|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jägerloo: Grattis till en trevlig vagn som du kommer njuta av. S999 HEA betyder INTE förseriebil. Utan HEA står för Händler Erst Austattung. Översatt till Svenska. Handlare första utrustning. Koden används endast på några modeller. Exempelvis är det enbart 550iA F10 LCI som exporterats till Gulfen som har kod S999, medan det för 550iAX F10 inte finns en enda med kod S999. På M5 E61 är koden relativt vanlig. Bilen ingår i den serie bilar som beställts av handlare och dessa är oftast välutrustade. Alltså är det positivt att ha HEA-kod. Koden för förserie är S991. S991 är inte heller något att vara speciellt orolig över. I motsats till Saab och Volvo har BMW så bra förseriebilar att dessa säljs av auktoriserade handlare. Här har ni CT93020 byggd 2006-09-25 (nästan ett halvår innan E60/E61 LCI presenterades) Länk Det är en förseriebil! Utrustning Individualdata finns! Chassinummer WBSPV91030CT93020 Typkod PV91 Typ M5 (EUR) E-modellserie E61 (M5) Serie 5 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor S85 Cylindervolym 5.00 Motoreffekt 373 Motor HECK Växellåda MECH Färg SEPANG BRONZE METALLIC (A32) Stoldynor LEDER MERINO/SEPANG BRONZE HELL (LKA8) Produktionsdatum 2006-09-25 Benämning (EPC) S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Urval COP-relevanta fordon S319A INTEGRIERTE UNIVERSAL-FERNBEDIENUNG Integrerad unviersal fjärrmanövrering S386A DACHRELING Takreling S402A PANORAMA GLASDACH Panoramatak elektrisk S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innerbackspegel automatisk avbländade S464A SKISACK Skidsaeck S4MAA M MULTIFUNKTIONSSITZ FA./BEIFAHRER M multifunktionsäte S4MFA DYN. LEHNENBREITENVERSTELLUNG Aktiv ryggstödsbreddsjustering S4MKA EDELHOLZAUSF. OLIVESCHE CARRARA NAT Ädelträutrustning olivesche carrara nat S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptivt kurvljus S5ACA FERNLICHTASSISTENT Helljusassistent S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S610A HEAD-UP DISPLAY Head-up display S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online S620A SPRACHEINGABESYSTEM Röststyrt uppringsningssystem S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Förberedelse mobiltelefon Business S672A CD WECHSLER 6-FACH CD-växlare för 6 skivor S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi-Högtalarsystem S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual glasering solskydd L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG LANDUTFÖRANDE TYSKLAND S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Fordonsdokumentation tyska S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec. Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP S964A REQUEST NAVIG. DVD ON DELIVERY Beställa Navi DVD vid leverans S991A STEUERUNG VORSERIE Styrning förserie Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Inlaeggningsmatta velours S442A GETRAENKEHALTER Burkhållare S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S473A ARMAUFLAGE VORN Armstöd fram S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Hastighetsreglering S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare S563A LICHTPAKET Belysningspaket S710A M LEDERLENKRAD M läderratt S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE Högglans shadow line S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Takhimmel antracit S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Sprak tyska Text no access - Vehicle data protected |
|
|
Betyder det då att en bmw handlare i tyskland har beställt denna bilen för att ha som visning/till salu eller vad man nu ska kalla det? Ungefär som den här bilen Länk Förstår du min tanke? Eller har den gått som demobil? |
|
|
När en ny modell kommer beställer handlarna en eller flera exemplar av den modellen för att ha som hallbil, demo eller för att kunna erbjuda kunder en bil direkt. Hur din bil har varit använd kan du få en indikation om genom vem som var första ägare. Är den uttagen på en BMW Niederlassung under marsmånad 2007 är det en indikation på den är använd av handlaren. Om den varit demo eller bara varit registrerad för att få upp statistiken och få ned priset måste du kontakta handlaren om. (I Tyskland är det vanligt att bilar ställs på en dag för att på pappret vara begagnade). Gällande M5 E61 har Torbjörn Ljungdahl tagit ut alla M5 E61 och gjort en utmärkt Excelfil och den visar att följande antal M5 E61 LHD byggdes med dessa extrakoder: S991 Förserie: 66st S997 handlarpresentation: 12st S998 internt behov: 28st S999 handlare första utrustning: 246st (nästan en tredjedel av de tillverkade) Alltså du är inte direkt ensam att ha koden S999:). Jag hade inte oroat mig ett dyft. Detsamma gäller den jag länkade. |
|
|
Vad fick du betala Jägerlo och hur många mil hade den? Är lite sugen på en M5 E61 LCI till våren. /Anders |
|
|
Najs med koden "internt behov 28 st".. Bara 28 st som kände ett "behov" alltså, känns nästan lite väl få för en sån härlig vagn ;) BMW AG bilar jahresvagen etc är väl ofta ordentliga första brukare då det brukar vara chefen själv som kör bilen ett par månader? Hellre så än privat ägd banbil eller dylikt. Tror dock man ska hålla utkik och kanske akta sig för pressbilar som körts av väldigt många journalister och pressats hårt. Men samtidigt kan ju dessa bilar vara så pass väl omhändertagna att det får andra exemplar att blekna? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Det var ju bra att det inte handlade om en FS-bil! Men Stephan; det finns ett syfte med dylika (S991?) bilar, och det är att "lusa av" alla eventuella problem inför produktionsvagnarna - så de där bilarna körs hårt & obarmhärtigt, samt har ofta håltagning mm (som alltid ej lagas rätt/alls) för provutrustning od....så i min värld är en FS-bil värd kanske 75% av en prod-bil. Och jag ser ingen anledning till varför BMW skulle skilja sig från Volvo/Saab på den punkten, men där kan du kanske upplysa mig..? |
|
|
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Med "förserie" avsåg jag inte bilar som producerats innan den egentliga produktionslinan trimmats in, utan snarare de första bilarna som kommer i produktion; "första serien" hade antagligen varit ett bättre uttryck. Hade själv en HEA-bil (E91 325i 2005) en gång och det gick bra det med. Men som Jägerloo är inne på; HEA kan ses som en indikation på (men inte bevis på) att bilen rullat som visningsbil alt demobil hos en handlare. Och som Stephan skriver - de är oftast bra utrustade, just eftersom man vill visa upp en ny modell/nya finesser. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Anders den har gått snart 7.000 mil och vad jag gav för den det behåller jag för mig själv :-) | |
| Aha sorry, trodde att det var en bil du var på väg att köpa nu. | |
|
Sani: Volvo och Saab verkar vara oroliga över sina produkter och väljer att skrota fullt fungerande bilar även om de inte varit i närheten av att vara testbilar. Jag kollade upp alla 850 GLT som var registrerade sommaren 1991 och som det fanns bilder med regnummer på, sisådär 20-30st. Alla exemplar skrotades inklusive det exemplar som pappa provkörde på Bilia Haga Norra. Det exemplaret pappa körde var precis som vilken produktionsbil som helst, trots det valde Volvo att skrota den. Detta är helt emot hur BMW gör med tidiga bilar, några exempel på bilar: Den första 540i/6 E34 i Nordamerikautförande, såldes av återförsäljare i Tyskland med brasklappen att ingen Goodwill ges. Bilen ägs av en person på e34.de Den första högerstyrda 540iAT E34 byggd dec-1993 såldes som ny i Nya Zealand trots att den har koden S916 utvecklingsbil utan konservering. Samma kod har min #768. Min har haft en annan motor troligtvis S62B46 under tiden hos M GMBH. Men fått originalmotorn återmonterad vid försäljningen till polisen i Stuttgart som jag köpte den av. Hålen som finns på min är från polisutrustningen, där en dubbelsiren är kvarlämnad på insidan av framstötfångaren. Den tredje byggda 540i/6 E34an (enda i Dunkelgrün II) kördes i 2372km innan den såldes till Alpina som gjorde en B10 4,6 av den. Jörgen här på sidan ägde en 528iT E39 M52TÜ byggd 1998-07-01 (den sjätte byggda) med utvecklingskoden S916, dock var den inte uttagen förrän 1999-09-21. Patrik Jansson ägare till en fin 84as M635 CSI har nämnt att en E9 som BMW monterade V12 i på 70-talet senare såldes med 6cyl motor till extern kund. Alltså en liknande historia som min #768. Arun som äger en av två M5 20 Jahre i Sverige äger även en före detta testbil i form av en turbomatad M3 E36 3,0 Coupé. Där alltså BMW sålt bilen efter de testat färdigt konceptet med turbo och låtit turbon sitta kvar:). Exemplen är många, här är ytterligare en: en förserie 550iAT byggd 2005-10-12 men uttagen först 2006-02-21 Länk Obs detta gäller bilar i de normala chassinummerserierna. Dessförinnan har det så klart byggts bilar som den här E32an Länk Bara för att en BMW har koden S991 förserie innebär det inte att den har körts hårt eller haft en massa datautrustning monterat. Som exemplen ovan visar. Oron för att en bil kan vara misshandlad bortom alla gränser bara på grund av en kod är kraftigt överdriven. Nu är det långt ifrån trådsskaparens M5as HEAkod. Som kan ha vilket historik som helst, inklusive kundbil direkt eller lagerbil ett antal månader. |
|
|
Mailade frågan till bmws kundtjänst och fick detta svar. "Det betyder att det är en bil som är väldigt tidigt tillverkad. De första av sin sort som gick i produktion. Så man skriver in det i specen som en liten heads-up till verkstäder mm att bilen kan skilja sig lite från vad reservdelkatalogen visar. Det är absolut inget fel på dem men det kan exempelvis vara annan tråd i klädseln än på de som är producerade senare. Hoppas det gav dig svar på din fråga Vänliga hälsningar" Det "roliga" är att hon nämner tråden i klädseln och i just denna bil så har tråden gått av/släppt lite på passagerarsidan. Nu kanske det inte är så att just tråden är av sämre kvalité bara för att det är en tidig bil men jag tyckte det va lite skoj. |
|
| Stephan. Det fanns flera Saabar som, liksom BMW, såldes på andrahandsmarknaden efter att varit testbilar. | |
|
Det är trevligt med utförliga svar Stephan, men ibland blir det litet väl mkt.. :) Jag arbetade med provvagnar på VCC för ett tag sedan, och alla bilar från TO (Try-out)-serien och uppåt är i princip säljbara. En massa av dem skickas ner till Volvo Tjänstebilar, där de säljs till privatpersoner utan någon upplysning om att de varit testbilar i Kiruna/Arizona mm...och många av dem har som sagt diverse abrovinscher pga testutrustning och prototyputrustning som monterats på. Men det är ju nu OT, som du också påtalar! |
|
| Har nån fråga till angående avställning av bilen. Ska bilen va i R eller N, ska jag ha i handbromsen? Bilen ska stå i kallgarage ska jag då ha en torrboll i? Tänkte lite när det blir under nollan så fryser väl vätskan som är i? | |
|
Sani: Det vanligt att BMWs förseriebilar överlever, som den första högerstyrda 535d E60 Länk B890000 byggd april-2004. Den är fortfarande i trafik (chassinumret fick jag upp via regnumret) i motsats till i princip alla Volvo pressbilar jag kollat, även om det är bilar från 2011. BRF370 är en 2010as V70 pressbil som är skrotad i år. Frågan är om den enbart varit ägd av Volvoavdelningar eller om den varit ute hos någon privatperson. Gissar på enbart Volvo. Någon Saab förseriebil av nyare årgång en 1989 och som är såld till privatperson har jag inte hittat Länk Min fråga av nyfikenhet är, varför överlever så många förserie BMW men "inga" Volvo och Saab? Är det olika policy? Är Saab och Volvo kassa bilar som inte tål att motorjournalister kör dem? Skillnaden är för stor för att vara en slump. Jägerloo: Jag förvarade min 540iAM i läge P när den vilade. Får du ens ut nyckeln om du har den i R? Jag har flera torrbollar, fyra eller fem brukar det bli. Det har inte varit något problem med is, men så har det handlat om Halland eller Stockholm för min del. |
|
|
En anledning är att Saabs förseriebilar (åtminstone) gick på olika former av dispenser = de kunde aldrig registreras på vanlig privatperson. Detta borde dock inte gälla demobilar hos handlare men gäller för testbilar och förseriebilar. ------- //Lövet |
|
|
Logiskt sett är det nog fråga om begreppsförvirring. Förserie kontra tidigt producerade. Konstaterandet ovan: "S999 handlare första utrustning: 246st (nästan en tredjedel av de tillverkade)" antyder ju att 33% knappast kan kallas "förserie". Inte heller har 1/3 av hela produktionen utrustats med speciella mätinstrument, el dyl. BMW har sin filosofi, Volvo har sin. (JAG skulle gissa att en verklig "förserie"-BMW aldrig lämnar fabriksområdet eller testbanan, och nyttjas enbart av doktorer i vita handskar. Volvo trycker ut beta-versioner såfort det bara är möjligt till nyfikna journalister?) |
|
|
Jag har en fråga om ET Hade jag kunnat ha såna här fälgar: ET 40 , 10" 285/30 Bak ET 18 , 9" 245/35 Fram Eller kommer jag behöva spacers bak eller fram? Eller kommer det inte alls bli bra för att spårvidden kommer bli fel/ och eller för mycket belastning på hjullager? |
|
|
Har hittat en fin F11 530dA med mycket utrustning, producerat 1/9-2010 och med koden SA999 HEA. Har bett ÅF'en i Tyskland redegöra för om bilen har gått som demobil först. Ser Ni något negativt med en så tidligt producerat med HEA koden? Har inte direkt lust att köpa en tidligare demobil, men bilen måste vara en 2010 pga skatt i Danmark där jag bor. |
|
|
Jag undviker oftast produkter som är tidigt in i produktionen. Oavsett företag, som är välkända för goda produktionsmetoder som Toyota eller Scania, så blir det avsevärt fler fel i inledningsskedet av en ny produktion. Sånt här går man såklart sällan ut med utanför fabriken (och huvudkontoret) men det kommer "alltid" en ÄT:a (Ändringstillfälle) efter några månader. Kan vara arbetssätt eller delar i produkten som ändras men något ändras det alltid. Det gäller likaväl BMW som alla deras underleverantörer. Att BMWs förseriebilar håller lika bra kvalitet som deras resterande stämmer inte. Eftersom deras senare årsmodeller är mer felfria än deras första av samma serie, så är såklart förseriebilarna ännu sämre. Detta är i stort sett en naturlag inom produktion och tillverkning. Att BMW eller annan tillverkare inte erkänner detta är däremot inte så konstigt. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.