AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.387

Inlämnad bil blev sopbil åt personal

Sida 2 av 2
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag känner igen historien allt för väl. Tidigt på morgonen den 18/9 i år lämnade jag in en bil hos en större auktoriserad återförsäljare och verkstad för bland annat en vanlig service, övriga jobb är en historia i sig som kanske bör berättas när fallet är löst men den är inte rolig den heller.

Men för den här textens skull kan jag berätta att inget av de övriga jobben kan motivera någon form av provkörning. Jag talade om att bilen behövdes den 26/9 och fick ett löfte om att bilen skulle bli klar före helgen vilket verkstaden inte kunde hålla.

Efter en mindre omgång telefonterror kunde jag strax innan stängningsdags den 25/9 till slut hämta ut bilen. De övriga jobben hade utförts riktigt slarvigt eller i de flesta fall inte alls, men över till servicen:

-Det första som möter mig när jag startar bilen är ett meddelande om service, verkstaden hade glömt att nolla serviceindikatorn samt stämpla boken. Åtgärdades på plats.

-Jag är noggrann och tar alltid en bild på mätarställningen innan jag lämnar in en bil, bilden som jag har kvar visade en mätarställning på 6938mil och ett separat protokoll från verkstaden visade att bilen fått en service den 18/9 vid samma miltal. När jag hämtade ut bilen stod mätarställningen på 6960mil.

-Bilens golv skitigt av sågspån(?) och termomuggen med kaffe som jag glömt i kopphållaren fram, klantigt det medges, hade kastats bak i baksätet varefter innehållet hade runnit ut och ner genom bilens perforerade läderklädsel.

Verkstaden vägrar att lämna en förklaring på varför bilen har körts 22mil och smutsas ner mer sågspån och kaffe så ärendet har gått vidare till generalagenten. Förhoppningsvis reder det ut sig på ett eller annat vis men det är ingen rolig upplevelse kan jag lova.

//Bjersér
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Andreas, den har dragkrok, men aldrig dragit släp med den.
Dock är det inte aktuellt förrän efter sommaren 2014, så tror inte du har lust att vänta tills dess :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bjerser fy fan vad illa.
Tråkigt att höra hur man behandlar kunders bilar, hoppas det blir reprimand och att du får en ursäkt och ersättning.
narvselius: tror vi lamnar in bilarna till samma mekaniker. Min stod pa "Din gata" vid utlamningenn var det samma for dig? :-)
Är det här Sonners bil och motor eller har sonen öppnat eget?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kristoffer - Haha, jag tror faktiskt det!

----
BMW CS/SC #6212
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hatar att lämna in min bil, men har fått ett extremt bra förhållande till en mindre BMW verkstad i DK som jag anlitar. Inget tjafs, ingen testkörning och klockrent utförd arbete.
sim: kan du PM:a namnet pa verkstaden i DK till mig? tackar!
Klart att det finns tillfälle då bilen måste köras en längre tid eller sträcka för att se hur det beter sig tex vid intermittenta fel, som inte visar sig direkt.
Hur gör ni som gnäller i dom fallen om att bilen lånas hem eller testkörs.
Ska den inte testköras alls eller lämnar ni till en firma som kör den gratis på arbetstid eller betalar ni dem per timme?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Oavsett om den "tomkörs" på arbetstid eller används kvällstid för att skjutsa ungarna och deras tre polare från en fotbollsmatch med ett hastigt stopp på McDonalds (där de dessutom äter i bilen) så skulle jag vara säker på att verkstaden debiterar för provkörningens tid... och då föredrar jag såklart alternativ ett.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.