AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
36.356

BMW Bavaria Stockholm - hur man (inte) vårdar sin kund

Sida 2 av 5
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Så otroligt tråkigt och så djävulskt påfrestande att hamna i den sitts du nu befinner dig i. Lider verkligen med dig. Tycker det är synd att du väljer bort BMW helt och hållet bara för att just denna verkstad har misslyckats, men din känsla är just din och ingen annans. Hoppas du hittar den i ett annat bilmärke nu bara.

Skall passa på att tacka för varningen av denna verkstad. Kände faktiskt inte till deras dåliga rykte, men jag har alltid lämnat in mina tidigare BMW till en liten privat verkstad, men han har nu pensionerat sig så det blir till att leta en ny.
Vet nu i alla fall vilket håll jag inte ska titta åt.

Det finns ingen chans att BMW centralt kan titta på detta ärende, och öva lite påtryckning på Bavaria i Solna? Eller då varför inte dra ett mail till Peter Witt och fråga om det var så här han hade tänkt sig känslan av att äga en BMW.

/Löfvenhamn
Karl-Hilding
Om nu BMW är out så hade jag slängt ett öga på en nya Honda Accord eller nya Opel Insignia (som skall vara riktigt bra och rejält uppdaterad), även en Subaru.
Har man kört BMW så köper man inte en dussinjaps eller MB/Audi.
Inte jag i varje fall.
Volvo lär komma starkt nu med de nya effektiva turbomotorerna men det dröjer väl lite innan lanseringen eller?
Men att en klantig skitverkstad har sabbat din fina nya BMW skall normalt inte hindra dej från att köpa en BMW hos någon mindre och bättre återförsäljare.
Hoppas att du löper linan ut och klämmer dessa skitar rejält!
Jag hade begärt en ny exakt likadan bil plus ersättning för stillestånd och psykisk misshandel!
Karl-Hilding
Och du måste ha proffshjälp här.
En duktig advokat men vana att bemöta dylika händelser.
Även att kontakta Motortidningar och Sverker eller Janne på TV.
De sätter gärna tänderna i såna "godbitar"
Verdi
Man köper inte Audi eller Mercedes? Men däremot Volvo, Opel eller Honda? Vilken logik! :)

Om jag ska gissa så är trådstartaren rätt stadd i kassan och väljer nog ingen 4-cyl Volvo. Skulle tro att en Cayenne eller Panamera ligger närmare till hands.
Karl-Hilding
Verdi:
Skulle du köpt MB el Ådi om du nu blev besviken på en BMW-återförsäljare?
Tror inte att jag är ensam om mitt tyckande.
Att sitta i en MB/Ådi och veta att det skulle vara en BMW...........nä!
Hellre då att köpa en bra bil som inte är direkt konkurrent till märket man älskar/älskade.
Det var min andemening.
Karl-Hilding
Din gissning om TS ekonomi är kanske rätt baserat på vad han idag äger med individual osv och vill han kasta upp 800´+ så blir det ju ingen av de märken jag nämnde.
Ny Jeep kanske. Panamera är lite för vulgär enligt mig.
Om det nu måste X-drive på bilen...
Har haft två kontakter med Bavaria Solna. Dels deras totala ointresse i bilhallen och dels lögner om vad som ingår i bokad service och om lagersaldo på delar som behövdes vid reparation. Aldrig mer!

Har tyvärr även negativa erfarenheter från Novation i Uppsala också, så det lutar åt att jag provar M-bilar i Västerås nästa gång (om jag fortfarande äger en BMW då!)...
Lägg upp tråden i BMW Sveriges sida på Facebook så tar det nog fart.

Länk
En bild finns nu på hur skadorna ser ut, på ett facebook konto:

Länk

Btw vad det blir efter nuvarande bil är en bra fråga som jag - när detta är löst någon dag - skall ta tag i.
Karl-Hilding
Och vi som inte är med i FB?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Mycket tråkig läsning.

Så här skall klagomål hanteras:
För ett år sedan byttes vattenpumpen i 945:an och den nya lät som f-n med en gång. Påtalade problemet dagen efter och den skulle bytas ut ett par dagar senare. Oljudet försvann så pumpen byttes aldrig ut. Förra veckan började pumpen låta som f-n igen. Då kände jag på pumpen och det var 1 mm glapp i lagret. RE Bil i Falun sa bara, kom in med bilen så byter vi pumpen åt dig. Lämnade in bilen en vecka senare och samma dag fick jag hämta bilen med en ny vattenpump. Så ska klagomål hanteras. Givetvis lämnar jag in bilen där i fortsättningen när det blir något.

Och för er som då inte har facebook, så kanske detta fungerar som länk:
Länk
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Driv det så långt du bara orkar. Har du varit i kontakt med Huvudkontoret? Tag kontakt med en tidning, Vi bilägare kanske?

Fingerspitzgefühl.
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Riktigt tråkigt att se lackskadorna. Då en annan är en "putsmaniac" och således vill ha bilarna i fullgott skick, så svider det i en att se att en verkstad som är satt att "förvalta" din ägodom så kopiöst missbrukar detta förtroende!
Var på bilen finns dessa frätskador och hur stora är de ?

/Peder
thekinglives
Vi BMW ägare och entusiaster sitter på makten här, tillsammans kan vi
förändra vårat märke.

Vi förordar gärna BMW original före andra alternativ, varför? Om vi istället
bildade uppfattning av original vs eftermarknads och förordade det bästa istället.

Om vi vägrade märkesverkstad och deras priser, samt deras nonchalanta sätt att
hantera bilen, slutade att stirra efter orginalstämplar i boken och istället såg till
utfört arbete.

Slutade handla reservdelar över märkeshandlarens disk och bara betalade dubblerade priser utan att ifrågasätta, finns alternativ både i Sverige och utomlands, både original och eftermarknads.

Bojkotta dryga okunniga säljare som inte kan märket, Handla av säljare som har rätt ambition till kundvård och agerar ambassadör för BMW(detta borde ligga i BMWs intresse också)

Tyvärr har BMW blivit ett riktigt starkt varumärke, Starka varumärken (individer)får alltid en massa svulster som växer och frodas på dem. Nu är det dags att skära bort dessa svulster.

Väl mött!!!
Karl-Hilding
Jag tror att BMW-personalens stöddighet/nonchalans delvis beror på att de flesta BMW som säljs idag är tjänste/förmånsbilar där brukaren bara lämnar in bilen utan att ifrågasätta det utförda arbetet eller dess kostnad.
Bra voro om motortidningar och debattpgm tog upp dessa missförhållande som bla TS skriver om.
Vi Bilägare har ju en gedigen statistik där BMW låg i topp för ett antal år sedan men dalar o dalar. Och kundnöjdheten är väl sisådär.
Men om det skall vara en riktig serös statistik så skall respondenten vara en privatägare. Inte att ringa/maila osv till företagens VD/ekonomichefer eller ens bilens brukare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tycker det är utmärkt att BMW inte längre toppar listan över nöjda kunder i den där undersökningen som görs varje år och jag ser hemskt gärna att ratingen för kundvård/service sjunker ytterligare så att BMW centralt (Tyskland) börjar ifrågasätta BMW Sverige. Sen är det inte på något sätt unikt för BMWs verkstäder att erbjuda medelmåttigt kundbemötande i kombination med höga timdebiteringar pga. helt fel val av lokaler, läge och omkostnader.

Min far var verkmästare i många år på en verkstad i en mindre stad, de hade mycket att göra på somrarna eftersom många storstadsbor som ändå åkte på semester i området valde att lägga sina servicar hos dem eftersom de då fick lägre pris och utmärkt service!
Spinnande Katten: Bilden är från motorhuven - men det finns på flera platser på bilen...

Nitte Z4: Jag kanske inte är putsnisse, men jag håller alltid mina bilar i superskick. Går det att förbättra skicket så gör jag det. Bilen innan den nuvarande ansågs vara som ny när den såldes efter 6 års ägande. Den luktade till och med som ny inne i kupen, så nog håller jag mina bilar i trim allt.

Jag ser det lite såhär: Det första man upplever av en bil, är dess LACK - och då är det rejält surt att någon klantig BMW Bavaria Stockholm person ser till att bilen får skador i just lacken. Ännu surar är det att man inte ens fått tvätta bilen innan BMW Bavaria Stockholm saboterar lacken - jag har liksom inte fått sköta om bilen ens....

Så genom att parkera bilen i garaget och där har det droppat "betongvatten" från taket, enligt BMW Bavaria Stockholm, gör att i praktiken ingen bör parkera i garaget, då lackskaderisken är extremt stor just i garaget (om det nu är där skadan skett, jag vet inte helt enkelt). Men inte ens det hjälper ju då man behövde tre försök att få till bromsarna, varav ett av försöken var så misslyckat att man missade att bakbromsarna inte fungerade. Hur svårt är det att testa handbromsen ?
Va
8
Valley
Äger nu av BMW en iX1-23
(Och en Countryman Hybrid)
Mycket säker på att det är samma BMW som fick kollegan att åka till Karlstad och handla istället.

Bemötandet han fått när han haft problem med sin bil stämmer mycket bra överens med det du skriver.

Hoppas du sätter dit dem ordentligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.