AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.830

Dagen-D, nu eftermonterar jag dragkrok på min E91:a

Sida 3 av 5
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag såg just att jag stavat som en kratta i en av bilderna. Hoppas att det går att tyda vad jag menar ändå.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
xjoehed: Ok, tack. Ska kolla på märket på elsatsten. Tror inte att det är universal, det är Thule drag...

Men tack ändå.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
elsatsen och draget är helt oberoende av varandra, så det betyder inget att du har thule drag. Det kan fortfarande vara en universalelsats.
Hej!

Ibland undrar jag hur man vågar att klippa kablar o sätta strömbrytare för att koppla ur PDC,när det finns elsatser som är intelligenta som kopplar ur PDC:n automatisk när släpet belastar bilens elnät.

Använder man dessa elsatser så har man ju en fullständig garanti om något senare skulle bli knas i bilen.
Och Bmw känner ju igen grejorna om delar skulle behövas tex nytt relä.

Det har man ju ej med en universal där man står helt alene när problemen kommer.

När Bmw skall in i systemet o felsöka så kan ju även de universala elsatserna ge fel indikationer som gör att dem blir felvisande o därmed en högre kostnad vid reperation.
De kan ibland även klippa bort eller koppla bort elsatsen om de ser att den ej e original eller modell anpassad.

Därför rekommendrar jag alltid modell anpassade elsatser för att slippa dessa problem.

Vid problem med universal elsatser hjälper jag er gärna att byta ut dessa.
Men slutpriset blir ju självklart lite dyrare än om ni anlitat mig från början :-)

/Lars Persson dragkulan.se
Länk
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
@jimbonelly (Lars www.dragkulan.se): Hej, Vilken elsats använder du när du installerar drag till dina BMW kunder?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Har funderat på dragkrok ett tag och blev inspirerad av tråden, beställde nedanstående från ebay.de. Betalade drygt 3 900:-, och med många bra inlägg från xjoehed känns det som man skall fixa det.

Länk

Calle

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Det skulle vara bra om du kunde beskriva hur du kopplar en 13 pin elsats,med bilder om det går. Jag planerar att göra den nästa sommar vid varmare väder. Just nu känns det lite för kallt att riva plast detaljer i bilen.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
7 eller 13 pinnar spelar ingen roll om du använder Erich-Jaeger elsatsen som jag använde. Alla sladdar till 13-pinsuttaget går direkt till centralenheten som följer med elsatsen. Den ser till att alla pinnar får rätt funktion. Jag har mätt upp uttaget och dubbelkollat att det är rätt signaler på pinnarna.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Har monterat dragkroken idag, imorgon blir det elinkoppling. Kan tillägga lite till tidigare tips.

Bakfångaren är faktiskt lätt att lossa, ett gäng skruvar som skall lossas, Haynes är bra här för att hitta alla, slå sedan hårt med handen bakåt på fångaren i hjulhuset. Den skall åka c:a 5 cm bakåt och släpper då överallt (bra att vara två pers.) När man sätter på den så trycker man in sidorna rakt in i rätt läge.

Om man har PDC måste man borra ett nytt hål för elgenomföringen, hålet borras bakom balken som håller kroken, så gör det innan kroken monteras.

Blev mycket snyggt, inget syns när draget är borttaget. Fiffigt att man fäller upp 13-polskopplingen under fångaren när den inte används.

Återkommer med elinstallationen (om jag har något att tillföra)

Calle

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Inte mycket att tillägga, har monterat ett par dragkrokar på mina bilar genom åren, detta var den klart lättaste.

Kroken tog 2 timmar, elen 1 timme (lödde inte), det enda ingreppet var att borra upp ett hål för kabelstammen. CAN-kabeln satt därbak på min bil vilket underlättar, kan vara bra att kolla innan man köper en elsats, så man åtminstone är mentalt förbered, om man nu måste riva plasten ända fram till handskfacket.

Bra medföljande manual och med xjoeheds beskrivning/bilder blev elen busenkel.

Calle

po
21
powun
320dA M-Sport - 2013
Det enda att "tänka på" som jag vet är att efter monteringen slipper du regga kroken med dom nya reglerna. Det är förståss olika på olika bilar men 99% av alla nyare bilar så slipper man detta! Sparar tid och Pengar!
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
@fzmoto: Ditt tips för att plocka loss bakfångaren var mycket smart. Det tänkte inte jag på att man kunde göra när jag plockade loss min bakfångare, men jag förstår att det fungerar bra med tanke på hur plastdelarna såg ut. Jag får försöka komma ihåg det om jag nu mot förmodan plockar loss bakfångaren igen. ;-)
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Har ingen av er kopplat en elsats av universaltyp och fått PDC att fungera?
Hjälpte till att montera på en e92 häromdagen och allt flöt på fint och det enda som är kvar nu är just PDC-avstängningen.
Någon som har ett elschema till e92 -10?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
@Nop: Vad jag förstått så kan du aldrig få PDC-urkoppingen att fungera som det ska med en universalelsats. Du behöver den bilspecifika elsatsen för att det ska fungera korrekt. Efter att själv utfört inkopplingen av båda en universalelsats (utan att få PDC-urkopplingen att fungera) och en bilspecifik elsats (där det var mycket enkelt att få PDC-urkopplingen att fungera) så fattar jag inte varför man väljer universalelsatsen. Den bilspecifika elsatsen var mycket enklare att montera och resultatet blev mycket bättre, och dessutom den kostade bara 300 kr mer i inköp. Väl värd investering om du frågar mig.

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Jo att du tycker det har nog ingen som läst tråden undgått att förstå. Min fråga kvarstår dock fortfarande...
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Fick äntligen provat med kärra, allt fungerade klockrent. Fick knäcka fästet för elkopplingen lite eftersom den satt för tight mot kofångarens undersida.

Hittade två väldigt bra beskrivningar på hur man tar loss kofångaren samt hur man monterar just denna kroken och elsatsen, förvisso tyska men mycket bra bilder.

Länk

Länk

Klicka på "Anleitung" så laddas pdf filen ner.

Calle
fr
19
fretchi
320d Touring -08
Monterade idag Westfalia dragkrok med Jaeger elsats. Har skruvat en del, men aldrig rört annat än ratt och dörrhandtag i en BMW.

Det hela tog fem timmar ungefär, inklusive lunch och kafferast,

Inga särskilt svåra moment, och allt funkar som det ska. Lätt värt att göra det själv i alla fall.
ra
340
raj55
Kommer bilprovning att kolla på hemma monterad dragkrok vid bilbesiktning i framtiden?
ra
340
raj55
Precis monterad en Thule avtagbar dragkrok och EJ elsats till min E91 LCI från 2009. Några synpunkter ang detta.
1. Det är svårt att ta bort plast detaljer på baksidan av bilen. Man var rädd för att slita sönder clips i plasten och den sitter hårt. Det ska vara två personer och det ska dras bakåt efter alla skruv och baklampor är borttagna. Ta det bara lungt.
2. Lite svårt att göra ett hål i kaross för att dra in elsladden till dragkroken. E-J elsatsen kräver ett hål med 40mm diameter! Kanten ska sedan målas för att förhindra rost angrepp.
3. För att ta bort original stöttfångare krävs det 19mm långhylsa, finns på Harald nyborg som en sats med 4-5 hylsor för 100SEK.
4. För att montera nya dragkrok det behövs moment nyckel, cirka 90nM. Kolla att moment nyckel och långa hylsor passar med varandra.
5. Elsats koppling (E-J) var relativt lätt, om du har backsensorer i bilen. Alla kopplings vajer finns i baksidan av bilen. Det är totalt 5 kopplingar. Två till Canbus vajer, en till hö blinkers, en till jord och en till plus pol i bilbatteri.

Det tog cirka 6 timmar för mig. Jag var väldigt försiktigt och fick köra in till stan för att köpa borr, hylsa, primer och moment nyckel i flera om gångar. Jag skulle kunna gora detta på 2-3 timmar nu.

ra
340
raj55
kostnaden för ,
Thule avtagbar dragkrok cirka 2000SEK (150 pund +20 pund frakt från England),
EJ-elsats cirka 1100SEK från Rameder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.