|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| man blir fan mörkrädd av att läsa denna tråd. Alla lyckönskningar till dig TS | |
|
Remo: Jag kan bara konstatera att BMW Bavaria Stockholm har ändrat förutsättningarna för restvärdesberäkningar. Eller mera udda: Om man tar kostnaden för hellackeringen, och lägger den på "budet" så vips hamnar man ungefär där man borde ha hamnat i första läget - är inte det konstigt? en slump bara? Kunden tvingas betala reparationen alltså. Karl-Hilding and others: No worries, jag anser mig ha läget under kontroll. Jag vill bara upplysa andra om vart man absolut inte alls bör vända sig (om man bryr sig om sin bil) och om man nu vänder sig dit, vara medveten om riskerna med att vända sig just dit. Och framförallt: ALDRIG NÅGONSIN PARKERA I GARAGET på BMW Bavaria Stockholm !!! |
|
|
BMW Bavaria Stockholm har en ansvarsförsäkring. Kan de inte ta omlackeringen på den? Det kostar dem självrisken. Det kan vara så att fastigheten ägs av en annan och hyrs av BMW Bavaria Stockholm. Då är det fastighetsägarens ansvarsförsäkring som skall täcka omlackeringen av bilen. |
|
| 30 % avdrag är helt sanslöst. Rent bedrövligt att höra. Ts du har rättigheter, detta är inte rimligt. Jag säger också kontakta jurist om du inte redan gjort det. | |
|
Du har alltså blivit erbjuden en hellack för 200000kr men tackat nej, eller har jag räknat fel? Mvh |
|
| För 200" får du en showroom lackering som slår BMW's apelsinskalslack med hästlängder...Eller rättare sagt en lackering för ca 100" sen våtslipar man o polerar lacken för lika mycket...En av sveriges bästa (?) lackfirmor Länk tar typ från 70" o uppåt för en hellack (har jag hört...), men då blir resultatet bättre än fabrikslack, o om man sedan våtslipar o polerar denna lackering så får man en fantastisk lackering... | |
|
Om vi börjar med: Omlackering bedöms olika från person till person. Vissa accepterar det, vissa acceptera det inte. Många vänder på klacken om en bil är omlackad, vissa kräver prisnedsättning - och vissa bryr sig inte. Personligen gillar jag inte omlackade bilar, framförallt inte en som rullat typ 20 mil. Jag skulle helt enkelt aldrig köpa en omlackad - det är ju därför jag köper splitternya bilar. Det sagt, jag har redan flera färgnyanser, utöver frätskadorna som sagt. Dvs när BMW Bavaria Stockholm försökte åtgärda frätskadorna, så förstörde man än mera av lacken, hur otroligt det nu än låter. Never mind att jag inte ens vart informerad om allt detta, utan fått reda på detta i efterhand - och att man försökt få mig i flera omgångar att bekosta reparationerna direkt (slipning på löpande räkning, varpå skadorna hade blivit än värre men då på min beställning = jag får betala rubbet då inga bevis finns kvar eftersom man slipat bort bevisen på min begäran och bekostnad) eller indirekt (skambud på bilen, ett bud som tillsammans med kostnaden för en omlackering motsvarar ett mera realistiskt värde). Jag vet bara ett sätt att lösa färgnyanserna: Omlackering av hela bilen. En omlackering tar såklart hand om frätskadorna också. Så vill jag ha en princip splitterny bil omlackad, never mind att det inte är en valmöjlighet ens? Nix - bilen var splitterny och i perfekt skick när den lämnades in - varför skall jag acceptera en omlackad / reparerad bil under dessa omständigheter? Men valet finns inte ens. Något skadestånd anser inte BMW Bavaria Stockholm heller att jag har rätt till. Men det är inte sant, för lagen är tydlig om att jag har rätt till skadestånd - det tar dock tid att processa om. Det är samma sak med det juridiska: BMW Bavaria Stockholm anser inte att jag har rätten att ta detta till tingsrätten ens... BMW Bavaria Stockholm agerar som om att dom har all rätt att bestämma vad som skall göras. Dom är "mån om att jag blir nöjd" - bara det sker på deras villkor. Hur är det att vara mån om kunden? Återigen: Vill ni vara säkra på att era bilar inte skadas: Låt bli BMW Bavaria Stockholm in i det längsta, och framförallt deras garage. Och om ni nu skall köpa en ny, fundera en och två gånger på om det verkligen är denna återförsäljaren ni skall vända er till, när ni vet att verkstaden/service är under all kritik. Och får ni en skada, räkna med problem och bortförklaringar, processande genom rättsväsendet, skambud och så vidare. Personligen så äger jag min sista BMW, jag förväntar mig knappast att alla andra skall ge upp BMW - det vore orealistiskt. Men kan jag vända någon eller några (3 stycken so far) från att avstå BMW så skadar det ju inte direkt - folk har rättigheten att veta vad som händer med deras bilar och hur BMW Bavaria Stockholm agerar helt enkelt. |
|
| NoMore: Håller med, skulle inte heller vilja ha en omlackad bil som är helt ny! Även om original lacken har sämre yta så har den en klar fördel, bättre motståndskraft mot stenskott! En original lack "bränns" vid högre temp än en omlackerad, ja om man nu inte plockar ut ALLT ur bilen o lackerar/bränner ett helt tomt chassie, o hur troligt är det...Runt 60 grader brukar man ha vid omlack, men det är nog vanligare med infravärme, har jag för mig...Däremot tycker JAG att det är absolut inget konstigt med en omlackerad bil som är typ 10-12 år gammal. Jag tycker Bavaria Sthlm skall stå sitt kast o beställa en ny bil åt dig, rätt skall vara rätt, jag skulle inte heller acceptera något annat, eller jo att de köper tillbaka bilen med avdrag för de mil den gått, baserat på vad en 1 år gammal bil med typ 2500 mil har tappat i värde/mil. Säg att en 1 år gammal BMW som köpts ny för 500" tappar 150" på 1 år och 2500 mil, vilket ger ett tapp på ca 1200 kr i ditt fall... | |
| Trist händelse, riktigt trist. Undrar en sak. Några skriver att BMW centralt ska kontaktas/agera, men kan de göra så mycket? Är inte återförsäljarna fristående företag från generalagenten? Kan GA ens ta Solna i örat? Tycker dock att det här fallet är så illa att de borde kontaktas, och det vore intressant att se hur de agerar, om de överhuvudtaget kan eller vill göra det. Men helt riktigt tycker jag inte det är att kapa GA centralt, beroende på hur förhållandet till åf ser ut. | |
|
Mycket tråkig historia, jag hoppas det löser sig för dig. Angående generalagenten så är det som du säger Robert: Återförsäljarna är fristående ftg. Däremot kan GA, om de vill, utöva påtryckningar. Dock är erfarenheten jag har av BMW Sverige att de inte har något som helst intresse att ta vara på sina slutkunders intressen i sådana här situationer. Vilket också kan vara en anledning till att sluta köpa BMW (tror dock inte BMW är ensamma om det beteendet i Sverige). Nu har inte jag gått så långt att jag slutat med BMW, utan jag väljer att köpa från Tyskland där jag vet att BMW Tyskland tar sin slutkunder på allvar och hjälper till i tvister mot återförsäljarna. Har god erfarenhet av det själv. |
|
| 30%? Menar man att andrahandsvärdet är så dåligt på bilarna? Det är ju om möjligt skäl att inte köpa en ny BMW av dem igen. | |
|
Jag tror tyvärr det enda sättet du kan få någon rätsida på detta är att du stämmer dem i Tingsrätt. Huruvida Bavaria tycker du har rätt i det är verkligen helt irrelevant. Däremot tar tyvärr en process lång tid (räkna med 1 år innan det ens tas upp) och du kommer aldrig tilldömas en ny bil eftersom omlackning anses som godkänd kompensation. Finns flera rättsfall om detta. ------- //Lövet |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hur många köper en ny bil som är omlackad pga transportskador utan att veta om det.? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan inte annat än tycka att det du råkat ut för är supertrist och att Bavarias bemötande är under ALL kritik. Själv har har bara bra erfarenheter av både reservdelskillarna (2 som jag känner mycket bra) och en av de personliga teknikerna dom har. Men det hjälper inte dig nämnvärt. Men vet att Bavaria inte har det bästa ryktet på stan, det har dom inte hadft sen 90-talet nånstans men dom är störst i stan och säljer flest bilar. Mest tjänstebilar numera och det gör val att dom kan slacka ännu mer eftersom den kundgruppen inte betalar med egna pengar. Men en liten anekdot kan jag bidra med ändå :-) Jag hade en 530iM -03 som var delvis omlackad pga skadegörelse. Jag hade ju inget val annat än att lacka om bilen även om det inte var så kul att få fina bilen omlackad. Dock hade den gått längre än dina 20 mil... Men hur som helst, det var i mina ögon en väldigt bra omlack, jag kunde inte för mitt liv så några nyansskillnader mellan de olika lackerna. Det enda som visade på en omlack var några väldigt väldigt fina övergångar i dörrfalsen. Hade jag våtslipat dessa hade dom inte synts öht. När jag skulle lämna bilen i inbyte mot caben så var jag ärlig mot killen som skulle ta den i inbyte, tyckte det var bäst så. Hans första reaktion var, jag vill inte ha en bil som är omlackad! Jaha, men du kan väl ändå kika på den och sen avgör vi om du vill ta den? Jo jo men du kommer att få mindre för den eftersom jag kommer att se att den är omlackad... Jag åkte iväg för att se på caben och provkörde den. Det visade sig att den var i sämre skick än vad han sagt, det höll jag tyst om. Sen tittade han på min och kunde inte se nåt trots att han tittade som tusan. Så han fick erkänna sig "besegrad". Jag fick det jag ville ha för bilen i inbyte och fick ner priset på caben då jag påvisade att hans bil var sämre än vad han sagt. Sedan den dagen jag inga som helst problem med att köpa en bil som är omlackad. Hellre en omlackad fräsch bil än en som har sliten lack anser jag. Nu är det ju stor skillnad mellan en bil som är ett par år gammal och har gått några mil mot din bil. Man jag skulle faktiskt acceptera en omlack MEN sen skulle jag vara grymt petig innan jag tog emot den från lackfirman. Tror du kommer att få svårt att få en ny bil av BMW utan du landar nog i att du får den omlackad. Men jag tycker det är skandal på det sättet dom behandlat dig från start! Hoppas att det snart löser sig för dig till det bästa så du kan få köra bilen som du beställt och förmodligen väntat lite extra på då det var en Individual. Niklas Fransosen |
|
| Appropådetta med krav på ny bil: Jag vill inte ha någon BMW i över huvudet taget - jag har fått mer än nog efter allt detta (och det är inte över än). Så det är inte ens i närheten av aktuellt längre... | |
| Självklart ska han ha en ny bil av tomtarna i Solna, verkar inte klokt att de ens tjafsar om detta. | |
| Varför går de inte ut med ett uttalande här??? | |
|
lanab: Han kommer tyvärr aldrig få en ny bil. Det finns inte ens lagstöd för det. Så är inte konsumentköplagen upplagd. Det han kan få är bilen åtgärdad utan kostnad (omlack räknas som åtgärdad) samt ersättning för direkta kostnader såsom hyrbil osv. Någon ersättning för subjektiva saker som att "den är mindre värd för den är omlackad" finns inte. ------- //Lövet |
|
| Lövet: Det är inte konsumentköplagen som gäller i detta fallet - bara så du vet. | |
|
qsacage-Varför dom inte går ut och uttalar sig här är för dom skulle hånflina åt en om man sa ni har missnöjda kunder som skriver om er på autopower Har besökt dom en del gånger själv och ogillar dom starkt som jag skrev tidigare Men testa skicka denna tråd i mail till dom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.