AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
12.072

Värdeminskning M5 touring 07

Sida 1 av 3
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Jag går i tankarna att köpa min drömbil som är en M5 touring. Min tanke är att köpa en importerad bil som gått runt 7000 mil och är från 07. Vad tror ni att denna kan vara värd om 2 år respektive 3 år? Låt oss säga att jag hittar en sån för 260.000 kr i tyskland och kör kanske 1000 mil per år.

Va nu snäll mot mig det är mitt första inlägg här ;-)
Först och främst tycker jag i så fall att du skall importera från Tyskland och inte från Italien om du skall få minsta möjliga värdeminskning. Jag tror personligen även att en M5 Touring står sig betydligt bättre än en M5 Sedan. De har nu kommit ner på nivåer där fler har råd att köpa, vilket ökar intresset något. Däremot är försäkrings- och övriga driftkostnader väldigt höga, vilket begränsar antalet framtida köpare. Så räkna inte bara värdeminskningen som kostnad, det viktiga är även driftskostnaderna som är väldigt höga. Därför är det väldigt viktigt att finna ett väldokumentarat exemplar som har så lite mil som möjligt och definitivt en bra bit under 10t mil för att där slutar ofta maskinskadeförsäkringen att gälla. Köp gärna till en garanti. Europlus garantin kan man köpa till både på 1, 2 och 3 år. Sannolikt värt pengarna! Räkna med en vm på cirka 20% per år i början, så hoppas jag du klarar dig på det. Det är rätt tufft idag att sälja de äldre motorstarkare bilarna. Utbudet är stort, men en Touring kan nog ändå bli okay. Funderar själv på att hitta en liknande, att ha som "helgbil" fina dagar :-)

/Anders
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Om vi struntar i vad bilen kostar vid inköpstillfället och fokuserar på vad man hade kunnat få för bilen år 2015 och då kanske den har rullat 9500 mil. Då har maskingarantin gått ut. Vad tror du/ni då att man hade kunnat sälja den för? Bilen har typ allt förutom aktiva stolar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... då slår jag till med 199.500 :-!

Som du förstår är det hart när omöjligt att sia om framtiden; du får helt enkelt kolla på andra 05:or (E60) från -05 och göra ett överslag.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M5T är en modell som gått ner en hel del i pris det senaste året eller så och skillnaden ner till motorsvagare E61 är inte speciellt stor. Tror inte en bil med rätt skick och historik kommer att skjunka mer än genomsnittsbilen. Det kommer alltid att finnas de som vill ha värsta modellen och nu (och 2 år) är priserna nere på nivåer där många har råd att köpa. Som ovanstående är inne på så är höga driftskostnader något man får vara medveten om då detta nog kommer att kännas mer än värdeminskningen.

2007 köpte jag en nästan 5 år gammal M5 E39 som rullat 8.000 mil. Sålde den 2 år senare då den passerat 10.000 mil. Värdeminskningen blev 14' + vinterhjul så totalt ca. 20-22' vilket gav 4-5% per år.

___
//Ulf
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har egentligen gjort allt fel enligt forumet på mitt M5 köp:)
Italien import, högmilare, och servar själv. Fick dock min bil till riktigt bra pris och har tänkt att behålla den minst 2 år till. Ska bli intressant att se vad värdeminskningen blir om 2 år:) Tror det blir en bit under 20000/ år i vm för mig.

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Om 2 år gissar jag på att många ligger runt 150.000:- +-20000:- vädigt grovt uppskattat. På M5 e39 så ligger väl många runt 120.000:- och då verkar det inte spela någon jätte roll om det är 10000 eller 18000 milare.

Mvh. Richard
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Nu har jag iaf köpt min drömbil och jag säger bara vilken jävla biljävel!! Nu kanske det här är lite OT men när man ska vinterförvara just denna bil hur ska man då göra? Det jag läst lite överallt är att man ska byta olja innan ELLER efter avställningen men vilket är det mest rätta? Starta den nångång under förvaringen eller ej? etc etc. Jag ska se om jag hittar nått i forumet annars får ni gärna länka om nån redan vet.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Byt olja innan, starta inte bilen under vintern, sätt underhållsladdning på batteriet, 3.5-4 kg luft i däcken.
Exakt som Kane skriver. Köpa en Ctek laddare och låt den stå på under vintern. Finns på typ Mekonomen till bra priser. Nyfiken på vad det blev för M5 Touring? Berätta!!!

/Anders
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Okej men vissa säger att man ska starta bilen nån gång under avställningen så inte packningar i acc/ac:n torkar?

Exakt denna blev det ;-)

Färg BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)

Stoldynor LEDER MERINO/SCHWARZ (LKSW)

Produktionsdatum 2007-03-08

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Urval COP-relevanta fordon

S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Sidoairbag f bakpassagerar

S2MBA M LM RAEDER DOPPELSPEICHE 167 M BMW LM Fälg M dubbeleker 167

S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Koffertluckamekanism automatisk

S319A INTEGRIERTE UNIVERSAL-FERNBEDIENUNG Integrerad unviersal fjärrmanövrering

S386A DACHRELING Takreling

S402A PANORAMA GLASDACH Panoramatak elektrisk

S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Solskyddsgardin dörr bak

S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket

S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom

S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innerbackspegel automatisk avbländade

S464A SKISACK Skidsaeck

S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System

S493A ABLAGENPAKET Förvaringspaket

S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Sätesuppvärmning bak

S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare

S508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC)

S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptivt kurvljus

S5AC FERNLICHTASSISTENT Helljusassistent

S601A TV-FUNKTION TV-funktion

S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional

S610A HEAD-UP DISPLAY Head-up display

S612A BMW ASSIST BMW Assist

S616A BMW ONLINE

S620A SPRACHEINGABESYSTEM Röststyrt uppringsningssystem

S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Förberedelse mobiltelefon Business

S654A DAB TUNER DAB-mottagarmodul

S672A CD WECHSLER 6-FACH CD-växlare för 6 skivor

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD

S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices

S6FLA USB-AUDIO-SCHNITTSTELLE USB-/ljudgränssnitt

S737A INTERIEURLEISTE ALU SHADOW,GEB. Interiörlister, Alu Shadow, borstade

S752A INDIVIDUAL AUDIOSYSTEM Individual audio system

S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual glasering solskydd

S7MEA M DRIVERS PACKAGE M Drivers Package

L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG LANDUTFÖRANDE TYSKLAND

S818A BATTERIEHAUPTSCHALTER Huvudkontakt batteri

S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa

S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Fordonsdokumentation tyska

S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec.

S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP

S999A AUFTRAGSSTEUERUNG HEA Uppdragsstyrning "HEA"

Vad tror du/ni om den?

Ser ut som en import från Tyskland. Bra spec. Den har väl i princip allt vad jag kan se hastigt. Hur många mil och pris?

/Anders
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Min personliga åsikt är att inte starta bilen överhuvudtaget om du inte skall ut o köra en vända med bilen.

Har aldrig startat mina bilar under vinterförvaringen och har funkat kanon under alla år.

Grattis till pärlan ;)

BMW M-POWER
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Håller med om att det är en underbar bil:) Kan använads till nästan allt! Ikea på lördagen och bankörning på söndagen:) Funkar fint att pendla till jobb med, bränsleförbrukning är ganska okej om man motorvägspendlar hyffsat lagligt.

Grattis!

Mvh. Richard
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Att nämnas är att det är en HEA-bil, dvs en förseriebil där BMW själva specar bilen.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Och det innebär? Är det bra eller dåligt?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Om det är det minsta som fs-bilarna på VCC när jag jobbade där; är det dåligt... :/
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nu är det en 07:a och inte en helt ny serie. Hade det varit in -05:a hade jag nog blivit lite orolig...

Med tanke på att vi nu talar om en 7 år begagnad bil (om man räknar modellår) så skall min kommentar mer ses som "konsumentupplysning". :)

----
BMW CS/SC #6212
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Grattis och välkommen till M- och V10-klubben ;-)

Touringen kom väl 2007 och sedanen 2005?

Så det är nog inte lika negativt som om det var en förserie av M5 E60? Om det ens är negativt. Då var alla skönhetsmissar och barnsjukdomar borta i både M5 som modell samt E61 som karossplattform.

En press- eller "demotestbil" hade jag sett betydligt mer annorlunda på än en bil som bara specats av BMW eller vad innebär det exakt egentligen?
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Okej jag började bli lite orolig men då kanske jag kan släppa det. Trodde jag hade köpt grisen i säcken. Men vad innebär det att det är en HEA?
Visa användare
34
Jägerloo
M5 Touring -07
Saab 9-5 -04
Saab 9-3 -99
Verkar som det varit en demobil kan det stämma? Aja då rasar väl kopplingen snart då :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.