AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.066

80+ ska de få köra bil?

Sida 1 av 2
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Tjena!

Råkade ut för en trist grej i helgen. Parkerar min ögonsten utanför ICA och när jag kommer tillbaka har "någon" skrapat upp halva högersidan på bilen!!! Någon "gärningsman" fanns inte i sikte, dock en kvinna som sett det hela. Hon sa att det var en man i en stor vit Cadillac som trängt sig in bredvid mig (på parkeringsrutan avsedd för MC!). Åkte, rejält förbannad runt och letade efter honom, utan att hitta honom- en smitare?? Fick en stund senare kontakt med ett nytt vittne (lite mer observant). Han hade sett en gammal man i en vit Toyota Camry (väldigt lik en Cadillac??) skrapa upp sidan på min bil. Mycket riktigt den stod prydligt parkerad några rutor bort med tydliga skador på vänstersidan. När jag till slut fick tag i klanten visade det sig vara en gammal gubbe i 80-års åldern. Han hade inte märkt att han skrapat upp halva sidan på min bil! (verkade halvblind/döv!)

Till saken, varför införs inte obligatorisk syn/reaktion/hälsokontroll för Äldre bilförare? Ett lämplighetstest en gång per år, efter en viss ålder.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
...för att vi bor i Sverige, där alla ska ha samma rättigheter till allt.
Håller med!
Omtest av kortet efter 70!
/K
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Håller med! Finns inget värre än äldre människor i trafiken som bromsar upp den normalt flytande trafiken, svänger när man minst anar det utan att blinka osv. osv.
Defensiv körning kan vara bra, men FÖR defensiv körning är olycksbådande!

Från och med den dag man går i pension, låt säga 65 år, skall man avlägga åtminstone läkarintyg på att man är frisk och kan köra bil. Har man börjat fått sämre syn / sämre hörsel, då är man inte längre kapabel att köra bil och skall således bli av med kortet!
Det finns de som fortfarande kör bra och de "fastnar" säkert inte i läkarintygs-testet heller då...

/R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar hur ni ställer er själv till det när ni fyller 70 :)) Håller faktiskt med er , vissa äldre kör väldigt
bra fast de är över 70 en del har säkert varit yrkeschaufförer mm. Men det vore inget fel att ha enklare körprov och teori vid en aktningsvärd ålder.
Fast egentligen är det ju inte dom som orsakar flest olyckor, det visar ju bland annat förskringspremierna.
Men en hel del parkeringskador blir det nog som sagt.

Nybliven förtidspensionär :))

MVH
Hasso
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Nä, som tur är kör inte äldre bilförare så ofta/många mil, så statistiskt sätt sker det inte så många allvarliga olyckor. Parkeringsskador kan man ju leva med, inte så allvarligt! Men förbannat onödigt, på en hittills okrockad och repfri bil.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Hmm,

I svåra olyckor är åldergruppen 18-25
överrepresenterad. Vad vill ni göra med dem?

Allvarligt talat är det ganska individuellt,
det finns folk i alla åldrar som inte borde ha
körkort.
När jag är ute och kör MC är jag mest rädd för
unga män (obetänksamma) men framförallt män i
övre medelåldern som kan få för sig att tränga
en av vägen som straff för någon inbillad förseelse.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
göran, att åldersgruppen 18-25 är inbladade i olyckor beror till 99 % på en kombination av brist på erfarenhet, attityd osv medans åldersgruppen 60+ till 99 % beror på medcinska faktorer såsom dålig syn och hörsel osv.
I mitt tycke borde följande införas:
60+: Inför obligatorisk medicinsk kontroll årligen av syn etc.
18-25: Här måste en attitydförändring till och där ligger det mesta ansvaret på föräldrarna, dock måste bilskolorna ta ett större ansvar än vad dom gör idag. Påföljden idag för fortkörning är mer än tillräcklig när det gäller den ekonomiska biten, men..... varför inte införa en typ av studiedag på akuten där offer från trafikolyckor kommer in ? Det skulle garanterat avskräcka många. Ännu ett exempel: det finns krockslädar som man kan åka i och simulera en frontalkrock i 6-7 km/h, det känns, tro mig.

Kommentarer mottages tacksamt.

Joachim
Magnus Järhög
Instämmer

Magnus
Det är ju såklart väldigt individuellt om ngn är lämplig att köra bil, oavsett ålder. Något som dock borde tas på mer allvar är att alldeles för många läkare blundar istället för att, som de är skyldiga till, anmäla olämpliga förare. Jag tänker då på äldre människor med åkommor som gör dem mindre lämpliga för bilkörning.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
min farfar är 91, han var o hämtade ut en sprillans ny bil i veckan. han kör bättre än min far, tycker jag, utan att vara seg o långsam. han pinnar på bra! sen ger han sej ju så klart inte ut i rusningstrafik/snöoväder osv och det gör man inte om man har nåt förstånd kvar.

go granddad!!
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
finns ju många 70-åringar som kör bättre än betydligt yngre förmågor.....rättvisare vore väl att införa test var 5:e år för alla körkortsinnehavare, så håller de sig ajour med utveckligen i trafiken och man märker ju då när kompetensen börjar avta....
Ang ålder....
"yrkeschaufförer" över 45 med C,CE,DE eller Taxi skall vart 5 år läkar undersökas för att behålla kortet...
Över 65 (eller var det 70) måste dispans sökas för att behålla kortet..
Men över 65 skulle det inte skada med läkar undersökning vart 5 år för att bi behålla kortet så kan killar som 328-johans farfar köra vidare, medans Weismüllers parkerings marodör tas ur trafik för gott!!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag såg en gång en äldre herre (ca.70) i Västerås med en rostig volvo 242. Det såg inte ut som en bil då den hade en båge med ca. 20 speglar i olika vinklar monterat framför rutan... Jag tänkte att jag skulle vänta och se hur denna människa såg ut, så jag väntade. Efter ett tag öppnar en man dörren och försöker ta sig ur bilen. Om jag säger att det tog honom 10 minuter underdriver jag! Mannen i fråga hade dubbla käppar, halsbrace, och lapp för ena ögat!!!!!!!!!! Han var tvungen att ha dessa speglar för att han inte kunde vrida på huvudet! Att denne människa fortfarande håller i ett kort är rent VANSINNE! Hörde på radion här om dagen att även fast doktorer har rätt (och ansvar enl. mig) att kalla in kort gör de det mer sällan än ofta i befogade fall! Rätt skrämmande tycker jag! Sen vet jag också att enl. statistiken i svåra olyckor är åldersgruppen 18-25 överrepresentaterad, men det handlar inte denna tråd om...

H U M A N R A G E
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla förare oavsett ålder borde väl lämplighetstestas vart 5:e år då håller man en hög klass på kunskapen.
Asken
Håller med de övriga som förespråkat regelbundet test vart 5:e år. både teoretiskt, praktiskt och medicinsk.

mvh
Berg

Den är inte lång men den är smal......
Tigerr
Ts ts tsss.. Förstår inte varför ni ska klaga på "alla i åldern 18-25"!?

Tråden handlar om typ 60 - 70+!

Jag är 18, tar mitt kort i oktober, och jag kommer ha 5 års prövotid! Inför prövotid när man går över 65, sen så har man det resten av livet - Blir man av med kortet så är det borta! Medellivslängden för en frisk man i Sverige är 72,5 år, så har man nu otur att bli av med kortet så behöver man typ "bara" leva 7 år utan det! ;)

*Dethär inlägget var kanske inte 100% seriöst, men prövotid och nån form av läkarintyg för folk över 65 tycker jag inte borde vara så konstigt? Samma prövotid som för oss ungdommar*

Tigerr
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Jag o kompisen var ute o körde en dag för nåt år sedan, ligger lungt o fint på en 50-sträcka, jag kör igenom en korsning, ser en bil som står och väntar ifrån vänster och som helt plötsligt gasar iväg o parkerar rakt i sidan på min bil...
Kompisen börjar skratta sig halvt fördärvad, sedan går han och skäller ut sin farfar(i den andra bilen), som i och med den incidenten faktist blev av med körkortet. Konstigt nog hade hans läkare o anhöriga vetat om att han var till 75% blind, men gubben hade lovat flera gånger att det inte är någon fara...

Instämmer helt och fullt med Jomu, inställningen till fart hos unga idag är inte bra, precis som den inte är bra hos den äldre generationen, som ofta tycker sig klara bilkörnigen bättre än dom gör. Inför ett vettigt test var 5 år, rensa bort ALLA som inte klarar sig!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tigerr> Har du en 525:a -95 och en 528:a -98 och inget körkort? Det verkar nästan lite onödigt....
Låter lite "high life"! Så man har infört 5 års prövotid nu alltså? Hörde några sådana rykten innan jag fick mitt kort (1999), men det var som sagt bara rykten. Kanske någon med färskt kort kunde kolla? Det står på baksidan av kortet, i rutan under alla behörigheter man kan ha.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
328-Johan, pappa kanske har dessa bilar!

Mvh
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Är verkligen 18-25år överrepresenterad eller är det sättet man presenterar statistiken på?
Sätter man olyckor i förhållande till antal körda mil eller endast till antalet körkortsinnehavare?
Är det så att sistnämnda är faktum , så kan jag tänka mig att många i äldre ålder inte kör fast de har körkort och de som kör kör fåtal mil.
Statistik kan man inte lita på så länge som man inte vet hur den baseras.
Men min åsikt är att körkort eller inte, skall baseras på duglighet och inte ålder. Inför uppkörning vart 10:e år , de som kan köra åker på avgift på ca 500kr. Ingen kan påstå att det vore för dyrt!

W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.