|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag snålar aldrig med mej eller min familjs säkerhet. Tänker även på dom jag kan skada eller ännu värre. Det vill inte jag ha på mitt samvete. Därför köper jag det bästa. | |
|
På min 523 som jag hade förut satt det 2 helt nya kinesiska tjing-tjong däck bak när jag köpte den. Bilfirman försökte balansera dom flera gånger utan att lyckas, Sen satte dom på nya kvalitetsdäck och bilen blev helt balanserad. Alltså; Aldrig skräpdäck på en BMW. |
|
|
Nej det vågar man defintivt inte. Mvh Asken |
|
|
Vill bara tips att babybmw.net, ett brittiskt forum dedikerat för 1-serien har många diskussioner om däck i allmänhet men framför allt rekommendationer direkt från användarna, vad dom har hunnit testa för modeller och omdömen. Dom verkar bränna mycket gummi där borta och förmodligen större marknad för däcktillverkarna att marknadsföra sig, vem kommer ihåg Falken, Uniroyal mfl. Om en vara från Kina är riktigt billig betyder det nog att en hel stad eller flod borta i någon avlägsen provins är förstörd av miljögifter, för att inte tala om arbetarna.. My bet. |
|
|
Jag håller med de flesta här inne. Har man inte råd att köpa bra däck till bilen så har man köpt för dyr bil. Så enkelt är det. Sedan finns det en annan bra tumregel i livet som har rätt betydligt oftare än den har fel och den är: Originalet är alltid bäst! Och den finns INGEN BMW som i original är utrustad med tjing-tjong-däck. |
|
|
Fick dessa däck på min då de som satt på pajade, bilfirman satte på dessa vinterdäck o nu känns bilen som en ål på vägen, känns som väggarna i däcken är av tuggummi typ. Petrob ------ 330i -01 |
|
|
Sålde en av mina tidigare bilar till en insatschef på brankan, han nämnde att den vanligaste felorsaken vid dåligt väglag, är bristfälliga däck, slitna eller lågbudget däck. Jag frågade hur vanligt det är för barnfamiljer, lika vanligt enligt honom, kan förstå att många familjer har det tufft ekonomiskt, men då får man fan köpa sig en billig bil, så att man har råd med bra däck! Att äventyra sin egen och andras säkerhet är riktigt illa i mina ögon. |
|
|
Mycket viktigare skulle jag påstå är att köra med insidan huvudet när det är sämre väglag än att stirra sig blind på sina topp-3 däck som vann någon däcktest. Nästan ingen av er har kört med dessa däcken utan går enbart efter namnet och då är de naturligtvis fullkomlig värdelösa så klart. Varför köper inte ni också lite billigare bil och uppgraderar bromsarna? Ni kanske äventyrar er säkerhet trots topp-3 däcken och hade kunnat undvika olyckan om ni hade haft bättre bett på bromsskivorna. Lite väl mycket hyckleri i mina ögon det här. Vet ni vad? Nu blir jag påhoppad av allihopa här garanterat men jag har dessa däcken (odubbade vinterdäck) och känner inte igen något av att bilen är som en ål på vägen, att väggarna är av tuggummi typ" och liknande. Har köpt däck av samma däckhandlare i över 15 år och han rekommenderade dessa. Väldigt prisvärda och inte alls några skitdäck. Övertygar ingen här det är jag helt förstådd med och nu kommer ni tävla om vem som kan pracka ned mest på detta men jag är rätt så trött på att ni ständigt hackar ned på sådana däck oavsett märke och utan att ni har provat dem. |
|
|
....och vad är det för fel på att köra med "insidan av huvudet" OCH ha bra däck? Jag har provat olika vinterdäck eftersom det följt med sådana vid köp av bilar och fälgar - det enda jag kan säga: Det är ENORM skillnad på billiga vinterdäck i förhållande till "premiumdäck"! Skillnaden är så stor att jag aldrig skulle köpa sådana. Även om de kostar lite, är de fruktansvärt dyra i förhållande till prestandan/livslängden/komforten. Det är helt enkelt rent självbedrägeri och dålig totalekonomi att köpa billiga däck! Som lök på laxen är de ofta rent trafikfarliga... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inget fel alls Johan B. Naturligtvis inte och man kan såklart dra det precis hur långt som helst. Angående löken på din lax så har du alltså själv provat dessa däcken? Givetvis inte eller hur. Jag säger självklart inte att de är lika bra som testvinnarna, det är självbedrägeri. Men att generellt säga att de är värdelösa utan att ha provat dem är aningen överdrivet. Det är mycket viktigare att kunna hantera sitt fordon, något den genomsnittlige personen inte är så duktig på. |
|
|
Crli9194, hur mycket riktig vinterkörning har du gjort med däcken? Du bor i Skåne och åtminstone vissa delar av Skåne har ju sällan "riktig vinter" med mycket snö, snö och snöslask samt is på vägarna. Det är kanske här problemet ligger - du tycker att "vinterdäck" som körs på barmark och ibland lite våta dito uppvisar "stabila egenskaper" är "bra vinterdäck"....men då är det väl snarare så att man har däck som är halvtaskiga "sommardäck".... Argumentet med att man kan kompensera dåliga däck med att "köra smart" är i mina ögon ett idiotiskt argument då du aldrig kan förutsäga om/när du plötsligt måste väja för ett barn eller djur som kliver ut i vägen! Visst kan man minska riskerna genom att vara en alert och fantasifull förare med bra omdöme - men det är väl snarare så att chansen att en person som anser sig vilja ha "de bästa däcken" redan har visat sig vara just omdömesfull och "smart" redan från början och därmed är chansen väldigt stor att den personen också är mer omdömesfull i trafiken också, än en som snålar på det enda man med säkerhet kan påverka greppet med under annars samma omständigheter - dvs. däcken! Har man ett "riskbeteende" redan i däckvalet, är risken stor att det även finns med när man kör i trafiken. Man kan som sagt dra argumenten nästan hur långt som helst om man har god fantasi - t ex. kan man hävda att det går utmärkt att ha banracingdäck i form av "slicks" på bilen under vintern, bara man anpassar hastigheten - fast då kanske hastigheten bör vara 0 km/h under större delen av en riktig vinter! ;) Nej, jag har inte provat just de däcken men många andra däck som enligt testerna skall vara långt mycket bättre - och de billiga däck som jag har testat är inte ens i närheten av de krav jag har på vinterdäck! Nokian, Gislaved och Good Year dubbdäck har jag nu/har haft nyligen och de fungerar väldigt bra som vinterdäck. Jag hade Michelin dubbdäck på en bil som nu är såld och de tyckte jag inte var lika bra som just vinterdäck och det var för att de var onödigt bullriga samtidigt som de var något sämre i vinterväglag än Nokian/Gislavet/GY och detta trots att de var "premiumdäck". Men de var ändå hästlängder bättre än de billiga däck jag har provat... Varje gång jag har kört lite på "billiga" vinterdäck, har det slutat med att jag har bytt ut dem trots att de har haft väldigt mycket däckmönster kvar - bytt till Nokian, Gislaved eller Good Year dubbdäck. Därefter har rimliga prestandanivåer infunnit sig avseende greppet i vinterväglag. :) I princip alla oberoende vinterdäckstester som görs kommer fram till att de billiga budgetdäcken (oftast från Kina eller i bästa fall något annat Asiatiskt land) är fullständigt kassa som just vinterdäck. Vill man inte lyssna på det örat, lär man inte ändra åsikt utifrån andras foruminlägg heller - och då är det bara att köpa billigaste möjliga däck och vara lycklig för att man "sparat" några kronor. ;) Inlägget från -A-81, är både högst intressant och relevant i sammanhanget! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du har definitivt bra argument Johan. Visst är det så att vi inte har 5 månader med snö här i Skåne varje vinter men även denna vintern har det varit snö. Så om det gäller körnig på snö i några veckor eller månader ser jag inte som någon skillnad. En morgon var det ishalka och alla bilar inklusive de som hade dubbdäck kasade omkring här, då spelade det givetvis ingen roll om det stod Michelin eller tjing-tjong på däcksidan. Min poäng var att många kör utan att tänka sig för men de känner sig trygga för de har köpt dyra vinterdäck. Då är det viktigare att vara medveten om hur omgivningen ser ut och vilka förhållanden som råder. Svaret till trådskaparen är ju ett rungande "nej för f-n!" så vi får väl runda av här. Allt gott BMW vänner och kör försiktigt på vägarna nu i vinter oavsett däck! |
|
|
Samma argument kan även användas på säkerhetsbältet, kör man bara med huvudet så behöver man faktiskt inte använda bältet. Handen på hjärtat nu, hur många av alla milen ni har kört har bältet faktiskt gjort någon nytta? Skämt åsido, att köra med huvudet och vara en duktig förare handlar om att ha marginalerna på sin sida. Och oftast handlar olyckor om små marginaler. En duktig förare blir aldrig bättre av medelmåttig utrustning. Det fina med däck är att det inte är godtyckligt vad som är ett dåligt eller bra däck utan testerna visar exakt vad däcken klarar av. Bromssträckorna redovisas i meter oavsett vem som kör. Det finns bara ett argument för att köpa billiga däck med dåliga testresultat och det är priset. Försök iaf att vara ärliga med det och kom inte med argument om att dåliga prestanda går att kompensera med huvudet. |
|
| tja köpte kinesiska däck mest på skoj för och testa på en 530d e61 men bilen gick som en orm på vägen. visserligen sommar däck 245/40-18 men aldrig mer billiga däck, känns som stommen inte är lika stabil på sidorna som med riktiga märskes däck. | |
| Ännu en som inte testat just dessa däck utan tror att alla kina-däck är exakt likadana. Kom igen nu! Det är som att jag skulle hävda att alla märkesdäck är exakt lika bra vilket ju är en stor överdrift. | |
|
Ok crli9194, det verkar bara vara du som har kört med dom här däcken i den här tråden så vi kan väl samla dina omdömen om dom: "väldigt prisvärda och inte alls några skitdäck" "självklart inte lika bra som testvinnarna" Det låter ju inte som du satt ribban sådär jättehögt i ditt däckval. Jag säger inte att du har fel, det här kanske är ett riktigt bra däck men borde man inte hört mer om det isåfall? Jag menar att om alla tidigare kina tillverkade däck har dåliga testresultat tills sailun kommer och gör ett toppdäck borde det väl ha blivit lite av en "snackis" eller? (Jag fortsätter tjata om däcktester eftersom det är ett objektivt sätt att jämföra) Måste man snåla på sina däck tycker jag man ska göra det på sommardäcken, där är skillnaderna mindre och rent trafikfarliga däck verkar ovanligare. |
|
|
Jag har kört en del "Kina däck"... 185/65/15 Goodride sommar - Inget att anmärka på oavsett sommar-väglag, men jag kör inte som en F1 förare heller... 185/65/15 ITS (Internationa Tires Sweden) regummerade sommardäck för 375 kr/st nya monterade på fälg! - Inget att anmärka på, faktiskt! Köpta hos City Bildäck i Malmö... 185/65/15 Kumho sommardäck - Inget att anmärka på Kumho Ventus K104 235/35/19 sommardäck - Inget att anmärka på Champiro 245/45/18 sommardäck - Inget att anmärka på Federal SS595 205/45/17 sommardäck - Inget att anmärka på AGI Soft Sarek 185/70/14 vinterdäck regummerat - Inget att anmärka på Nankang SV1 195/55/16 vinterdäck - Inget att anmärka på Det är dessa "Kina respektive skitdäck" vilka jag kan dra mig till minnes att jag köpt de senast knappa 10 åren typ. Med "Inget att anmärka på" menar jag att däcken gjorde sitt jobb. De uppträdde som jag förväntade mig, men jag visste givetvis om, och beaktade, att de INTE var "top-notch", speciellt i väta. Att hålla trafikrytmen på ett tryggt sätt oavsett vägförhållanden var aldrig något problem med något däck. O återigen, om det var som så att det vrålregnade med flera cm vatten på vägen så sänkte jag farten o rättade in mig i "kön". Finns inga däck i världen som kan parera för hög hastighet och/eller grova förar misstag/miss-bedömningar. Senaste tillskottet kommer bli Nankang NS2 tror jag de heter i 275/35/18 samt 245/45/18, de duger de få mil jag rullar per år med den bilen... |
|
|
120d Stefan: Såg att du var inloggad igår så jag antar att du lever och mår bra. Hur blev det, köpte du däcken, hur var de. Vore kul att höra iaf. Hälsn / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.