|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hittar inte säkringarna just nu. Men finns det någon chans att det är glapp i någon kontakt? Som jag nämnde tidigare så funkade ju faktiskt fläkten en gång när jag dunkade i underifrån. Om detta är möjligt, vart ska jag kolla? Tråkigt att man slösade ett fläktmotstånd i onödan, men har ju en ny nu i alla fall. |
|
|
Hittar inte säkringarna just nu. Men finns det någon chans att det är glapp i någon kontakt? Som jag nämnde tidigare så funkade ju faktiskt fläkten en gång när jag dunkade i underifrån. Om detta är möjligt, vart ska jag kolla? Tråkigt att man slösade ett fläktmotstånd i onödan, men har ju en ny nu i alla fall. |
|
| Förlåt. Menar såklart att kupéfläkten startade när jag körde på något gupp och dunkade till lite gött under bilen. | |
|
Videon i tidigare länken tycker jag var mest till att förvilla det hela. Dels högerstyrd bil men det ser inte ut som på bilderna, säkringarna sitter rakt fram i hållare, inte som här på ett kablage modell hängsäkringar. Visst kan det vara glappkontakt i något kablage, men oftast då i just kontakten till effektsteget och detta har du ju bytt så jag förutsätter att kablaget med sin kontakt är ordentligt fastsatt. FP |
|
|
Usch, min bil mår inte bra känner jag. Trots nytt batteri så går den väldigt segt att starta nu också. Antar att kupefläkten inte är relaterad till seg start på något vis heller? Hur som helst kan det helt enkelt vara så att kupéfläkten i sig är trasig och behövs bytas ut? |
|
|
Det var tråkigt att höra, lider med dig. Oftast är det effektsteget, men in ditt fall alltså något annat? Jag hade en E38 (7-serien) där fläktmotorn stannade, och då var det faktiskt bara säkringen som behövde bytas. På E38 är det dock bara en vanlig säkring, som sitter tillsammans med alla andra säkringar. Säkringen såg hel ut, men var trasig ändå. |
|
|
Jag skall göra som så att jag kollar och kanske byter säkringarna. Men själv skulle jag gissa på att det inte är en säkring. För innan kupéfläkten lade av så fungerade den ju ibland. Dvs kunde den gå på slumpmässigt innan den lade av helt och hållet. Kollade video på hur man bytte "motor blower"/"fläktmotorn" och det såg rätt så pilligt ut att plocka ut allting. I värsta fall får jag väl lämna in den. |
|
|
Det är inte så att du nu hållit på och grejat mycket med dörrar och luckor öppna, stereon igång osv? Det behövs bara ett par timmar så är batteriet nere på underhalvan. Annars får börja mäta/kolla och utesluta saker. Kan du kolla så att bilen går ner i sleepläge efter 16 min nät man stängt ner allt? Inte helt ovanligt fel när den ligger kvar vaken, då drar den 2-3A och batteriet dräneras. FP |
|
| Vad är egentligen syftet med den långa tiden på 16 minuter i sleepmode, är det verkligen nödvändigt? | |
|
Du menar innan den går ner i sovläge? Det är rätt många system som ligger i bakgrunden och snurrar, allt från delar och funktioner i kliman till navi och stereo inkl RDS mm. Jag har läst hela listan en gång för länge sedan, blev förvånad över hur mycket det är... Sen är det lite annat kopplat till samma 16 minuter också, förbrukarfrånkoppling av belysningar i kupén och i luckor och handskfack osv. FP |
|
|
Hej igen allihopa. Tiden har gått och jag försöker mer eller mindre hitta problemet. Lämnade nyligen in den till en bekant som fick kupéfläkten att fungera (en liten stund.....) Han trodde först att jag satt in det nya fläktmotståndet snett, men visade sig senare att det fungerade med det gamla fläktmotståndet också. Det han gjorde för att få igång hela baletten var att dra ut fläktmotståndet och sedan koppla ihop det utanför "hålet" där man klickar in det, (Där man för övrigt kan se fläktmotorn om man klämmer in huvudet en bit) och sedan vred på bilen och drog in en längre mejsel och testade putta igång kupefläkten/"kupefläktmotorn". Då började det puttra på fint som aldrig förr. Efter jag kört i X antal minuter, sisådär 20 min kanske, så lägger fläkten av igen. När jag senare kommer hem så testar jag att göra samma sak som han hade gjort för att få det att fungera. Det fungerade kvällen ut, men dagen efter var den död igen. Låter det som att fläktmotorn är problemet eller något kontakt? Känns onödigt att byta ut hela kalaset om det går att åtgärda på ett mer ekonomiskt sätt. |
|
|
För övrigt så fungerade farten i fläktarna, samt värmen osv som det ska när det väl var igång. Svider att säga det men usch, börjar bli så jävla less på denna bilen. |
|
|
Verkar som du har nerslitna kol i fläktmotorn, kanske någon tidigare ägare har sprutat olja typ 5-56 i fläkten för att den gnisslat e.dyl. När den stannar i vissa lägen så ger inte kolen kontakt osv, petar man på fläkthjulet så snurrar den igång osv, stämmer eller hur? Byte av fläktmotor blir lösningen, kanske en bättre beg från skroten osv om du inte vill köpa nytt. Är det så himla mycket utöver kupéfläkten som strejkar för dig? FP |
|
|
Okej. Nja då känner jag hellre att det är värt att lägga pengarna på en helt ny fläktmotor istället. Nja. har lagt ner mycket pengar på skit som har krånglat hit och dit. Aldrig varit helt felfri. Fast antar la att det är samma sak för alla med sin förstabil. :) Återkommer med mer när/om jag fått bytt ut fläktmotorn! |
|
|
Hej igen! Fick tummen ur röven och bytte min fläktmotor igår. (var inte så sjukt svårt som jag förväntade mig) Så nu spinner den på fint än så länge! *Håller tummarna* Har ett till problem nu. Luften som kommer ut är någorlunda kall. Inte iskall, och det reagerar lite på när man vrider det där hjulet mellan fläktgallrena (från varm till kall). Då blir det lite kallare luft, men även när jag testar vrida upp det till 25 celsius och drar hjulet på det varmaste så är det fortfarande kyligt. Termostaten bytte jag förra vintern, så jag antar att det inte är den. Däremot så är min termometer troligtvis trasig. Kan detta påverka på något sätt? Enligt min logik så bör den inte vara kopplad upp mot det på något sätt alls. Kortfattat: Det kommer fläkt nu, men luften är inte så varm som den borde vara. Detta även när motorn är varm. |
|
| Glömde dessutom nämna en sak att detta var samma problem innan jag bytte fläktmotorn också. Så det är inget som har hänt under tiden jag bytte fläktmotorn. | |
|
Reglerar temperaturen när du stegar upp/ner på klimapanelen? Ratten uppe vid utblåsen kan du ha på rött under vintern. Den påverkar endast just panelutblåsen, inte defroster och luften vid golvet. Om inte temperaturen följer med inställningen på klimapanelen så kan det bero på att värmeventilerna kärvar/fastnar i nästan stängt läge. Du är helt säker på att motorn kommer upp i ordentlig arbetstemperatur? Att köra med trasig tempmätare är inte att rekommendera, alltid bra att kunna se vad som händer eller är på gång vad gäller motortemperaturen. Annars är luft i kylsystemet en orsak till att det inte blir varmt i kupén, eller att kylvätskan inte cirkulerar ordentligt och därmed även värmer kupén osv. FP |
|
|
Temperaturen förändrar i princip ingenting alls när jag ändrar på klimatpanelen. Kan visserligen vara så att det är någon lite skillnad på 15 och 25 grader Celsius, men ingen markant skillnad. Ska kolla upp det här med värmeventilerna. Nja alltså kanske var lite oklar där innan. Motor termometern visar bra, men det är termometern som visar graderna utomhus som ljuger rätt hårt. Ska kolla upp dessa grejerna sen återkommer jag igen. Kom däremot på en sak häromdagen när jag stod still att motortemperaturen steg uppåt en del och när jag började köra igen så gick den ner till "lagom" igen. |
|
|
OK. Yttertempens givare sitter bakom platsen för höger dimljus. Det händer att den får stryk i hårda snödrivor eller dylikt, eller att skarvstycket som sitter intill har delat sig. Fixa detta så har du bättre förutsättningar för flera andra funktioner som bygger på yttertemperaturen, inkl regleringen för kupétemperatur osv. Om motortempens instrument är orolig så kan en luftficka i kylvätskan vara orsaken, alternativt dålig cirkulation (pumpen). Även viskofläkten bör kollas, skall snurra med lågt varvtal hela tiden, dock inte öka som vid heta sommardagar i kökörning osv. FP |
|
|
Hej igen. Detta låter säkert jättedumt och jag borde kollat tidigare. Men tror det var en blandning mellan dåligt med kylarvätska och möjligtvis en del luftfickor. Öppnade upp locket för det och lät den stå så, och sedan fyllde jag på. Jag nu kommer det alltså värme in i kupén MEN endast när jag ligger över ~55km/h+. Ska testa fylla på det ännu mer nu strax, för det jag fyllde slank ner i slangar osv rätt fort. Ingen som vet bara nu varför värmen skulle komma endast när jag kör lite fortare och inte när jag krypkör? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.