AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
43.154

Påfyllning AdBlue?

Sida 2 av 3
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag fyller på vid tanklocket. Det sitter ett separat blått lock där. Bilen talade själv om att den ville ha 15 liter.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Min har precis rullat 1200mil så det är snart dags att fylla på. 7kr/l är helt ok och inte 80kr/l som någon blivit erbjuden på BMW.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Nu är Adblue påfyllt. Är på semester i Skåne (Ystad) nu när det blev dags att fylla på. Var först på mekonomen, dom såg ut som frågetecken när jag frågade om Adblue. Dom plockade fram olika dieseltillsatser i småförpackningar innan dom förstod att det jag behövde var åtminstone en 10 liters dunk. Dom hittade tillslut en dunk med Adblue efter visst letade, men kunde inte med säkerhet säga att just denna passade min bil då det stod "endast tunga fordon“ och bild på en lastbil på etiketten. Åkte vidare till Audi (tänkte att det näst bästa kunde funka) :-) men dom kunde inte med säkerhet säga att deras produkt passade min bil. Stod Audi, wolkswagen, Skoda och Seat på etiketten. Blev rekommenderad att gå till grannverkstaden som också var samma firma, dom servade BMW. Dom plockade fram en 10-liters dunk med slang och en adapter som skruvades fast i bilen och dunken för att undvika spill. Sen var det bara att lyfta dunken och fylla på. 10 liter kostade 228 kr, dyrare än Statoil men inget spill och med säkerhet om att det var rätt produkt. Har läst att det är en och samma Adblue överallt, men man blir osäker när ingen man frågar oberoende var man är, med säkerhet kan säga att dom har Adblue som passar just min bil. Tummen upp för Ysta Bilcenter som hjälpte mig att fylla på utan att ta extra betalt för det.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Är det AdBlue till alla LCI-dieslar nu? Får min my2015 520d med nya motorn nästa vecka och jag skulle ju inte gråta om jag slapp hålla på med kisset.

Såg förresten att Statoil hade dunkar med literpris mellan 20-24 kr. Fanns något munstycke man fick med men det var nog bara en tratt. Vet inte om skruvkopplingen är standardiserad? (Borde den kunna vara för personbilar.)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Min 520d F11 LCI har inte detta, det börjar först med 520dX

Edit: Vet inte hur det är med nya motorn.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag var precis in och hämtade min bil efter service och frågade hur de låg till,
svaret jag fick är att alla bmw dieslar kommer få adblue löpande ifrån -14 som standard för att klara dom ökade miljökraven.
Vad jag förstod av de hela så är -14 ett "bryt år".
Nya motorer=nya miljöklassningar (rätta mig om jag har fel).

Så framöver ser det ut som att det bara är att vänja sig.
En positiv sak är ju att efterfrågan ökar enormt iom det så bör även tillgängligheten och smidiga lösningar infinna sig relativt snart,mackar osv.
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
40 liter ad-blue, 0,81l på 60000km på -520xda. Vad tycks?
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Trots att det är samma motor i nya x3 och 5 serien 2.0d) är det inte adblue på x3:an i varje falll
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Verkar inte vara AdBlue på 435d xDrive GC heller vad jag kan se, och den är bara 1 månad gammal. Isf borde man se det under fordonsstatus förmodar jag?
bu
4
burre10
530xd Touring -14
Bmw 530xd-14

Första garantiservicen vid 2570 mil, kvar 230 mil enligt färddator. Adblue visade att det är 700 mil kvar att köra, påfyllning 10,5 liter. Bad dom fylla på vid servicen.
Kostnad påfyllning 10 liter
Arbete 266
Adblue231
Material 16
Totalt 513
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har tankat AdBlue på Statoil tidigare men innan jul körde jag in och lät BMW fylla på. Leaseplan hade mage at kräva mig på 1000 spänn efter det. Helt vansinnigt!
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Detta svar fick jag från BMW; Hej Kjell.
Man kan köpa 10 L dunkar ( 231:- ) eller flaskor som är på 1.89 L ( 97:- )
Flaskorna är väldigt smidiga att fylla på med och har backventil.

Det går att få fram i fordons info menyn hus många liter det går på, brukar vara runt 12 l när det larmar.

Vi fyller fullt och man betalar då literpriset som blir på 10 l dunk + för arbetet, ca 530 kronor.
Vänlig hälsning

im
123
immis
520d -14
kör lastbil och fyller på ad blue ibland.man gör precis som man tankar i spolarvätska från en särskild pump som finns på en del mackar.inga konstigheter alltså.kostar ca 7.75/litern om jag kommer ihåg rätt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åkaren jag körde åt hade ett kubikfat med AD-Blue som man tankade ur. Vill minnas att man fyllde 30-40 lit per gång och det räckte 1-1,5 månad för min del.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Ni som fyller på adblue via pump hur gör ni för att det inte ska slå ifrån hela tiden?
Har provat både på preem och qstar men den slår ifrån hela tiden
ju
164
juha01
F10 -15
Man får bara nöta på. Brukar få i en knapp liter i minuten...
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Det kan inte vara tänkt så så något måste kunna göras så att det går att tanka som vanligt.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Anledningen till att det inte går att tanka Adblue i full fart på truckdieseltappen beror på att det sitter en ventil i handtaget på pumpen som man måste öppna med en magnet. Fråga mig inte varför, men fick denna info på CircleK EFTER jag stått en bra stund och fyllt systemet. Nu vet jag inte om det är just Truckdieseltappen ni andra stått vid men det är dessa jag själv använt. Går betydligt fortare med de flaskor man skruvar på som man köper hos BMW, men till ett något högre pris.

För mig har det varit påfyllning 1 gång mellan servicetillfällena på X5:an.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Aha det förklara en hel del, fick låna en liten blå adapter på Preem. Men dum som man är förstod jag inte alls hur den skulle användas eftersom den inte passade i hålet. Men i den blå adaptern satt det en magnet vill jag minnas, varför det inte då sitter en magnet i hålet på bilen är ju en gåta för mig.

Tankar hellre för 5,90kr/l än 70kr/l på BMW eller vad den nu kostar.
Transocean
Undrar vad som händer om man bara pissar i Adblue-tanken? Adblue är ju trots allt ingenting annat än urea?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.