|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
C5 passar bäst med dieselmotor alla gånger. Det finns en 2-liters bensinfyra på 140 hk (den fanns både med enbart bensindrift och bensin/E85) och den är på tok för klen för en så tung bil, en C5 Tourer väger ~1650 kg. Jag har samma motor i min C5 av förra generationen och där fungerar den helt okej. Min pappa kör en C5 -09 med E85-motorn och han har nu passerat 16000 mil med den, så även om den är seg så går den förstås att leva med :) Det finns även en 1.6-liters bensinturbofyra med 156 hk, den har jag aldrig kört men den borde vara trevligare än tidigare nämnda motor. Roligaste alternativet - även om det inte går att jämföra med en BMW med motsvarande effekt - torde vara varianten med 3-liters bensin-V6 på 211 hk. Ganska ovanlig modell i Sverige och finns endast med automatlåda. /Masten |
|
|
Opel Gevalia Mellanrost sa man alltid om Opel förr!! Dom senaste modellerna är säkerligen minst lika bra som flertalet. Dom har ju faktiskt blivit rätt snygga! Förr var det ju rosten som var kruxet,för motorerna gick hur bra som helst! Klabbarparn |
|
|
klabbarparn: "för motorerna gick hur bra som helst!" Gjorde de verkligen det? Nu är min erfarenhet av Opel begränsad men jämför en 80-90-tals Oplar med ex. VW, Audi, Volvo från samma epok, nog höll motorerna betydligt sämre i Opel. Nedslita kamaxlar och dyl. var väl inte direkt ovanligt? Numer är säkert Opel minst lika bra som allt annat... MVH Christofer |
|
|
Crille! Jag tänker tillbaka till 70-talet när flera polare åkte comodore och manta och dom motorerna gick inte sämre än annat som fanns då. Ja om du inte jämför med betydligt dyrare märken,förstås. Klabbarparn |
|
Karl-Hilding |
Volvos B16/B18 var ju en kopia på en av Opels 4-cylindriga. Enligt hörsägen får jag väl tillägga... |
|
På 70-talet var väl det mesta tillverkat på Kontinentaleuropa tämligen okomplicerat och krångelfritt. Det var ju som sagt rosten som var problemet. Commodore och Manta har ju dock inte så mycket med en nyare Insignia att göra... MVH Christofer |
|
|
Det är stiltje verkligen på Insigniamarknaden. Få om ens några fordon omsätts. Har sett en som omsatts av de bilar jag följer sedan i somras. Har fått ett svar på min köpesannons enbart, en kompis som köpte en OPC han ville sälja. Kul att få kontakt, men det är inte en sådan jag främst är ute efter om det inte är extremt billigt. |
|
Terry N |
Den röda OPC kombin för 235 på blocket är billigt, den kostade nästan 500 för 2 år sedan, dock 6000 mil, lite mkt för min del. Grannen på landet har en likadan fast halvkombi, det är en grym maskin som går riktigt bra. |
Verdi |
Terry N, En kollega har en Insigna OPC. En manuell. Frågade om vad det fanns för alternativ. Jo, det fanns visserligen en automat sa han, men den är så långsam att man lika gärna kan ha en svagare motor. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.