AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.885

Vågar man köpa en vit E91?

Sida 1 av 2
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Jag kommer vilken dag som helst köpa en E91 men ligger i fejd med frun huruvida vit bil är snyggt och om den är säljbar om tre år. Jag tycker den är skitläcker med rätt hjul men känner någonstans att den kan betraktas som lite stekig. Och jag är ingen strkare...Lite som en cab. Sticker ut liksom, på ett sätt som inte är positivt i alla kretsar. Frun tycker möjligen att det är ok med vit just nu men är livrädd för att det är en av de udda färger som det går trender i och därmed har en mindre kundkrets om några år. Eller är det kanske så att en liten ovanligare färg hittar sin köpare ändå, som då iställlet är beredd att betala just för färgen?

Åsikter tack!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vit är grymt snyggt på en E91. Tycker varken den steker eller sticker ut på ett negativt sätt, hur får du det till att den skulle göra det? Tror helt givet att den kommer hålla in i framtiden, det är ingen direkt udda färg i stil med Limegrön.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Du är inte ensam om tveksamheten inför en vit bil. I samband med mitt senaste bilinköp, var en vit bil big no no och ett icke-förhandlingsbart krav på att slippa från min sambo. Hon uttryckte nåt i stil med att hon skulle känna sig som en rysk lycksökerska bakom ratten på en vit BMW(eller merca som det slutligen blev) ;)

St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Vit är verkligen en färg som det går mode i.
Är övertygad om att vitt är helt stendött om några år.
Planerar du att ha bilen ett tag så avråder då jag dig.
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Jag tror att Davkar ovan satte fingret på hur min fru känner. Rysk lycksökerska... Men det kanske är mer tydligt i en SL600 eller Lincoln Navigator, inte en 320d touring. Alternativet till den ryska oligark-feelingen är att den sticker ut för mycket, vilket min fru avskyr. Vi köper inte BMW för att markera att vi "har råd" (en ny V70 är ju dyrare) utan för att det är den perfekta kombinationen av kvalitet, körglädje och design. Många andra märken kan leverera antingen eller men få fixar allt i ett.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vit BMW är den nya Svarta BMW:n....dvs den riskerar att bli behäftad med en viss "stämpel" när den blir några år gammal.

Personligen bryr jag mig ej nämnvärt om det dock, anser bara att (solid) vitt är ett "fattigt" och fantasilöst val av färg på en nyare bil. Det tyder på en strävan efter monoformism som irriterar mig :)
Förstår inte riktigt liknelsen med den ryska lycksökerskan.. :-)

Men hur länge har man inte sagt att vitt kommer att vara ute snart? För mig är det bara floskler där verkligheten år ut och år in visar något annat. Vitt är praktiskt, bilen ser Clean ut och ofta som sagt med snygga fälgar riktigt läcker. Sen beror det på vilken modell också. Ex. vis tycker jag att en vit Touring ser betydligt läckrare ut än en vit Sedan. En vit Sedan tror jag är kallare som begagnad, men en vit Touring finns det alltid köpare till allt annat lika. Så gå på vad du själv känner för färgen.

/Anders
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Om du tycker vitt är en snygg färg på E91 så köp en vit, det är du som ska färdas i bilen och inte allmänheten som ska köra den. Ytterst tveksam till att en vit E91 får en speciell stekarstämpel i Stockholm där jag ser att du håller till... Instämmer med Roberts resonemang.

Är förvisso partisk i frågan, iom att jag äger en alpinvit E91, men jag tycker att det är en fantastisk färg med rätta fälgar (som du skriver). Finns flertalet snygga färgkombinationer sett till lack, klädsel och fälgar. Dessutom är det en tacksam färg för ex. rekondfirmor att arbeta med när det gäller att putsa bort mindre repor. I min värld förknippas BMWs alpinvita färg med motorstarka alternativ och utrustning från performance kategorin. Och väljer man en vit 320d så är det återigen få personer som borde förknippa det med "stek".
Vitt är den just nu populäraste färgen enligt en artikel i Vi bilägare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle snarare säga att få bilar sticker ut så lite som en vit E91 i Stockholmsregionen. Det finns väldigt många E91 och det finns väldigt mycket vita bilar.

Tror inte den blir särskilt svårsåld sen, men om din fru tror det och dessutom oroar sig (du skriver ju faktiskt livrädd) för det är det kanske lika bra att gå henne till mötes.

Det är ju ungefär som personer som vill vara 3 timmar innan på flygplatsen före avgång. Spelar ingen roll för dem att de tappar 2 timmar, de blir istället så stressade av att ta det "lugnt" hemma att de inte uppskattar tiden dem fick till övers.

Själv tycker jag nämligen vita bilar ser "olackade" ut eller som en firmabil som inte fått reklamen ditsatt än.

Däremot så tror jag "trenden" med vita bilar håller i sig ett tag till så om man gillar det så är det nog lugnt att köpa en.
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Äger själv en vit bmw men ångrar det faktiskt. Blir smutsigt ganska snabbt. Hade lätt bytt mot en svart. Svart är superfint på en E91..
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Enligt min mening är svart finaste färgen när den är ny tvättad och polerad . Men alla kan inte hålla bilen i det skicket! men det är den färgen som visar mest skador med som repor poler rosor, sköter man inte sin bil så rekommenderar jag silver ser samma ut om man polerar den eller ej,

Vit är en trendfärg populär nu .... om varit bosatt i Kalifornien hade jag kunnat tänka mig en vit bil.
Stekigt vet jag inte om det är, snarare "här kommer en som inte hade råd med metallic i tjänstebilsbudgeten". Tror nog det kan vara svårsålt om några år, ser väldigt sniktigt ut om än rätt så snyggt rent designmässigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vit är ju en kulör som återkommande blir poppis var 7-10 år ungefär.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att vitt skulle vara på väg ut tror jag inte ett dugg på. Tvärtom så lanseras det flera nyanser av vitt med olika typer av effekter i (vanlig metallic, pärlemo, extra klarlack osv). Däremot kan jag tycka att den kräver sin bil, men det är högst subjektivt.

Att det skulle uppfattas som "stekigt" tror jag inte riktigt att du behöver oroa dig för. Jag skulle placera vitt som betydligt enklare att sköta än svart.

Du kommer inte behöva oroa dig för att din bil skulle bli svårsåld i nästa led. Jag är mer orolig för folk som beställer bilar "nya" modefärger som en ny modell ofta lanseras i. Olika nyanser av brunt, grönbrunt, gulbrunt och liknande tror jag är en farlig väg att gå. Till viss del även mer "skrikiga" färger som t ex Estorilblå som gjort comeback på FX riskerar att skrämma bort köpare.

Verdi
hasso,
Vart 20e år skulle jag säga. :)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag tycker du ska ge blanka fan i vad som kan tyckas sticka ut eller försöka anpassa dig efter vad folk ska tro. Låt det sticka i ögonen på folk om det är så, du gör det du vill och känner för. Jag själv är så jävla trött på blickarna jag får från folk (läs medelålders svenska män) när dom ser mig stiga ur min härligt feta F31:a med 20-tummare och tonade rutor. Deras största problem är väl att jag är ung men till råga på allt är jag dessutom väldigt osvensk utseendemässigt. Tittar på mig som om jag vore kriminell.. Men jag skiter fullständigt i det, jag har bilen jag önskade mig med allt jag önskade mig och jag är mer än nöjd.

Med det sagt anser jag dock inte att en vit E91:a sticker ut på något sätt, de flesta är ju vita så till viss del håller jag med Verdi.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
En vit med högglanspaket och M-paket, gärna matta stora fälgar i Gun metal eller svart. Puts på bromsoken. Det är snyggt enligt mig!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vit e91 med m-paket är en riktig läcker kombination. Utan känns den mer stel på något sätt även om det fortfarande ser bra ut.
Tror inte du behöver vara orolig för att den blir svårsåld framöver. Kommer väl finnas folk om 3år som fortfarande tycker vitt är snyggt?!
Vänd på steken... hur många är det som inte säger att de aldrig skulle köpa en svart bil för att de är omöjliga att hålla rena, det syns mera repor och märken mm. Ändå är det alltid lätt att sälja en svart bil. Samma sak gäller för en vit bil, men som jag skrev, vita sportbilar/coupér och touring/kombis är lättare att sälja än en vit sedan. Däremot skulle jag säga att andra färger som vissa blå, bruna, orange färger kan vara svåra och osäkra att få sålda. Snygga för en del men vidriga för andra.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.