AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.069

För höga nya fjädrar fram men ljusinställningen (xenon) för låg, E46?

Sida 1 av 2
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
En mycket skum grej, bytte fjädrar runt om på min E46, och måste fått fel fjädrar fram eftersom den nu är 64 cm hög, att jämföra med verkstadshandbokens 60 cm.

Men det konstiga är att nu står xenonljusen alldeles för lågt utan någon manuell justering av ljusinställningen?

Automatiska nivåjusteringen verkar fungera, eller lyktorna rör sig/justerar iallafall in sig direkt efter start...

Någon som har nån aning om vad detta kan bero på?

Hälsningar

Christian
E
1.156
E
320 ci cab -04
Är ingen expert. Kan det vara så att fjädrarna bak är längre / styvare än de i fram så du fått en "nedåtriktad" front? = ljusbilden riktas nedåt ungefär som i nedförsbacke.

E
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Höjden bak är, såvitt jag kan se, oförändrad efter fjäderbytet...

Mvh

Christian
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det tar nån vecka el 2 med körning sedan sätter sig fjädrarna och sjunker ihop en del.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Du kan justera strålkastarna ändå, trots aut. nivåreglering.
Men det kan va bra att avvakta som Hasso säger.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ok, tack!

Skumt ändå att ljusen hamnade ner i backen när bilen blev högre fram!?

Ska nog ändå skaffa lägre fjädrar fram...

Någon som hört om/varit med om att nedre fjäderbenstallriken sitter högre upp än original på utbytesdämpare?

Funderar på om fjädrarna är rätt höjd och att det är dämparna som gett den höga höjden...

Mysteriet med för låg ljusinställning trots högre bil fram kvarstår dock oavsett ;-)

Mvh

Christian
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det är inte så att nivåsensorns arm har lossat eller gått av?
Den tabben har man tyvärr gjort fler än en gång att man glömmer lossa på
den innan man börjar mekka loss stötdämparen, då sträcker det väldigt mkt i grejerna ibland och då kan det paja.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tack för tipset Dani!

Var sitter nivåsensorn?

Köpa ny eller laga?

Mvh

Christian
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Sitter en sensor på länkarmen fram (kommer ej ihåg om det är vä eller hö men det visar sig om du tittar under bilen) och en bak. Om det går att laga beror på var den gått sönder, nu senast så lyckades jag göra sönder hålet i armen vid muttern (nr 4 på länken) som nr 5 går i och då blev jag ju tvungen att köpa en ny sensor för armen på sensorn går inte att få lös.

Nu är detta en skiss på min bil men du hajar, kolla OM det är något fel på din sensor fram eller bak för den delen och se sen vad som finns att köpa löst.
Lycka till.

(Länk

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
OK länken funkar inte men gå in på realoem eller Länk så ser du vad jag menar.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När mitt stag till nivåregleringen fram gick av ställde sig ljuset alldeles för lågt.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Samma här, ska byta min sensor på Torsdag (nej jag har inte bytt den än :P) och mitt ljus är också förbenat lågt.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Var köper du sensorn Dani? Kostnad? Byter du själv? Behövs någon inkodning eller nollställning eller dylikt?

Mvh

Christian
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det är väl naturligt att den justerar ner ljuset om fjädringen fram är för hög. Det är liksom sensorns funktion.

Givaren sitter på höger sida.

När man lastar bilen gör man ju det bak och då sjukner ju bilen mest bak, fronten höjs inte lika mycket. Så eftersom din ligger högre i fronten så det är väl sannolikt så att den överkompenserar när höjden blir så stor fram (bilen borde ju vara ordentligt nerlastad bak vid den höjden på framvagnen). Hoppas ni fattar vad jag menar.
ma
7.450
marin849
Jo fast, ljuset ska ju ha samma höjd i så fall! Det är ju det som är vitsen. :)

Om det plötsligt är "alldeles för lågt" är det ju något som är fel.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Läs en gång till och tänk efter vad som händer om du inte trycker ner bilen bak så kanske du förstår vad jag menar med överkompenserar.

Bilens lutning uppskattas utifrån avståndet mellan kaross och undre bärarm höger fram, inte hur karossen verkligen står. Systemet tror ju att bakvagnen är nertryckt så mycket som krävs för att höja framvagnen 4 cm vilket borde motsvara en rejäl nedtryckning bak också men det har du ju inte.

Men vid behov är det bara att justera strålkastarna som vanligt med skruvarna på lamphuset. Men det kan ju vara läge att kolla givaren först. Kan ju ha hoppat ur när du var och skruvade.
ma
7.450
marin849
När man accelererar ja, men om man slänger i 400kg i bagaget eller kör i konstant hastighet, höjs bilen verkligen där fram bara för att man trycker ner den där bak?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Zig: Jag köpte på Schmiedmann, jag kommer inte ihåg vad den kostade eftersom jag beställde massa grejer (bromsrör, xenonsensor, div. clips och annan skit) som behövs bytas efter motorbytet. Jag köpte bilen med rasad motor av en kille som inte direkt hållit bilen i mint condition så den behöver lite kärlek.

Jag byter själv, det är jättesimpelt det är bara att lossa några muttrar/skruv och sen har du "givna monteringsställen" så den nya sensorn hamnar på rätt ställe på länkarmen. Har man den minsta mekvana sen innan så är det verkligen inga problem. Sitter bara en kontakt på givaren, allt annat är rent mekaniskt.

Du behöver inte nollställa eller koda något, bara se till så ljusen reglerar vid start och om man slänger något tungt i bagaget t.ex. Kan naturligtvis vara vettigt att göra en ljusinställning på strålkastarna så att de i utgångsläget med neutralt lastad bil står korrekt men annars ska man inte behöva göra något mer.

Ang. hur givaren jobbar så har jag (utan att läsa mig till ngn fakta) tänkt att den har ett utgångsläge som vi kan kalla för X. Om du sedan lastar bilen eller att den på något annat sätt höjs/sänks fram eller bak så att den måste justera så ska ju ljusen justera om sig men de ska väl alltid hamna i läget X så att man får "samma" ljus oavsett hur bilen är lastad mm.

Som sagt så har jag inte forskat i detta men det låter ologiskt för mig att ljuset ska ställa sig lägre än utgångsläget bara för att bilen är högre fram. Staget som sitter mellan sensorn och länkarmen är ju det som "ger signal" till hur mkt ljusen ska justeras och om då sensorn ska överkompensera så betyder ju det i mitt huvud (betyder inte mkt jag vet :D) att staget då skulle helt plötsligt skulle förlängas och det är ju fysiskt omöjligt.

Upplys oss gärna om vi har fel men det är så jag har uppfattat att en nivåsensor till xenonljusen ska funka :)

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Mina ljus reglerar vid start, kan det ändå vara fel på nivåsensorn?

Hur var/är det för er andra där fel på givaren var/är konstaterat?

Mvh

Christian
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag tror att det bara är en kontroll att systemet funkar vid start, när den reglerar upp och ner så ställer den sig ändå fel. OM...jag säger OM det nu är fel på sensorn/staget eller ngt annat :)

Min reglerar iaf trots att mitt stag mellan sensor och länkarm är av.

ma
7.450
marin849
Då har den gått av i ett "rimligt läge".
Vad menar du med reglerar? Ser du att ljuset sänks när du accelererar t.ex.?

att den går ner/upp vid start är inte reglering, bara självtest o initiering av position för ställdonen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.