|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har kört 2-3 månader utan att fläktarna i bilen fungerar vilket börjar bli lite småjobbigt då det är kallt på morgonen nu mot vintertiden. Lösningen är säkert jättesimpel, men jag är rätt ny inom det här med bilar. Med andra ord så undrar jag vad det kan vara som gör att mina fläktar inte får upp någon fart alls? Värmen osv fungerar i bilen (även kyla). Detta känner jag då jag sätter handen framför alla fläktar och känner att det kommer VÄLDIGT svagt. (blir dessutom lite bättre fart på dom när jag kör lite fortare) Utan att låta helt retarderad så, är det någon slags fläktrem som är paj? Bytte termostaten förra vintern, men det har fungerat sedan dess. Bilen har inte luktat konstigt från fläktarna eller nånting och motorvärmen ligger på bra temp. Tacksam för alla svar och tips! | |
|
Det sitter 2 st kupefilter på varje sida i motorrummet de täpps igen med tiden och är rätt vanligt att de inte byts på gamla bilar, vilket gör att fläktarna har fart men det blir inget flås. Det finns kolfilter och vanliga pappfilter, de senare fungerar lika bra. |
|
|
Du har väl fifflat med skatten? Myndigheterna stänger av fläkten vid minsta tillstymmelse till småfiffel!! Nej, skojar... :) Det finns något som kallas "effektsteg" på E39, det är ett sådant som är trasigt på din bil (och myndigheterna hade inget med det att göra, du kan pusta ut!). Denna: Länk |
|
|
Lasse lägg av nu vart får du allti ifrån? Det humor är så dålig, helt suverän. Den var rätt bra :) Pröjsa skatten och byt filter så kommer det igång ha ha |
|
|
Men om effektsteget är dåligt, flåsar det dåligt då verkligen. Är det inte så att det inte fungerar alls eller bara på högsta läget? |
|
| Börja med att undersöka det lättaste först, dvs filtrena i motorrummet. Tvekar på att det är problemet. Men som Lasse säger, fläktmotståndet. Det kan du byta själv o tar 20min. Inga specialverktyg behövs, men lite pilligt dock =) | |
| Ni har rätt, han skriver ju att de inte får upp någon fart och då kan vi nog utesluta tilltäppta filter. | |
|
Haha, ursäkta min sjuka humor :) När effektsteget gick sönder på min bil så stannade fläkten helt. Effektsteget kommer man åt under i mitten under instrument brädan, på kardantunneln mellan fotutrymmena. Lossa klädseln mot kardantunneln från passagerarsidan (den sitter med clips har jag för mig, eller kanske en skruv). Känn med handen, den sitter instoppad längst in. Bara att dra ur den gamla från kontakten och stoppa dit den nya. Väldigt trångt och bökigt, men egentligen inte svårare än att byta en glödlampa. När det är gjort; rapportera det till försäkringskassan - skriv "effektsteget bytt på LKM545 och TV-avgiften betald" på ett papper och skicka till länsstyrelsen så hoppar den igång så fort de hinner registrera att du slutat jobba svart! ;) |
|
|
Tack för alla svar grabbar! Värt att nämna är att jag pangade på coilovers i somras och jag tror att det var i samband med detta som fläktarna började krångla. (Kan ju faktiskt vara slumpen också, men ja) Har faktiskt även hänt en gång att när jag körde utan att fläktarna fungerade på en kort skogsgrusväg och det buktade upp som jag inte såg riktigt. Pang sa det under bilen (eller nja, ett dunk i alla fall) och alla fläktar började dra igång som in i helvete. :) Någon som har förklaring på det, eller bara slumpmässigt? |
|
| Det blir lite rörigt när du säger fläktarna. Om du menar den som blåser in värme och kyla i kupén så är det kupefläkten. Och det finns bara en. Och den har inte med motor tempen att göra. Inte dina coilovers heller. Hoppas det inte är kupé fläkten som är sönder för den är sjukt jobbig att byta. | |
|
Har du kollat säkringar? |
|
|
Mrhenke: Jag menar fläktarna som är inne i bilen ja. Nej, jag förstår att det inte är pga coilovers. Däremot skrapar jag i på en del gupp och undrar därför om det kan ha någonting med det att göra. Dvs om det blivit något glapp när jag dragit i. Weeeman: Nej det har jag inte. Vilken säkring bör jag kolla efter? Så jag inte sitter där som ett stort frågetecken :) |
|
|
Nu kom jag även på en till sak (jag vet, jag är rörig just nu). När jag stannar och står till med bilen i någon/några minuter kan någon fläkt under huven börja dra upp som fan och låta sen går det ner, och sedan upp igen. |
|
| Och eftersom att man inte kan redigera ett äldre inlägg (??) så hittade jag denna tråd som verkar vara exakt samma problem och då löste en ny "FSU" det (effeksteg?) | |
| Fläkten du hör när du står still som går igång är troligtvis din elfläkt som sitter framtill på kylaren. | |
|
Effektsteget är starkt misstänkt om du inte hör kupéfläkten brusa och surra. Med motorn avstängd och tändningen påvriden kan du konstatera detta på en sekund. Om du trycker på "+" på fläktens reglage så stegar du upp hastigheten, du kan inte undgå att höra fläkten, även om det inte blåser så mycket ur utblåsen, pga att filtrena är igensatta. Helt stopp blir det dock knappast, och du kan alltid trycka på "recirkulation" så tar fläkten luften inne från kupén utan filter och det blåser då som aldrig förr. om fläkten snurrar vill säga. Är det tyst utan snurr så är det som sagt stor chans att du behöver byta effektsteget. Bra om du använder ental om kupéfläkten, det finns bara en, men däremot flera utblås. Eftersom det används en liten fläkt även för temperaturregleringen inne i klimapanelen, förutom elfläkt och vanlig fläkt ute i motorrummet så blir det lätt missförstånd eftersom du skriver fläktarna hela tiden... FP |
|
|
Hehe. Tack för alla tips och förlåt för alla missförstånd! Har lagt kupéfläkt på minnet! Jag återkommer med svar när jag testat lite när jag har tid! |
|
|
Det är troligen som Folke och jag varit inne på - att det s.k. "effektsteget" lagt av. Det är en notorisk felkälla på E39 vad gäller fläkten. Förlåt att jag skojade lite, det är nog jobbigt när fläkten stannar och man inte vet så mycket om bilen, att folk då skämtar? Det var absolut inte illa menat i varje fall, jag var trött och fick ett infall av sjuk humor. :) Så här ligger det till med "fläktar" i din bil: - dold under instrumentbrädan, mitt i, sitter kupéfläkten. Den (det är bara en) ser ut som en stor rulle, med skovlar som vispar in luft i kupén utifrån. När du vrider på fläktreglaget så är det denna fläkt du påverkar. - två andra fläktar finns i motorrummet, men de är till för att kyla kylaren och kondensorn (A/C), och har inget med brist på värme i bilen att göra, så glöm dem för tillfället. Du hör lätt skillnad på om det låter från motorrummet eller inne i kupen, från luftmunstyckena. Om kupefläkten stannar (det är tyst trots att du vrider reglaget i botten), så beror det på en av följande saker (i fallande sannolikhetsordning) 1. effektsteget till fläkten har gett upp. Den är elektronik, och all elektronik försämras av värme, tills den slutar att fungera. Kostar ca 600. Här har du instruktioner hur man byter den själv: Länk 2. en säkring har gått sönder (glöm inte att kolla detta, har hänt mig själv, fast på en 7-serie). Säkringarna sitter bökigt till på E39, men se här på youtube: Länk 3. Bilens klimatstyrningspanel har gått sönder. Ganska ovanligt. 4. Fläktmotorn har gått sönder. Mycket ovanligt. 5. Anslutningen mellan bilens klimatpanel och fläktmotorn har lossat. Mycket ovanligt. Enda sättet att testa effektsteget, är att byta - kanske låna från en kompis bil om du får. Som sagt; det är lite trångt, men det fixar du! Återkom gärna och berätta hur det gick, som du säger. Det vimlar av trådar som bara dör utan att startaren bryr sig om att berätta hur det gick -- vilket enligt mig förtar hela poängen med forumet. Att ha 90% oavslutade trådar är bara störande för de som har problem och vänder sig till forumet för att söka hjälp. Lycka till !!! |
|
|
Yes, kommer med svar om jag får det att fungera! En sådan här bör ju passa då med andra ord? Länk Känner att jag får vara lite snål då jag beställde en ny bränslepump och filter osv igår. |
|
|
Hej igen. Fick hem en ny FSU precis och har redan monterat den. Startar bilen och är ingen skillnad. Någon idé? Någon talade om säkring. Vart hittar jag den? |
|
|
Det sitter två säkringar av större modell, 40A resp 50A under handskfacket längst fram tillsammans med några reläer och moduler. Det är 40A säkringen som är till kupéfläkten. Du når det hela genom att ta ner "underredet" under handskfacket, det är snäppt fast med clips. Om det visar sig att 40A säkringen har brunnit av så måste du felsöka orsaken först, den löser inte ut utan orsak, det skall till mycket ström för att bränna av den. Det är inte så troligt att trasigt effektsteg bränner av säkringen, effektsteget ligger i princip i serie med kraftmatningen till fläktmotorn. Möjligen kan det vara tvärkortis i fläktmotorn men det är riktigt ovanligt. Ett tips är att ersätta trasig säkring med en kraftig lampa, typ 55 eller 100W halogen. om denna tänds och lyser med full styrka så har du en bestående kortis ute i kretsen som måste fixas först. Sätter du i en ny säkring så ryker det bara till... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.