|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej och godafton! Jag är ute efter att ersätta en av min familjs bilar och har helt snöat in på en Opel Insignia. Helst en 2,0T gärna E85versionen eller bensinsexan på 260hk. Någonstans 2010 alt 2011 känns intressant. Det saknas inte lämpliga bilar, men de ligger alla låååångt över det bilpriser.se anger. Bilpriser.se verkar ha en poäng eftersom i princip ingen säljs. Undrar om om det finns någon som har erfarenhet av att sälja en dylik, eller ha köpt alt ute efter att köpa en. Tack lucka på förhand!! | |
|
En några år gammal Åpel med törstig bensinmotor är väl inte direkt det hetaste på marknaden, troligtvis därför det inte säljs så många. I övrigt säkert en Ok bil... MVH Christofer |
|
|
Hej och tack för svar. Det saknas inte bilar till salu, men många har varit 6 månader + till försäljning, ändå hittar inte prisnivån ned till det bilpriser.se anger som borde stämma bra på denna typen av standardbil. Gällande törstigheten så har 2,0T en EUnorm på 8,4 vilket är helt ok på en 220hk bil. En diesel med samma effekt är inte mycket snålare generellt sett (lite snålare är det allt iofs, men skillnaden är inte så stor). |
|
|
"Bilen som gud glömde"..=) Den är nog ganska iskall i Sverige, torde ju gå att pruta friskt på dom som finns till salu Länk |
|
|
simon_en: Tänk på att deklarerad förbrukning ligger långt från verkligheten. Man kan allt som oftast lägga på 15-20%. MVH Christofer |
|
|
Tror ni att det går att pruta ned till nivåer som bilpriser.se anger, skulle i så fall innebär prutningar på 40-50KSEK, vilket behövs för att inte börja bilägandet med motsvarande momentant värdefall. Gällande förbrukning så har jag inte över tid lyckats att överskrida normen på någon bil, men någon ska ju vara den första iofs...:) Bor i en liten ort utanför en hyggligt stor ort så det blir mycket landsväg och motorväg...:) |
|
|
Tittar man på spritmonitor.de så verkar 2.0T ligga över 1 liter milen i snitt, den lägsta angivelsen 0.986. Beroende på hur mycket man kör kanske det inte spelar en avgörande roll. Du förlorar inget på att testa. Om bilarna inte rört på sig under en period på 6-månader så bör säljarna vara öppna för en prisdiskussion. |
|
|
Återstår att se hur jag ska gå vidare. Har sedan några dagar en kanske lite tafflig köpesannons ute där jag skriver att jag vill ha ett pris i nivå med bilpriser.se, helt utan svar. Hästprutning kanske är rätt väg framåt? |
|
| Kvd säljer en del Insignior. Där har du facit hur mycket dom kostar. | |
| Det är stor skillnad på en basutrustad Insignia och en mer välutrustad. Tror inte bilpriser ger en marknadsmässigvärdering av de modeller du söker, vilket reflekteras i den uteblivna responsen (dessutom få som läser köpesannonser, ännu färre som har en Insignia bensin). Men uppdatera oss gärna! | |
|
Marin, bilpriser.se baserar sig på kvd:s försäljningsstatistik så jag har indirekt kollat med dem. Herr Turbo: Jag är ute efter en basutrustad bil och är inte så intresserad att betala massor extra för utrustningar jag vill inte ha. Det jag är ute efter är i princip standard så när som på dragkrok så saknas inte ac, farth, någon musikanläggning, solsvärme, eller esp i någon. |
|
|
Min fd chef hade en Insignia kombi privat. Han var är en kallhamrad revisor med runda glasögon och hängslen med total avsaknad av livsglädje eller finess. Kort sagt - livet är för kort för att köra Opel. OM man ändå skall försöka vara förnuftig är en Avensis kombi bättre... |
|
|
Nä fy, Avensis är väl ändå tråkigare än Insignia... =) MVH Christofer |
|
|
simon: Bilpriser.se använder fler källor än bara KVD. De är olika bolag (förvisso med samma ägare). Dvs auktionsavsluten kan ge helt andra värderingar än Bilpriser.se Jag beundrar ditt mod i övrigt vad gäller Insignia. Helt övertygad att det inte är något fel på bilen men det känns som att efterfrågan är så låg att man mer eller mindre måste vara beredd på att begravas i bilen. ------- //Lövet |
|
|
Crille996: det är nog målfoto när det gäller störst brist på körglädje men Toyotan ger åtminstone driftsäkerhet och en "easy way out" om man skulle tröttna :-) Tror egentligen en nyare Mondeo är vettigare om man vill ha körglädje till en billigare peng jmf med BMW... |
|
|
Simon: 220 o 260 hk brukar vara välutrustade. Båda motorerna är mkt bra, 2.8 är inte snål men det har du räknat ut. K_L: Provat Insignia OPC 325 hk eller VXR8? |
|
Verdi |
Projektledaren på jobbet har en Insignia OPC. Är rätt läcker med 20" fälgar. Tyvärr urusel automat så man är hänvisad till manuell låda. Dessutom väger den sjutton ton. Typ. :) Enligt honom så är OPC-motorn i stort sett skottsäker. Gammal beprövad konstruktion från Saab från början tydligen. Däremot är den väl inte den snålaste motorn under guds himmel. :) |
|
Andreas: Tack för info! Roligt att lära sig något nytt! Kristoffer: Är Insignian så trist, måste ut och testa en helt enkelt! Herr överladdare: 220hk är mest rationell och 260hk trevligast skulle jag tro. Jag resonerar så här: Behovet är en familjebil som är hyggligt driftssäker, hyggligt rymlig, ger vettig plats för alla fyra i familjen, hygglig ekonomi, krocksäker och sist men inte minst, man ska inte somna när man trycker på gasen som i min pendlarvesutti :) Ser på alternativen så här: V70 2,5FT är nog den vassaste konkurrenten, tar e85, stark, kroksäker, snygg, hyggligt rymlig och pålitligt andrahandsvärde Passat 2,0TFSI alt 2,8 Utbudet är skralt med stort S annars klart bra alternativ Mondeo 2,0T 203 el 240hk. Utbudet är så begränsat att det inte finns en enda beg kombi till salu i Sverige Insignia den är snygg, den är snygg, den är snygg, ja ni förstår varför jag snöat in på den. Den har intressanta motoralternativ och bra krocksäkerhet. Dock, ska den vara aktuell ska den vara rejält mycket billigare än motsvarande raggasat eller annan konkurrent eftersom Andreas skriver så ska den vara så billig att den går att sälja rejält billigt när den dagen kommer om sisådär fem år. Roligt att så många engagerar sig! |
|
|
Länk Visst är det en snygg beijl!!! |
|
Verdi |
Skoda Superb 3.6 FSI? |
Verdi |
Inte så snygg och säkert rätt törstig, men med en redig sugis. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.