|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har ett otrevligt missljud i min bmw. någon som kan tänkas veta vad det är? Länk Mvh nicke Zup | |
| Vevlager. | |
| nja, inte vevlager, kanske ventil eller sträckare som låter! fixa ett stetoskop eller lång tunn skruvmejsel o lek doktor. | |
|
Ventilfel borde ticka inte knacka med högre frekvens, snabbare. Skurna vevlager på min 323 -79 lät likadant. |
|
|
Kan ju säga att det följer med varvtalet oxå. Zup |
|
| Kan vara sträckare/vevlager om du har otur men det är faktiskt väldigt vanligt med lösa tändstift på M60/M62 och då låter det skumt, har varit med om det själv, kolla om dom sitter! | |
| Det finns stetoskop på biltema för 100kr. | |
|
Tändstiften satt iaf som dom skulle.. När jag tog bort plastkåpan lät det som att det kom just därifrån. Zup |
|
|
Kan väl vara vanos som låter oxå? Tror det blir att lämna in den och låta dom se över sträckare osv.. Zup |
|
|
Sträckaren är aldrig fel att byta, kostar ca 600 kr och den byter man på tio minuter. Kan vara en första enkel grej att göra. /Ola Min bil: Länk |
|
|
Vill inte göra dig förskräckt, men det låter likt det ljud min motor gjorde när släpskenorna som styr den stora kamkedjan gick sönder. Kamkedjan tappar styrningen och slamrar emot godset. Om du lägger fingertopparna på ventilkäpan / bröstkåpan -- känner du något som slår? Det ska vara helt "tyst" i fingertopparna, eller jämna motorvibrationer - inget som slår. |
|
| Vevlager som börjar ge sig eller är kassa brukar inte banka förens man belastar motrn. Skulle gissa på släpskenor, sträckare eller vanosen. | |
| Troligen U-formade släpskenan till kedjan som gett upp. relativt vanligt på dessa motorer efter ett antal mil. Enklaste sättet att kontrollera är att ta bort oljetråget och kolla efter plastbitar. V8orna brukar hålla ihop bra i övrigt. | |
|
dyrt att byta släpskenan? Zup |
|
| Det beror på hur mycket jobb du gör själv eller var du lämnar den. BMW tar säkert 30.000 eller mer för delar och jobb. Gör du det själv så går det att komma undan billigt. Man kan då byta endast skenan och packningar för alla kåpor. Delarna kostar väl inte mer än ca 3-4000. Men det är en del jobb. Eller så lämnar du in den till någon icke märkes verkstad, men det brukar nog gå på mellan 10-20.000 om du byter alla kedjor och skenor också. Jag tycker personligen att det är onödigt att byta kedja, de bör hålla hela bilens livslängd. | |
|
känns faktiskt onödigt att byta kedja..ja jag få se om man tar och fixar det där själv. Får ta några dagars mek helt enkelt. Zup |
|
| Har du kollat tråget? | |
| inte ännu, ska göra det inom kort, har nyligen fått igång den igen efter defekt dme. | |
|
Låter verkligen det där som trasiga glidskenor? Jämför med dessa två tex: Länk Länk |
|
|
Dom där lät illa..men kanske blir så med tiden... Kände iaf på kedjorna och dom känns lite slappa.. Men orkar snart inte mera, säljer bilen och låter någon annan fiffla på, har ingen tid åt det. Zup |
|
|
Bjorckarn, jag hade ett liknande ljud från generatorn. den höll på att skära och det var svårlokaliserat tills jag la en lång mejsel på den och lyssnade...Laddningen på den var bra men någon lagring i den höll på att ge upp. Kan vara värt att kolla iallafall. Lät ungefär som på din film. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.