|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha, nu har 535:an sagt upp sig. Började med att motorn bara dog under landsvägskörning i typ 90 km/h, svarade inte på gas eller någonting - den stängde bara ner sig. Stannande intill vägkanten, startade och den gick igång precis som vanligt, lät sedan bilen gå på tomgång i 5 minuter för att samla mod för att fortsätta... Hade fortfarande 20 mil kvar till dörren. Körde sedan några mil och testade att blåsa ur den ordentligt, gick precis som vanligt, inte heller några missljud eller liknande - testade också att koppla ur LMM för att se om det var felkällan, men bilen dog på samma sätt igen, fick igång den under körning nån gång till - sedan ville den inte alls starta längre ... Så vi blev stående vid vägkanten på E45an i 3 timmar mitt i natten, tills en kompis dök upp för att bogsera oss. Tyvärr kom vi inte hela vägen hem, då bilens batteri dog och det var bäckmörkt, så bogseringen avbröts och nu står bilen några mil bort vid en gård. Idag har vi testat att: Kontrollera så att bränslepumpens relä klickar Monterat ny bränslepump Monterat ny kamaxalgivare Gjort bilen strömlös för att försöka igen... Nu går bilen på startmotorn men tänder inte, innan vi började riva i bränslepumpen så kunde dock bilen tända till och gå i en sekund för att slockna igen, men nu är det helt dött istället. Frågan är vad för potentiella felkällor som finns kvar och vad som är typiskt för problemet, börjar bli rätt uppgiven och inser även att det kommer bli dyrt om jag låter en verkstad felsöka åt mig. Alla tips är välkomna! | |
| Om någon känner till en bra och kunnig verkstad i Göteborgsområdet som faktiskt kan sin sak och inte bara chansar, så får ni gärna hojta till! Är självklart det sista alternativet, men man har ju inte all tid i världen... :/ | |
|
Uj vad jobbigt, lider med dig! Om du sprayar startgas i insuget, tänder den då? Om den gör det, så verkar det som att bensin inte kommer fram. Om den inte tänder så är det ingen gnista. |
|
| Jag ska testa det, tack för tipset! Gissningsvis ska man kanske ta bort LMM innan man sprayar så att den inte går sönder? | |
|
Kolla med Joakim på : Göteborgs Bilservice Tel:031 - 44 77 86 Järnstångsv. 49, 433 30 PARTILLE |
|
|
Två frågor.. Vilken av pumparna byttes? Hur mkt bränsle i tanken? Vid runt 15-20 liter i tanken så kan det vara "sugstrålepumpen" som har lagt av. Denna pumpen sitter i tanken och pumpar bränslet över upphöjningen över kardan. Om du har ca 15 liter i tanken så testa med att fylla på 5-10 liter. Hoppas att jag inte missat ngt i ditt inlägg... Mvh Håkan |
|
| Du menade att ni bytt VEVaxelgivare va? | |
|
Låter som antingen vevaxelgivare eller kabelbrott i höger bränslenivågivare till soppapumpen. Det sistnämnda ger inga felkoder. ___ Min bil: Länk |
|
|
Kolla med Fredrik på Autotrim. Han är duktig. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
På min bil finns bara en soppapump, den sitter i den högra halvan. Min bil stannade som din sommaren 2009, då var det kabelbrott till pumpen -- vibrerat sönder, fick lödas. Har du kollat att pumpen verkligen pumpar? |
|
|
Kamaxelgivaren ger samma symptom, bilen stannar. Vet, för hade det på min E38 för tre veckor sedan. Bytte givare (enkelt), och sedan gick den som en dröm. Men kanske vevaxelgivaren ger samma resultat? Är ju i sådana lägen man önskade att man kunde läsa ur ev felkoder. Lider med dig, kan inte vara kul att tvingas vara i Gbg längre än nödvändigt. Haha :) :) |
|
|
Står vid bilen nu. Den tänder på startgas iaf, så det är fel på soppatillförseln. Har typ 90% tank, tänkte också sugstrålepump först... så det är nog uteslutet. Och ja, det är kamaxelgivaren som vi har bytt. Jag tror inte att pumpen går, kabelbrott känns nära till hands. Var hade kablaget till din bil gått sönder lasse? Kan inte hitta några synliga skador under sätet. |
|
|
2 kablar som går av inuti krympslangen där de är anslutna på stift i högra nivågivarens lock, på undersidan av locket. Det har hänt mig inte mindre än 3 gånger på 6 år. ___ Min bil: Länk |
|
|
Japp; instämmer med pbengtss; där gick min kablar av också. Gissar att det är det du råkat ut för oxo. |
|
|
Attans, jag hann åka hem innan jag såg era svar. :/ Det blir nästa sak jag kollar imorgon, ska även se till att införskaffa en multimeter och ta med. Har inte direkt med mig hela garaget till göteborg... Är ju här för att plugga, inte mecka bil :) En trygghet är att bilen står säkert iallafall; gården den står utanför har kamerabevakning och vaksamma grannar minst sagt :-) |
|
|
Ta med dig lödpenna och lod så får du nog ihop det! Armaturen finns under baksätet (sitter med klämbygel i framkant), under ett lock med gängad låsring (som man antingen lossar med handkraft eller mejsel och hammare). Sen är det bara att lyfta upp armaturen och leta kabelbrott. (Nu vet jag ju inte helt 100 att det är det som hänt för dig, men det låter precis som det flera av oss råkat ut för tidigare -- ett standardproblem med E39) |
|
|
Det löste sig!! Det var precis som ni sa, pluskabeln till pumpen hade vibrerat bort från stiftet. Det var inget som jag hade märkt om ni inte hade påpekat det, eftersom krympslangen runt stiften och kablarna var intakt - det såg alltså inte trasigt ut rent visuellt. Återstår dock att löda fast kabeln som lossnat, hade inte tillgång till 230v på plats så det får vänta, men det viktigaste var att bilen kom hem. Just nu sitter kabeln fasttvinnad och säkrad med kattstrypare :) Ett stort tack till Lasse-SL500 och pbengtss! En positiv grej är också att soppaförbrukningen sjönk eftersom jag hittade ett luftläckage efter LMM när jag felsökte. Att det kanske var onödigt att byta bränslepumpen gör inte så mycket - den gick säkert på övertid p.g.a mil och ålder, det var nog dags snart ändå. |
|
|
Bra att du hittade felet. Glöm inte ny krympslang när du lagar. Man vill ju helst inte ha gnistor i tanken nästa gång kabeln går av... ___ Min bil: Länk |
|
|
Jag har en 12 volts lödkolv som jag köpte på biltema en gång dock så finns den ej kvar perfekt att koppla in i cigaretttändaruttaget. Det finns även dem som går på gas man bör ha dörrarna relativt stängda då vinden kyler ned spetsen rätt bra. Inte bästa lödpennorna men de gör jobbet i skogen. |
|
|
Kan du inte ta en bild så det finns nåt att referera till om någon annan åker på samma problem. |
|
|
Jäkla skönt att det löste sig! Det hände mig på långresa också, så jag fick ta in på hotell i Västervik över natten. I de stunderna är man inte så glad i bilen, men när jag väl förstådde vad felet berodde på så känns det bra tycker jag - då känner man ju bilen ännu bättre. Bensinpump är bra att byta var 20 eller 25 000:e mil tycker jag. De flesta lägger av mellan 25 och 30, och det blir nog billigare att göra det planerat, i förebyggande syfte. E39:orna är rusktigt sköna tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.