AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.301

knackande s62, bra verkstad i stockholm ?

Sida 1 av 2
Min M5 e39 har ett märkligt, rätt skarpt knackande ljud som uppstår varm som kall över ca 2000 rpm, vid lätt gaspådrag endast. Finns det någon verkstad som har bra koll på s62 i Stockholmsområdet, gärna nära Järfälla ? Existerar Geschwinds auto motor än ?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kan ju vara något allvarligt om du har otur men det är väldigt vanligt med mindre avgasläckage på våra bilar, till följd av sprickor i avgassystemet (t ex runt lambda-fogarna), kan låta skumt och endast vid vissa varvtal
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Som alltid - Dr Per Larsson på Bil- och Motorteknik i Huddinge. Han plockar isär och ihop motorn i ett litet nafs om det behövs.
Hoppas ju det är nåt enkelt, men man fruktar ju det värsta.
Okej, sökte runt lite folket här verkar överens om att de är kompetenta men alla är inte hundra nöjda med kundbemötandet. Nåja får höra med dem vad de tror.
De är väldigt dyra också, timpriser kring 1600 kr. Så min rekommendation är att ALLTID be om ett kostnadsförslag innan du beställer något där.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
1600:- per timme?? Det stämmer inte..

Var själv hos Dr Per i Huddinge å bytte olja och bromsvätska på M3an.
Det tog ca 60 min att byta bromsvätskan, och då valde jag den värsta racingbromsvätskan Motul660. De tog 1300 inkl allt, annars hade det blivit 850:- För oljebytet tog de 2500:-

De är duktiga som fan. Kan bara rekommendera dom!
Hoppas att det löser sig med M5an och det inte blir dyrt.

Jo det stämmer, men du kanske fick annan timtaxa - vad vet jag? Jag vet bara att jag lämnade in X5:an med hopsäckad nivåreglering bak. Det visade sig bero på det enorma regnandet förra sommaren, och en dränering som inte fungerade som den skulle - så att vatten rann in och ner i reservhjulsbaljan (där elektronik finns). Det var 5 cm vatten i botten av baljan.

Felsökning + byte och inkodning av ny modul (som jag råkade ha sedan tidigare trassel med nivåregleringen), 5 timmar = 8000 kr. Det fick jag betala i varje fall.
Visst är de duktiga, troligen den bästa BMW-verkstaden i Stockholm. Men det kostar därefter (åtminstone för vissa) :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
När jag varit där har de en helt annan taxa - ca 1100 kr/h ink moms.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...och förresten: Vad vill du ha för slags bilverkstad? En som gullar med dig och misslyckas, eller en som inte bryr sig om DIG utan lägger energin på din bil? :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det är väl självklart att man förväntar sig välbemötande det är därför man väljer att gå tillbaka inte san?t..
AlexanderK gissar på att du en av dessa kunder doktorn haft..

Dr Per är en mycket duktig och pålitlig även jag rekommenderar dem även om deras priser inte är den billigaste
Jag skulle nog säga Johnny på Blombergs Lidingö är en av dom bästa BMW mekanikerna i Sverige, dock vet jag inte om han är kvar eftersom han planerade gå i pension.
thekinglives
Gurra 535: En orsak bland många på det symptomet du beskriver är tyvärr sprickor i cylinderfodren, sprickor mellan cylinderväggarna alltså.
Hoppas det är ngt "mildare"fel.

Förstår inte varför man titulerar en bilmekaniker som bevisligen lärt sig skruva
med diverse fordon på ett föredömligt sätt för dr?
Jag tycker inte det höjer hans anseende.

Dr är en av få skyddade titlar och inget man ska lägga till sin profil.
Det nedvärderar även riktiga doktorer som lagt ned en avsevärd mycket mer tid
och engagemang för att komma dit.
Ja jag är ju lite rädd att det skulle kunna vara nån sån form av skada i cylinderväggarna. Borde visa sig med ett kompressionstest väl ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bosse Bildoktor är vedartaget :) '
Dr professor finns det många i tyskland utan att ha den minsta anknytning till tex sjukvården. Och BMW är ju en tyska bil.:)
Och så finns det ju Hedersdoktorer osså :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
låter nästan som det kan vara kamkedjerassel eller ramlager i motor..brukar komma vid liten belastning på tomgång vid dom varven.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Hur går det?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Rekommenderar också Bil o motorteknik. Har alltid lämnat mina M-bilar där med perfekt resultat. Timpriset har legat på ca 1100 för mig med och jag har aldrig haft problem med servicenivån heller. Snarare tvärt om.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
thekinglives: Du är medveten om att det går att doktorera i precis allt möjligt. Om hag inte missminner mig var det en person som för ett par år doktorerade i toalettstolar :-)
thekinglives
okej, jag ger mig väl angående titulerandet, känns som jag har fel.
Dock är jag lite irriterad över alla låtsastitlar.
Bilmekaniker låter alldeles tillräckligt tycker jag, visste ni föresten att märkesverkstäderna har tagit bort ALLA bilmekaniker? Numera
har de bara reservdelsbytare i verkstaden.

Hade det inte varit bättre att ta bort bilförsäljarna och ersatt dessa med bilbeställare istället?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.