|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt behålla X3an över vintern o till våren/försommaren.... men när man väl börjat kolla på att annat så suger det i "byta-bil-tarmen", denna gång sannolikt en starkare bensinare då vi inte kör så mkt. Hur som helst, prisbilden på blocket på motsvarande min är sprid minst sagt, allt mellan 190-(hiskeliga)250k. Privat likaså, en del ska ha en bit över 200k och andra runt 185, men det är också svårt att jämföra då utrustning skiljer en del och de som är på blocket är ju inte sålda heller... Min bil: Vit 2,0d 177hk E83 -08, automatlåda, svensksåld, 7700 mil, fullservad på BMW (1300 mil till service ca) sommar o vinterdäck på 17", sportstolar, xenon kurvljus, pdc fram o bak, (ej skinn eller GPS) defa motorvärmare, tonade rutor, nya bromsar runt om skivor o belägg, nya fjädrar bak (sen 500 mil). EJ drag. för ca 2 månader sen pratade jag med BMW i Norrköping om inbyte, de bjöd ca 140k (skambud tycker jag) Volvo 165-170 (Bra) Vad är rimligt inbyte? vad är rimligt privat om jag vill sälja så att säga? | |
|
Svårt med prisbilden men en sak är säker - skall du sälja din SUV så är det nu du skall göra det. Eftersom du har två erbjudanden vet du var din smärtgräns ligger - hade nog testat med 175-180 och kollat responsen. En nackdel tror jag att bilen saknar drag, just SUVar verkar detta vara ett mantra för väldigt många. |
|
|
En variant är att sälja den privat via KVD. Snåla dieselmodeller av välkända märken verkar dra iväg ordentligt nästan jämt: Länk ------- //Lövet |
|
|
Ja KVD säljer mycket bilar och hjälper gärna till. Men det är många som skippar KVD annonser för att det är bökigt med aktion. Jag skulle tex inte bemöda mig med att sitta och bevaka en aktion på en bil som jag inte ens har provkört eller sett. Och så ser man KVD annonser på blocket med jätte lågt pris. Och ser man sen... AHA det är en KVD annons med utgångspriset på aktionen. |
|
|
Priserna på Blocket är förväntat slutpris. Inte utgångspris. Provköra kan man som köpare göra innan auktionen. ------- //Lövet |
|
| Men KVD tar 10K samt att du inte har ngn bil under tiden de testar den. Eftersom din bil sannolikt är lättsåld så kan du börja med en privatannons på B eller här. | |
|
Tack för input! Kontaktade KVD faktiskt... men det är nog inte min grej... de föreslog ett reservationspris på 138 och gissade på auktionspris på 143-153. Sen tar de 10k. dvs i sämsta fall 128 - och det finns inte på kartan att sälja den för det. Bilen är helt felfri och har nya bromsar runt om, däck som är ok osv... Det är för stor risk eftersom jag inte behöver bli av med bilen så att säga, och till det priset är det inte värt engagemanget för det är i nivå med det sämsta inbytesförslaget jag fått. Sen vet man ju aldrig vad slutpriset blir, två som vill ha nåt kan ju bevisligen dra upp priset till mer än vad motsvarande i bra skick hos handlare kostar, trots brister. Så ibland drabbas folk uppenbarligen av "jag ska vinna" känslan. Vi får se hur jag gör... Det absolut största problemet är att det i min bok inte finns nåt motsvarande bättre för 250k. Jag vill ha AWD, inte mindre hk (helst mer i lagom bensinare), automat, gärna högre markfrigång och inte sämre känsla... Även om jag nu sätter mig i valfri ny asiat i samma storleksklass så känns det lite nerbyte (CX 5, Forester osv... även om jag sträcker mig till 300k) dagens i-landsproblem |
|
|
Ja KVD bilar tycker jag brukar säljas för ganska lågt pris. Tror inte det är något om man vill ha så bra betalt för bilen som möjligt iaf. Men man borde ju kunna få sätta reservationspris i nivå med sitt inbytes pris. Plus deras 10k |
|
|
Ja annars är det ju värdelöst för mig i vart fall... jag behöver ju som sagt inte bli av med en bil utan byta till en annan av främsta anledning att jag tycker det är kul... Får se om den åker ut på annons eller om den byts in. Länk Denna kom ut idag, egentligen ingen färg jag vill ha, men i övrigt vettig utrustning... men egentligen är jag sugen på bensinare med lite mer kraft då vi kör så pass lite. men då har inte BMW så mkt i detta koncept, som Tiguan TSI 211 t.ex. |
|
|
Om du bara vill "testa försäljning" finns inga alternativ till Blocket som jag ser det. Däremot är KVD ett bra alternativ till inbyte (som vanligen är det sämsta man kan göra ekonomiskt). ------- //Lövet |
|
| Nja, testa ska jag ju inte tänker jag... men samtidigt säljer jag ju inte till vilket pris som helst, finns ju ingen anledning att besvära sig om det är risk för sämre affär än vid inbyte. | |
|
Ja, med facit i hand då... Hitta igår vid lunch en X1 som jag blev mkt intresserad av. Prata med bilhandlaren - 145 var budet på min.... Ska hämta nya på lördag och bestämde mig för att pröva blocket men med ett klart lågt pris. La ut den för 168k blev totalt nerringd första halvtimmen, de som ville ha den ville ha just vit o at. Dryga 2h senare var den såld, betalad och hämtad för 169 (det blev lite bud helt enkelt) Sannolikt kunde jag fått lite mer... Men på nya affären blir skillnaden 30k till min fördel (lägre pris vid rent köp) |
|
|
Grattis, vad kul! /Anders |
|
| Grattis, diesel och SUV verkar lättsålt idag! | |
|
Det hör väl till årstiden... sen hade jag i min värld en bra spec på bilen, rätt färg och drivlina för många, låga mil och klart vettigt pris. (Att försöka ta sig till Malmö från Norrköping nu med SJ är värre dock...) |
|
|
Denna blev ersättaren idag Länk Nöjd förutom frågetecken om ljuset som jag lagt en tråd om i X-forumet. |
|
|
Gratulerar... !!! Ser riktigt Nice ut! Slit den med hälsa :-)) |
|
|
Länk Vår gamla X3 ute igen, ringde en kille o fråga om bilen som skulle dit o köpa den för 184k... känns ju surt, när det är 15k mindre än jag sålde för o annonsen har legat en dag.... men det är väl bara gratulera =) jag gav 194 för över 18 månader sen..... 184 är ju inget bra pris (och jag satte ju medvetet ett bra pris) så det måste vara en stor portion tur inblandat att någon vill ha just den bilen med i den färgen... han som ringde gillade det folierade taket osv bl.a. Men lite grämmer jag mig allt =) |
|
|
Vänta lite, är du sur för att den är till salu för 15k mindre än du fick? ------- //Lövet |
|
|
Nej nej, absolut inte sur!! Men det blir oundvikligt att jag grämmer mig lite över att jag inte satte ett högre pris, samtidigt så tycker jag inte bilen är värd de pengarna och tittar jag efter ligger likv bilar kvar för 175-179 som när jag sålde den... Så som jag skrev, bara gratulera säljaren - för nu är bilen såld, och det måste vara en portion tur i det hela att någon vill ha just den bilen. (jag visset ju att jag satte ett bra pris för o skicka iväg den fort - men inte att det var så bra, uppenbarligen hade jag för kass koll på marknaden =) ) Shit happens, fortfarande en väldigt låg värdeminskning för min del tycker jag |
|
|
Ha ha... ännu en "säljes med en tår i ögat på grund av tjänstebil" Blocket.se är verkligen helt nedlusat med hobbyhandlare, det känns som att hälften av bilarna till salu har bytt ägare senaste månaderna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.