan Audi och VW är fortfarande där, och inte bara på ytan. Själv arbetar jag tex med fästelement (skruv & mutter mm), och även här är det milsvid skillnad på VW:s ekonomitänk á la Volvo, och Audis höghållfasta 10.9/12.9/rostfria förband - det kostar, men det ÄR premium. Men den här diskussionen handlar om något så enkelt som Jante, igen. Ett tänk där Audi bara sminkas till på ytan och egentligen är en Skoda faller så fint på Svensson-läppen...det är sådär lagom logiskt också, så även icke-branschfolk kan förstå att "så skulle det kunna vara" ;) |
|
| Hur står sig BMW när det gäller fästelement tro? | |
|
BMW har en helt annorlunda strategi till fästelement, jämfört med alla andra bilmärken jag studerat vid diverse teardown-övningar - och det är en positiv sådan, om än jobbig för mig som konstruktör och leverantör :) De har förvisso standardartiklar som alla andra, men lägger mycket mindre fokus på att anpassa omgivningen till dessa (som man borde göra för att vara ekonomisk). Istället får min kollega hos BMW hela tiden ta fram speciallösningar/skruvar för att de skall fungera med resten av konstruktionen. Men det är premium också, de betyder att de ej tar några genvägar och att ex bilens hjulupphängning är viktigare än ett billigt förband. (Dock har BMW inte overkill vad avser klassifikationer av fästelement, så som Audi har - BMW nöjer sig med 8.8 där det räcker mao). |
|
|
Sådant värmer ett ingenjörs-BMW-hjärta. Men man ser i regel ganska omgående när man börjar skruva med en bil vad den har kostat. Dessutom är det mycket trevligare att hitta fina lösningar under skalet istället för soppa-under-mattan-taktiken. En stor lastbilstillverkare jag var hos har förresten BMWs trelitersdiesel i deras tear-down garage, där den representerar "spjutspets". Jag ler numera bara när folk säger att man bara betalar för märket. |
|
|
Tackar ovanstående för konsumentupplysningen - väldigt intressant läsning! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Så lite, it's my job ;) Gillar detta: "Jag ler numera bara när folk säger att man bara betalar för märket"...och anser att det gäller för Audi och - i viss mån - M-B också. |
|
| Intressant läsning Sani! Så bra att BMW optimerar för att få bra funktioner snarare än bra pris på standardartiklar. Ett tecken på att ingenjörerna fortfarande har viss makt i organisationen. | |
|
Ja, absolut....så har det sett ut fram till nu iaf - sådant kan ju ändras, tyvärr. Sedan tre år jobbar jag med lastvagnar, så jag har ej samma koll på personbilars fästelement längre :) Skål! (Stolen with pride) |
|
|
Mercedes BMW Audi Lexus Jaguar Volvo/VW Toyota/Honda Mazda/Nissan/Subaru Ford Skoda/Seat Opel Peugeot/Renault/Citroen Hyundai/Kia Fiat Chevrolet Dacia Dodge |
|
|
Många rankar merca på första plats. Då undrar man ju lite varför kör man då BMW? Jag menar det skiljer inte så mkt i pris så varför hålla fast vid BMW? :) /Johan |
|
Verdi |
Bra fråga. Men Mercedes allra översta modeller har ingen motsvarighet hos BMW. Bland "vanliga" bilar så håller jag uppenbarligen BMW överst. F31 är överlägsen C-klass kombi. |
| tjoa, Mercedes har även gubbstämpel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.