|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj AP. En liten fråga kring fram- och bakvagnsbussningar. Egentligen hela åkkomforten överlag, hur mycket inverkan på åkkomforten har dem? Jag har 18 tummare sommar med lågprofils däck på just nu och tycker att det känns ganska mycket när man rullar över brokanter och liknande samt typ kör ner för trottoarkanter eller upp för dem, Även dåligt lagd väg känns ganska mycket för att vara en premiumvagn. Förvisso så har jag 2.8 bar i tryck runt om, kanske börja med att sänka till 2.5 bar. Sen är ju 18" med lågprof mycket stötigt men såpass att ifall man håller 95 på Essingeleden norrgående så känns det nästan som att bilen studsar lite minimalt i höjd med stor och lilla essingen. Samma sak med brunnslock, obehagligt. Sen vinterdäcken är sådana där hemska runflat däck så dem är ju stötiga nå så in i helskotta överlag oavsett vad man har för bil. Bilen har närmare 13k mil på sig just nu. Vad tycker ni med 18" på 5 serien. Känns det mycket i ryggraden när ni är ute och glider? 6cylpower | |
|
Du ska väl snarare ha 3 bar i däcken. Jag bytte på min E39 från 18 till 17 " och märkte faktiskt mycket skillnad. Drar även ca 0,2 L mindre per mil. |
|
|
18" är inte stort på en E6x, du kör ju med rätt hög profil med 18" (gissar på 40-profil på ett 245mm-däck). Tyckte inte 20" kändes speciellt stötigt heller. BMW är duktiga på att bygga chassie som sväljer stora hjul, både utrymmes- och komfortmässigt. Du kanske ska se över dina dämpare, och som du själv skriver, bussningar. |
|
| Jag kör med 245/40-18. Jag har M sport paket på min. Tycker också det är lite stötigt. Men vill man åka mjukt får man väl köpa en 7 serie med ballongdäck. | |
|
Asså jag gled omkring i 3.2 bar under hela sommaren utan att bry mig men numera så känner jag fan att jag glider utan M-paket och det är ingen sportbil som ska va obekväm, utan en fet landsvägskryssare med härliga lädersäten. Då vill jag ju inte att hela upplevelsen ska sabbas av att det skakar så fort bilen rullar över ett brunnslock eller vägkant. Den ska ba svälja vägen. Under va ett byte av fram och bakvagnsbussningar går på. Men det är ju larvigt mycket som ska göras när man byter sånt, måste väl tillochmed göra en fyrhjulsinställning efter att man är klar, är det inte så? Tackar för input! 6cylpower |
|
|
Jag har bytt alla delar du kan köpa på Autoteile55. Har letat anledningar till bilens spårighet i 3 år innan jag gjorde slag i saken. Den har nog gradvis försämrats. Det blev 19kg med delar. 11 timmar hos meken. Resultatet suverän. Nu går bilen verkligen som ett landsvägslok. Det jag oroar mig över är att ingen jag stött på identifierat vad som behöver åtgärdas. Många verkar klaga på spårighet... Fabrikatet jag valde var Meyle och jag tror att det är de delar de marknadsför som HD som egentligen bara behövde bytas i mitt fall. (Dragstagets stora bussning fram på båda sidor och Control Arm bak på båda sidor). Nu går som sagt var bilen anständing som sig bör. :) "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
xdrive har standard stötdämpare, glöm inte det.. Jag kör med samma luftmängd som står i stolpen för 245/40/18... 3.0 är på tok för mycket. Gissar på dina dämpare bak är slut, i kombination med bussningar.. |
|
|
Okaj, hyggligt. Ska fixa trycket imorn innan jobbet på första bästa mack. Kör också 245/40/18. Blir till be någon BMW meck provköra och sen se vad han tycker också men jag tycker att bussningar iallafall låter logiskt, stötdämpare bak mycket möjligt det med. 6cylpower |
|
| Jag skulle be en däckfirma fixa trycket, eller köpa en billig däcktrycks klocka, fick åka till 4 olika macker innan jag fick mitt tryck rätt.. dom kalibrerar tydligen aldrig sinaa klockor.. så lita inte på macken.. jag åkte till en däckfirma o dom gjorde det gratis. | |
|
Okaj, hygglo Jalapan, bra tips på vägen. Blir till att åka förbi Vianor vid bromma imorn då innan jobbet. 6cylpower |
|
|
Alla brukar rekommendera att lägga till lite på det som står i stolpen på bilen agn däcktryck, fråga vilken däckfirma som helst. dom kan däck, bmw tillverkar bilar inte däck. |
|
|
Ja, jag satt och läste på lite om det i dåtiden på Pirellis hemsida. Man ska slå i 10% ovanpå originaltrycket, så har jag förstått det. 2.6bar är väl standard i 245/40/18 vilket betyder att man ska ha ~2.8bar vilket är det jag har idag enligt Statoil Hammarby Sjöstads service station. Får som sagt kolla hos Vianor. Bilen är också otroligt spårkänslig tycker jag så det blir till att fixa bussningarna inom en snar framtid. Har någon nå tips/idé om vad för något i upphängningen som påverkar det som diskuterats här i tråden? (spårkänslighet/åkkomfort) Får ta tillfälle i akt och utnyttja farsans kunskaper i tyska och beställa hem från Autoteile55 som 'cmagnuse' tipsade om när jag väl vet vad som skall fixas. Tack på förhand alla. 6cylpower |
|
|
Är den spårkänslig fram eller bak? Kan du känna skillnad på att bilen bara "spårar" och du får motstyra eller att bakänden på bilen "vandrar" Är det fram gissar jag på dragstagen som cmagnuse sa, speciellt dom store inre bussningarna, Länk nr 9 på bilden. Hissa upp bilen och be en mek kolla glapp både i fram och bakvagn. |
|
| Spårar den fram är ju styrlederna rätt typiska för E6x. Är väl det vanligaste felet hos bilprovning på just E6x. | |
|
Det känns som mest i fram men kan väl ha en tendens att vandra i bak också, men ytterst sällan. Det är som sagt mest att vid dålig väg att jag måste "fånga" bilen när den spårar. Blir till att dra iväg till en mek imorn som sagt. Skulle det här vara rätt del isåfall? Länk Ifall man nu byter dem här på vardera sida, bör det göras en framvagns inställning efter installation? Tack som sjutton för all hjälp. 6cylpower |
|
|
Hej! de tär fel del eftersom du har fyrhjulsdriven bil. Här är rätt Länk samt Länk spindelled till dom (samma på båda) Länk samt här har du komplett styrstag (passar båda sidor) Länk |
|
|
Se där, så fel man kan ha. 5000 går allt det där på. Sen är frågan vad en meck tar för det hela. Det är väl press och allt som krävs för att få dit bussningen, känns tidskrävande. Det skall göras oavsett såklart men man vill ju så gärna veta på ett ungefär... Typiskt svenskt, haha. 6cylpower |
|
|
bussningen sitter ju i länkarmen om du köper den ny för 1600kr /st , så man behöver ju inte pressa ut bussningen osv, om du nu vill bara byta bussningen. Men jag antar med en mecks tid för att pressa ut och in nya bussningar så går det jämt ut mot att köpa en ny länkarm som bara är att montera direkt. Dumt att byte innan man kollat bilens skicka kanske.., bättre att be nån billig verkstad hissa upp bilen och kolla efter dåliga bussningar innan du köper, att byta styrleder tar ca 1 h samt 1h per länkarm, så säg 4h arbete för byte av 2x länkarmar med spindelleder + 2x styrleder + att du behöver göra en hjulinställning fram efter som går på mellan 600-1200kr beroende på däckfirma/verkstad (se till att en seriös firma gör hjulinställning och inte Hasses Svartmek för 300kr) |
|
|
Okaj, får bli till att rulla över till verkstan imorgon efter jobbet och be dem kolla läget där under och sen ta ett beslut utifrån det. Skriver nog här så jag får lite mer än verkstadsinput i det hela någon gång imorn. Tackar som sjutton för hjälpen. 6cylpower |
|
|
Hä blir nog inget byte av bussningar eller nå annat än, fick en felkod á la P306D misfire cyl6. Blir och byta spridaren innan någonting annat görs. Undra om dem säljer dem där jävla skitspridarna över disk? Med tanke på att 3 stycken har gått det här året trots att BMW Skärholmen "kvalitetstestade" dem i April och konstaterade att alla redan var bytta i Tyskland och att dem var av ny typ; den som ska hålla. 2 stycken på cyl 1/2 gick samma vecka som dem påstod det, haha, dem totalvägrade att ta det på goodwill eller liknande. Det blir till att rulla över till Göran i Bagarmossen och be han plocka hem en spridare. Man blir ju så trött. 6cylpower |
|
|
Oj, det var tråkigt att höra. Hur såg bilen ut annars? var det några glapp eller något annat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.