AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.085

Hjälp med att hitta en E39 Touring i fint skick!

Sida 1 av 2
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjo!

Var tvungen att sälja min E39 528i Sedan för två månader sen, då jag var tvungen att ta över min pappas Volvo V70 2.4t. Nu efter mycket körning med V70:n känner jag att jag saknar E39:an väldigt mycket. Orkar inte dra någon lång jämförelse, men jag tycker helt enkelt att E39:an var en mycket bättre bil på alla sätt.

Är på jakt efter en helt vanlig e39 touring som är välskött och inte sönderkörd. Kraven är att den ska vara minst 523i. Visst vore en manuell 530i roligt men jag är väl mest inställd på en 523 eller 528, för annars drar nog både inköpspriset och försäkringen iväg lite.

Nu till saken. Kollat igenom Blocket, men jag tycker det är skitsvårt att hitta en fin E39? I Göteborg och angränsande län, verkar det bara finnas EN manuell E39 Touring under 25.000 mil. Sen skulle jag gärna vilja ha dragkrok också, och då blir det ännu svårare!
Har jag för höga verkligen för höga krav? -Kombi, manuell, fint skick, gärna dragkrok och SoV-däck. Ska man behöva åka över halva landet för att hitta en sådan?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vad är din budget?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Juste, det kanske jag skulle nämna!

Tjaaa, max runt 40.000 men gärna billigare. Småfix är okej, fixar lättare reparationer själv så länge det inte är komplicerade motorproblem.
Visa användare
19
WF 175B
E39 520 iAT -03
Sök på www.mobile.de så hittar Du säkert en bra E-39. Du får nog en 02 eller 03 för ca €4500. Då en som inte gått i salt på vintern.
Jag har köpt flera bilar i Tyskland, aldrig blivit besviken. Men köp av en BMW-handlare!

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Förstår att det är svårt att hitta en fin på blocket för 40000; tror agnarna börjar skiljas från vetet när det gäller dessa bilar pga rost. Hade min inne på rosatlagning för 2 år sedan inklusive rostskyddsbehandling. Nu är det dags igen och ytterligare ett hyfsat knippe tusenlappar åker iväg för att hålla den i skick. Det där tipset med tyska bilar från osaltad miljö är nog rätt bra. Dragkrok o vinterdäck går ju att fixa i efterhand till rimligt pris så den delen hade jag inte brytt mig om.
Ja Tyskland vore ju ett alternativ då,

Länk
Länk
Länk
Länk
.....

Mvh Ubbe
I södra Sverige finns ju följande,

Länk
Länk

tycker du ska köpa en Automat, då blir ju utbudet större också,

Länk
Länk
Länk
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollade på 4st 530 nyss, samtliga i det högre prisspannet. ALLA var rostiga antingen på bakluckan eller bakre hjulhuset mot stötfångaren.

Gav upp och köpte en betydligt nyare och tråkiagae bil istället. "Rostfri" verkar betyda väldigt annorlunda saker för E39 säljare :(

-------
//Lövet
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för länkarna och svaren! Det klart att Tyskland har ett större utbud, men just nu är jag inte direkt inställd på att importera en bil själv. Och nej, automat är inget alternativ :)

Just nu är jag mer inställd på att hitta en fin 523 eller 528 för ca 20-30k istället för en halvtaskig 525 för 40k+. Båda som FinnUbbe länkade stämmer ju in på kraven och är intressanta, men tycker det är lite långt att åka för att "bara kolla" på bilen.

Antar att jag kanske har lite för höga krav när jag kollar på Blocket. Jag väljer lätt bort bilar med t.ex 20 tums "blingbling"-fälgar, söndersänkta till marken, eller fula eftermarknads-delar. Tyvärr känns det att varannan E39 man kollar på är "turk-stylad", no offence.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för länkarna och svaren! Det klart att Tyskland har ett större utbud, men just nu är jag inte direkt inställd på att importera en bil själv. Och nej, automat är inget alternativ :)

Just nu är jag mer inställd på att hitta en fin 523 eller 528 för ca 20-30k istället för en halvtaskig 525 för 40k+. Båda som FinnUbbe länkade stämmer ju in på kraven och är intressanta, men tycker det är lite långt att åka för att "bara kolla" på bilen.

Antar att jag kanske har lite för höga krav när jag kollar på Blocket. Jag väljer lätt bort bilar med t.ex 20 tums "blingbling"-fälgar, söndersänkta till marken, eller fula eftermarknads-delar. Tyvärr känns det att varannan E39 man kollar på är "turk-stylad", no offence.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är nog fel sorts bil/modell/årsmodell du kollar på om du letar efter något i "fint" skick.

Du hittar knappt en M5:a i fint skick om du är kräsen, så en 523 eller 528 i fint skick för dem pengarna tror jag att du kan glömma.

BMW M-POWER
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
He he "turk-stylad"..håller med GINO för dem pengarna blir det svårt
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bilen i Lund ser superfin ut, men bilder på internet kan alltid luras. Testa att ring föregående ägare eller kanske finns det någon här som kan slänga ett öga på den.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jaa, fin och fin... "fin" är väl en definitionsfråga. Jag söker alltså inte efter en E39 i "mint-condition" som har gått 5000 mil och är helt rostfri...

Utan jag vill bara ha en vanlig manuell 523/528 touring med dragkrok. Lite rost får man väl tåla. Förväntar mig inte att den ska vara i nyskick, vill bara inte att den ska vara sönderkörd eller ha en helt förstörd interiör. Någorlunda fräsch med andra ord.

Det är något sånt här jag letar efter:
Länk jävligt synd att den inte har dragkrok, ska nog kolla på den imorgon ändå
Länk lite för långt bort...
Länk gillar inte lacken riktigt

Funderar på om jag kanske är lite för optimistisk när jag letar bil...

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Om det som skrivs i den sista annonsen är sant låter det som ett klipp. Ingen rost, mindre än 20000 mil, 25 kSEK. Du får väl skaffa dig tonade glasögon så du kan leva med lacken.
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Köp min
Tycker den är jävligt prisvärd mycket bytt!!!!

Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag klippte en välskött 530ia touring -01 igår en halvtimma efter att den kom ut på blocket för 29000 kr. En topasblå som har gått 22000 mil och kändes väldigt bra i chassit och drivlina. Lite rost bara på ena tröskeln i framkant annars bra i plåten. Vi körde hem den 20 mil igår och vi har inte upptäckt några bekymmer ännu.

Jag har som du letat efter en fräsch E39 touring ett tag och ville också helst ha en manuell men fick kompromissa nu när denna dök upp.

Så nu är det dags å ställa 540in i garaget å åka 530 istället :)
Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Klippte till på en 525i i sollefteå för ett år sedan, rostlagad baklucka men annars rostfri "norrlandskörd". 10600mil hade den gått, fick visserligen pynta en bra slant och efter ett år har jag bytt:

Ljusbox: 4000kr
Insugsdamask: 700kr
Vänster lykta: 7000kr
Kabel till baklucka: 4000kr
Styrleder: 7000kr

Samt att jag gjort lackskydd ala 6000kr och rostskyddsbehandling för 7000kr...

Alltså 32 laxar ungefär på ett år. Månadskostnaden blir ändå ganska blygsamma 2700kr.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Skönt att man skruvar å fixar själv så man slipper pynta sådana summor.. :) Min 540 har nog inte ens kostat hälften av den summan under 3 år.
Ma
11
Mattan200
523i Touring -99
Hej!

Jag har skickat PowerPost till dig.

MVH/Mattias

MVH/Mattias Ahlkvist
Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Haha jag förstår att det blir billigare att fixa själv, men prylar har en förmåga att gå sönder mer än jag lagar när jag försöker själv :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.