AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.656

Tjänstebil. VW Alltrack vs Fiat Freemont vs. fritt val

Sida 1 av 2
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min arbetsgivare tillåter mig inte att ta BMW som tjänstebil då den anses för "premium". Inte heller Audi går bra, eller naturligtvius Mercedes.

Jag jobbar som säljare och kör mycket på små kommuner runt om i landet och funderar därför på 4x4, lite högra markfrigång och diesel. Automat är KRAV pga att tanten har begränsat körkort med automatkrav.

Funderar på Fiat Freemont eller Passat Alltrack som båda går in under 7 1/2 basbelopp med okej utrustning.

Erfarenheter?
Andra förslag som tickar alla boxar?
4x4
diesel
lite högre markfrigång
automat
kombi/SUV

//Anders

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Trots den kanske gängse fördomen har Fiat Freemont fått väldigt bra kritik; både i tester och av dem jag känner (italofiler) som köpt en. Det är helt klart ett alternativ till Passaten, som ju är en Volkswagen och därför helt ok på alla områden, men just inte mer.

Hur ställer du dig till Kia Sorrento? Länk

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fiat Freemont - varför åka runt i en så gigantisk bil? Behöver du det? Annars skulle jag inte ens titta åt det hållet.

Alltrack är vettig men ännu hellre Tiguan faktiskt. Tycker chassit är betydligt trevligare i den. Alltrack är hård, småhoppig och bullrig.

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
Tiguanen är ett alternativ, helt klart. Kört den med både 140hk diesel och tsi bensinaren och gillar bilen. Tänkte inte på den!

Tittade lite på Skoda också.. En Superb går ju nästan att maxutrusta för pengarna och dessutom finns den med förhöjd markfrigång för "dåliga vägar". Visst.. Det är ju ingen SUV, men det lär ju inte vara så stor skillnad mot en alltrack eller?
Visa användare
2.407
amullo
Typ denna. Ser ju ut att vara höjd 25-30mm mot standard iallafall..
Exempel 1
Länk

Exempel 2
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltrack är höjd 3cm mot normalt, mer är det inte.

-------
//Lövet
Narvselius: Har verkligen italofiler köpt Freemont?! Det är ju en rebadged Dodge byggd i Mexico.

Freemont kommer falla fritt som begagnad. Det krävs en rejäl rabatt för att den ska vara intressant tycker jag.

Ford Kuga kanske kan vara ett alternativ till Alltrack?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har man tjänstebil utan ansvar för andrahandsvärde är det mindre intressant.
Ska man betala med egna pengar håller jag med.

-------
//Lövet
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Klarar du dig med en något mindre bil tycker jag nya Skoda Octavia är en het kandidat. Finns med 4wd, DSG och bör gå att fullpimpa för 7,5 BB.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Håller med Andreas Löfgren, varför en stor freemont? Du kommer väl åka merparten av milen själv? Har kört freemonten o visst går den komfortabelt och har fina stolar men den gick inte särskilt snålt trots diesel. Gällande vw håller jag också tiguanen som favorit, mkt trevlig bil på alla sätt med fina motorer på både bensin o diesel sidan.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade tagit en titt på Skoda Yeti i din situation, den står sig bra jämfört med VW (Alltrack/Tiguan) och kanske kan vara rätt för dig?

//Bjersér
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stephan - Eftersom jag rör mig i olika bilkretsar så är svaret, Ja, det har sålts en hel del Freemonts bland dem som gillar det lite olika och inte dömer en bil utan att åtminstone gett den en chans. Freemonten är ju mer än så bara en bil med annat kylarmärke. Prova båda så märker du skillnaden!

----
BMW CS/SC #6212
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Alltrack är inte bullrigare än Tiguan. Tiguan är för övrigt en bra bil som sällan krånglar. Det som slits lite tidigare än normal är bromsbelägg bak och möjligtvis krängningshämmarstag, men det kan man ju leva med.

Skall man köra en bil 12000-15000 mil under tre år så bör man testa ordentligt som sagt, gärna över en helg eller dyl.

MVH Christofer
Jag tvivlar på att det är nån stor skillnad på Fiat Freemont och Dodge Journey, lite olika materialval och säkerligen mer "europeisk" chassiesättning på fiaten. Ska man jämföra Freemont/Journey så är det dessutom den uppdaterade Journey man ska jämföra med och nån sån är det kanske svårt att finna i Sverige.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Valde mellan Tiguan och Alltrack där jag iaf upplevde ljudkomforten som märkbart sämre i Tiggisen. Kanske skojigare att köra men känns som nivå strax under Passaten i utformande och konstruktion ändå.
Narvselius: Helt ok att ge en bil en chans. Men inte till vilket pris som helst.

Jag rekommenderade Lancia Thema (som är en rebadged Chrysler 300 C byggd i Kanada) här på sidan för några månader sedan. På grund av att man får en fabriksny för ca 250tkr Länk att köpa en till listpris är vansinne. Misstänker att i princip alla Freemont är tjänstebilar.

Men det jag vände mig emot var att italofiler köper bilen. Inte bilen i sig. Det är som om en Saabälskare köper en 9-2X.
Visa användare
2.407
amullo
Som sagt.. Tjänstebil, så jag behöver inte bry mig om andrahandsvärdet.

Har tittat på Yeti eftersom jag haft den som hyrbil några gånger, men den engagerar inte. Känns som en hantverkarbil. Det kommer ju iofs en ny rätt snart. Oktavian är ju snäppet ner från en Superb, som jag faktiskt ser som en bra utmanare med "dåligt väg" paket. Klart undervärderad komfort!

Gillade Freemont eftersom det finns bra med utrymme och man får en "fullsize" för bra pengar. J*kligt skön åkkomfort i den verkar det vara.

Honda CR-V, Volvo XC60 och XC70 samt Mini Countryman Cooper SD4 går ju också in..

Kravet på 4x4 och auto blir kvar.. Kan ev ta en bensin/etanolare också, men helst inte

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om XC60 eller XC70 går in i budgeten skulle jag inte fundera mer. Bättre komfort och långresebil får du inte för pengarna.

-------
//Lövet
Lövet, man vill ju inte somna bakom ratten som resande säljare ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Amullo: Jag förstår vad du menar men som verktyg i vardagen tänkte jag att den ger mycket för pengarna. Frågan är om uppdateringen gör någon större skillnad på karaktären, det är mer av en facelift än en ny modell om jag förstått rätt?

//Bjersér
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stephan - den synpunkten förstår jag mycket väl, men det trista svaret är att de inte har så mycket att välja på om de vill köra italienskt.

Samma sak med Alfa; MiTo:n är en Punto i snyggare kostym; Giuliettan är i mångt och mycket en Fiat. Fiat själv tror sig spara pengar genom att inte komma med nya modeller utan pillar lite på diverse Chrysler/Dodge-produkter etc. Men för att vara en kombination av hyllvärmare och skåpmat så är Freemont:en riktigt bra. Med de förutsättningarna, alltså.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.