|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha så har sista bimmern lämnat gården. Rosten och fel på värmen (kupén) fällde avgörandet att bilen sålts. Maskinellt funkade E46:an bra under de 6 åren den tjänade våran familj. Men på sistånde så kom allt från hjul-lager,rosten och elektronik-felen på löpande band. Olje-törsten fick jag buckt med när jag kört Wynns engineflush några ggr. Men nu är det Volvo,Audi och Chevvy som gäller :) Verkar som att BMW tappar kvalitet hela tiden när det gäller rost,elfel och motor kvaliteten. Volvo verkar klara av de nordiska kraven som ställs! Har nu 2,5T resp T5 S60 på gården och en Work-horse Chevrolet S10 V6. Kommer följa forumet för att se vad som händer i BMW världen. Så ha det så bra allesammans,vem vet kanske man återkommer med en BMW igen ;) | |
| Vilken stackare fick ta över din bil? | |
|
Volvo är nog de enda som klarar nordiskt klimat, även om BMW har bra (tom mycket bra enl Vi Bilägare) rostskydd på modellerna som kom efter E46. Bara du inte väljer Volvo, Audi och Chevrolet med "ett mer bekymmersfritt bilägande" som argument så blir det nog bra, de går nämligen sönder de med, men de kanske är lite nyare än din fd E46a iofs. . :) |
|
thekinglives |
Kör en D5 på jobbet, kör bumpiga grusvägar så fort man klarar av, Fullt vid alla rödljus..kort och gott så är det plattan i mattan nästan jämt. Bilfaan är en 09:a och har gått snart 14000mil, kör den relativt tungt lastad med diverse verktyg,mm. Det som är bytt är följande: Däck i massor. Bromsar ett par gånger. det är allt. Snacka om kvalite. Privat kör jag E60 av samma årsmodell, den har gått ungefär lika långt 12000mil. Fiskör den och aldrig knöliga grusvägar, ändå har jag bytt styrleder två ggr på den. Däck och bromsar är naturligtvis också bytta samt en hel del eldetaljes, som gködstift, microbrytare, regnsensor, termostater 3 st. En del packningar från turbona. Känns som volvo faktiskt är en mindre problematisk vagn, dock är den inte lika rolig, men det finns en gräns hur kul alla fel är också. |
|
Ser/läser inget som påvisar att rosten blivit ett mindre problem med nyare BMW bilar om man läser trådarna. Och garantier är mer på Good Will temat ? Om man sen fastnar för uttrycket körglädje som argument vid köp av BMW så har man inte provat mycket ;) Men gillar man att åka "snösläde" på vintern med 235:or och lågprofil däck så bör man gilla annat också,eller så är man fast i fåfängans grepp. Läste nyligen ett inlägg här på AP om att aldrig köpa en bil på kredit. Klokt skrivet av denne person i inlägget,och frågan är vem som har råd att åka/äga en BMW egentligen? |
|
|
Väldigt många svenskar har råd att åka och äga BMW eller annan dyrare bil utan att de påverkar dem nämnvärt. Sen finns det ännu fler som inte har råd, men det utesluter ju inte att många kan lägga mellan 5-10kkr i månaden på bilens kostnader. Det är väl ca 100 000 svenskar som tjänar över 800kkr per år och då borde det gå bra. |
|
|
Köp en nyare BMW nästa gång ;) Kostnad för mina två BMW utöver vanlig service var 2500 resp 3000 mil: 0 kr. |
|
|
BMW är bara dyra att köpa fabriksnya, eller är dom förresten? De har ju konsekvent lägre kostnad per mil än Audi och Volvo enl. Teknikens Värld och Vi Bilägare när de provar bilar. Men då räknar de väl 3 år / 6000 mil. Iofs, att reservdelarna till min E39 konsekvent är billigare än till pappas Ford ser jag inte som någon nackdel... |
|
|
Volvos kvalité verkar vara ytterst begränsad om man ser till dom nyare Volvo som jag har i bekantskapskretsen. Tror faktiskt inte det är nån av bilarna som nöjt sig med enbart service. T.ex kopplingshaveri efter några hundra mil, konstiga elektronikfel på databoxar, steroutrustning, startmotorer osv. Lös framvagn på en V70 var ju en intressant sak med... Hjullagerbyte vid 6000 mil på en V50. XC70 D5 stod på verkstad med motorhaveri efter ca 200 mil. M.m. Men det är säkert fina bilar när dom har några år på nacken så allt är genomgånget och fixat. :p |
|
|
Hur man än vrider och vänder på allt så finns det för & nackdelar med allt. Men sålänge man håller sig ifrån franska bilar så kan man vara lugnare :) Att man inte ska köpa en bil på kredit? Visst, så länge man kan ska man ju casha så mycket man kan. Tror inte det är speciellt många cashar en helt ny bil även om möjligheten finns. Tjänar man bra prioriterar nog många annat också. Då minsta kontantinsatsen på bolån idag är 15% blir det mycket pengar om man prioriterar ett fint boende. Vi har precis köpt hus och avstod därför ett byta ut e46 mot något nyare just av den anledningen. Man brukar ju säga att man inte ska låna till konsumtion. Många vill gärna stoppa in en bil under den kategorin. Tycker det är ett undantag ifrån den kategorin. För mig är konsumtion typ resor, elektronikvaror eller likande som det inte finns något som helst värde i efter ett tag. Köper du en bil så lägger du förhoppningsvis in så pass mycket kontanter så att lånet alltid är under värdet på bilen. |
|
|
Inget fel i att prova annat. Alla bilar har brister,konstigt annars ? Men rost är något Volvo bilarna hanterat bra,dvs bra skydd. När det gäller defekta komponenter så är inte BMW speciellt bättre på detta än andra märken heller. Byter hellre hjullager på en Volvo än en BMW ;) Mekar med det mesta på mina bilar och har haft en del bilar under mina år. Volvo har bra lösningar när det gäller att byta ut saker som slits,och Audi likaså. Volvo har dessutom bra priser på delar,och marknaden är "bred" med alternativa reservdelar med så man kommer undan med något kvar i plånboken med :) När det gäller Chevvan har jag bara bytt ut ett hjullager fram och detta var både enkelt och superbilligt! 2 koniska lager+packboxen samt en hel fett-patron med hjullager fett = 390kr. Men huvudsaken är att bilen man äger fyller sin funktion för ägaren ! Bor man som jag där bilen är ett måste och inte ett alternativ så krävs det att funktionen är pålitlig och att bilen inte står på verkstad med jämna mellanrum! Den ska inte heller kosta multum att äga pga reparationer mm. Och med hyfsade kunskaper ska man kunna serva och laga det mesta själv. |
|
Karl-Hilding |
Grattis Alex84 till att du sålt dina sketna E39 530 och E46 320. Nu behöver du ju inte hänga på detta forum längre och häckla BMW. Du kommer säkert att spara 1 tim/dygn på detta som du då kan istället ligga under en Volvo och njuta! |
|
Inte första gången Du häcklar någon på detta forum Karl-Hilding ! Hoppas Du får ut något av det,helt sjukt !! Sen har Du fakta-fel dessutom för jag har aldrig ägt en 530 ! |
|
| haha han är bara för rolig ibland | |
| Själv önskar jag att jag hade en 530. | |
Verdi |
Det här är nog den bittraste tråden på länge. :) |
| Min Audi går billigare än E39an jag hade senast, skönare att åka i, snabbare, bättre på det mesta. Enda felet är att den är fwd. Nästa bil blir bakhjulsdrivet eller 4wd. | |
|
Smaken är som baken - delad! Min Farfar nämnde ibland "självskit luktar gott". Som liten grabb tog man det ordagrant och förstog inte riktigt :-) När man blev äldre och förhoppningsvis lite klokare fick Farfars (kloka) ord en annan betydelse ... Vet inte varför jag kom att tänka på detta. ;-) mvh/ Anders |
|
Karl-Hilding |
"Sen har Du fakta-fel dessutom för jag har aldrig ägt en 530" Visst var det väl du som hade en risig 530 import -01 som du sålde på Blocket. Om jag tar fel så ber kag så hemskt mycket om ursäkt för det. Men det andra står jag för! |
| Jag tror Karl-Hilding tänker på denna: Länk | |
|
Har Du problem eller? Ägde en E39 -01 525 som va långt ifrån risig och svensksåld! SGE 614 ifall du är skicklig nog att få fram data om den! Sen vill jag tillägga att bitterheten skapas av den maffia som träder fram i snart varje nystartad tråd här på AP! Därför spårar snart varje tråd ur på forumet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.