AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
33.944

Vågar man köpa Sailun däck?

Sida 1 av 2
12
22
120d Stefan
120d, X5 40e
Hej
Funderar på att skaffa nya vinterdäck och man blir lite sugen på Sailun Ice Blazer WST1. Någon som köpt och kört dessa? I mitt fall är det 18" med dubb som gäller.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Läs motortidningarnas däckstester. Finns inga budgetmärken som någonsin placerat sig bra.

Är det verkligen värt det för att spara någon tusenlapp?

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som svar på rubriken: Nej!

Det är kinesiska skitdäck!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Varför blir du sugen på just Sailun?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Gissar på att dom är billiga.
Annars finns ju ingen anledning att välja sämre däck ?

12
22
120d Stefan
120d, X5 40e
Är det någon som har egen praktisk erfarenhet av detta märke och just denna model?

När det gäller däck får man vad man betalar för. Bra däck är en billig säkerhetsutrustning, ofta håller de längre och har lägre rullmotstånd som ger lägre förbrukning. Det finns säkert någon som kört på Sailundäck utan problem men om olyckan är framme är det bra att ha marginalerna på sin sida och det har du aldrig i med lågbudgetdäck. Dessa marginaler ser du först i oberoende däcktester och inte genom personliga erfarenheter.
Att köpa har ingen dött av, frågan är om man vågar köra med dem ;)

På en 120d gör däcken en stor skillnad på hur bilen beter sig på vinterväglag, det märks mycket tydligt om man har undermåliga däck!
Om man överväger att köpa billiga kinadäck, så kanske man ska tänka över sina prioriteringar.
Jag vill inte moralisera, men det är nog klokare att köpa en billigare bil så man faktiskt har råd att finanisera och äga bilen med allt vad det innebär - där ingår bland annat att ha råd att byta däck och att ha råd att köpa bra däck.
Däcken är den enda kontakt som finns mellan dig och vägbanan och brister det i den kontakten kan det gå riktigt illa i en krissituation. Enkelt uttryckt, så bör du sälja bilen om du tycker det är för dyrt/ej har råd med t.ex. Michelin e.d.
Om problemet är att du kör på breda lågprofildäck, så blir det naturligtvis betydligt billigare att skaffa däck/fälg med standarddimension, förutom att det blir mångfalt bättre.
12
22
120d Stefan
120d, X5 40e
Anledningen att jag blev intresserad av däcken är att billigt behöver inte alltid var dåligt. Ta min andra bil som exempel en Skoda Ocatvia RS från 2008 som gått 7000 mil det ända jag bytt är en parkeringslampa sedan jag hämtade ut den. Där emot 120:n har jag fått bytta delar till motorn och trasig klädsel mm och den har gått 5000 mil. Sedan är det två olika körupplevelser så klart men Skodan är inte en dålig bil för det. Frågan handlade om någon hade erfarenhet av just det märket och den modellen i ett funktions perspektiv inte ekonomi. Självklart så tror jag inte att du får ett exakt likvärdigt däck till det priset som de dyraste men i så fall vad består det däckets svagheter av, är det däckljud eller trillar alla dubbar av efter ett vist antal mil mm?

Att kategoriskt avfärda en produkt för att den kommer från Kina är inte hållbart 2013. Redan förra året producerade den kinesiska biltillverkaren Qoros en bil som fick lika höga krock poäng som våra Europeiska(källa AMS nr 22 2013). Hur lång tid tror ni det tar innan de går förbi? Allt kinesiskt är inte bra håller jag med om men...

Vad gäller bilar/bilmärken så har du helt rätt. Dyrt är definitivt inte detsamma som bra. Ett av de fånigaste begrepp som finns är t.ex. premium.
Jag har dock aldrig hört talas om att något s.k. kinadäck har haft annat än usla egenskaper vare sig i tester eller verkligheten. Att sen däcktester kan slå fel har fler riktiga däckhandlare beskrivit för mig. Testvinnaren är inte alltid det bästa däcket efter 500 mil eller mer, det kan vara tvärtom. Vissa vinnande "premiumdäck" får tämligen usla egenskaper efter rätt få mil och är då betydligt sämre än de som "förlorade" i testerna. Bästa dubbdäck i testerna har ibland förlorat betydligt fler dubb än de som "förlorade" i test osv.
Generellt är dock billiga kinadäck dåliga både som nya och som gamla. Bäst är att prata med en riktig gummihandlare, som varit verksamma några år och skita i däcktesterna.
Annars är exemplet med Skoda bra. Varför betala dyra pengar för en trång och stötig Audi, när Skoda bygger en betydligt bättre version av samma bil ? Även om de inte är särskilt billiga längre.
I Teknikens Världs senaste däckstest skiljde det 1dl milen på skitdäck samt det snålaste premiumdäcken. Så mao spar man pengar i längden på bra däck. Själv är min "önskedäck" dubbfria Nokian Hakka R2! :D

Jag förstår inte heller varför vissa envisas med att köpa dessa skitdäck. Inte kul att möta bilar på vägen när det är dåliga förhållanden, som har dessa däck.

/Anders
Har du råkat ut för problem ofta när du mött bilar med kinadäck?
Haha, jag måste älska GE's kommentar :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Principen med "kinadäck" är väl att det är som att åka på fuktig vägbana, hela tiden. Anpassar man sig klarar man väl det?

Eftersom jag inte ännu har provat de allra billigaste "skitdäcken", får man kanske ta och göra det! Till min lill-etta kostar de billigaste bakdäcken 536 SEK styck, så det är ju inte ett väldigt dyrt experiment. Är de sååååååå dåliga som folk påstår, är det ju bara att köra lite inspirerat på bredden litegrann, så är det ju bara att byta. (kanske kan sälja dem på blocket billigt till någon med riiiiiiktigt svag motor, typ bara 200 häst)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, insatsen när man köper billiga skitdäck är väl inte i första hand de ekonomiska aspekterna (även om man oftast lätt räknar hem kvalitetsdäck i längden mht. slitstyrka, problemfrihet och lägre rullmotstånd), utan sitt eget och andras liv...

Och skillnaden är mycket större mellan kvalitetsdäck och skitdäck när det gäller vinterdäck.

Oavsett hur många hästar man har eller inte har, är bromssträckan och kurvgreppet exakt detsamma.

Jag har personligen svårt att förstå personer som prioriterar körglädje och hög kvalitet och köper t ex. BMW och sedan snålar in på just däcken som är det mest avgörande för bilens väghållning och säkerhet - ännu konstigare blir det när någon prioriterar 18-19"-däck i skitkvalitet framför bra vinterdäck i t ex. 16" för samma pengar....men det är min personliga åsikt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
"18-19"-däck i skitkvalitet"

Blingfaktorn ÄR viktig, mycket viktig. ;-)

mvh/ Anders
120d stefan. Ok, förstår ditt svar. Men tills motsatsen är bevisad, så är hittils typ ALLA Kina vinterdäck inget vidare bra.

Finns värre, vi får vara glada att du inte överväger begaggnade kinatillverkade åretruntdäck i 20"...

Själv skulle jag köpa Hakka 8, 50% fler dubb än 7:an, det måste bara vara lysande bra på riktig vinterväglag...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska klämma på ett par nya Hakka 8:or bak på den gamle 945:an. Gammal bil, men jag är av samma höga värde i den bilen likväl som i en ny ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
...och medtrafikanterna så klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.