AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.828

Dagen-D, nu eftermonterar jag dragkrok på min E91:a

Sida 1 av 5
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Idag sker det. Nu ska jag ge mig på att eftermontera en dragkrok på min E91:a. Är det någon som har några sista minutens tips? Det finns en helt del bra videos på YouTube som beskriver hur man gör, bland annat denna Länk som visar hur man installerar elsatsen. Videon visar hur man gör det på en Kia Cee'd, men konceptet är det samma för en BMW. Fördelen men en BMW är att batteriet sitter i bagaget vilket gör det hela mycket lättare.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Kan du inte göra en video på BMW E91 och posta den på you tube.? Det skulle hjälpa oss andra.
Tack.
ra
340
raj55
Eller, även en fotoserie med varje steg och beskrivning kan vara bra. Det är lättare än video.

Hur har du tänkt att stanga bakvarnare pip funktionen när du kopplar in släpet? Det finns ingen avstängningsknapp i bilen. Kommer du att montera ngn form av avstängnings knapp/strömavbrytare?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Jag har köpt en elsats som ska stänga av PDCn automatiskt när man kopplar in släpet. Just den biten är jag osäker på eftersom det inte finns någon instruktionsvideo som beskriver hur PDC givarna ska kopplas till elsatsen. Jag får förlita mig på tillverkarens instruktioner.
ra
340
raj55
Tack! Vad heter dragkrok och elsats och var har du köpt de?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
funkar det utan problem lär det bli nästa inköp även för mig, 16800kr för jobbet på Bmw nejtack, för det kan man köpa en bil till med krok : p
ra
340
raj55
Här har ni en mkt bra beskrivning med bild, hur man monterar dragkrok i E91. Både dragkrok och eldelen. Bara ladda ner pdf fil och spara.

Länk
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Då var det klart! Nästan...

I det blev mycket likt denna beskrivning Länk som raj55 postade ovan.

Det finns dock ett fel i PDF:en under länken ovan, och det är hur dimljusen kopplas in. Till skillnad från alla andra kablar som man parallellkoppar så måste man kapa både vänster och höger kabel till dimljusen och "seriekoppla" dimljusen genom reläet. I PDF:en ovan verkar det som de parallellkopplar dimljusen. Det är fel, dimljusen i bilen ska inte slås på när man har släpet inkopplat. Det göra att kabeldragningen inte blir riktigt lika snygg som i PDF:en.

Jag använde mig inte heller av klämmorna som följde med elsatsen. Jag lödde alla kopplingar istället precis som de gör i videon ovan. Det beror på att klämmorna kan skaka lös efter ett par hundra mil medan lödning är i stort sett fail safe.

Anledning till att jag skriver att jag är nästan klar beror på att jag inte försökte mig på att installera urkopplingen av PDC:n. Instruktionen som följde med elsatsen var alldeles för odetaljerad. Jag ser inte att det kan fungera med BMWs PDC. Jag ska ringa återförsäljaren imorgon och höra med honom om han har några tips.

Tidåtgången var ca: 12 timmar för mig. Ett proffs gör det på 4 timmar. Det som var mest "jobbigt" var att ta lös kofångaren där bak. På sidorna bakom bakhjulen var man tvungen att bryta försiktigt i skarven mellan plåten och plasten i kofångaren. Det kändes så där. Jag var rätt orolig att jag skulle bryta sönder något och det small rätt bra några gånger innan jag fick lös den. Det enklaste var monteringen av själva dragkroksbalken. Det var bara att skruva fast den med sex muttrar.

Jag har tagit en del bilder, dock ingen som är så bra som i PDF:en ovan. Bilderna i den är mycket bättre än mina bilder.
ra
340
raj55
Tack xjoehd,
när du säger att serie koppla dimljus, då menar du att ström till dimljus ska först ledas in till relädosa och sedan vidare till dimljus. är detta korrekt? Med detta sätt, relän stänger av ström till dimljus när släpet är kopplat till bilen.

Jag skulle gissa att ström till PDC (baksensor) måste ha likadant koppling, en serie koppling som stänger av ström till PDC när släpet är kopplat.
ra
340
raj55
När jag ringde och frågade en av dragkrok leverantor här i Sverige för några månader sedan, då sa de att de kunde koppla in en strömbrytare till PDC, som man kunde stänga manuellt när släpet var kopplat. Allt detta skulle kosta 6000SEK (dragkrok +arbetskostnad). Men var finns PDC wire som man kopplar till strömbrytare?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
@raf55: I princip är det så man ska göra. Man måste klippa sladden till dimljusen (Vilket kan kännas lite jobbigt). I alla andra fall har jag löd på en "avstickare" (parallellkoppling) så att befintlig dragning ej blivit påverkad. Strömmen till dimljusen leds genom reläet så att dimljusen på bilen kopplas bort när man har släpet inkopplat.

Problemet med PDC givarna är att det går tre sladdar till varje givare. Jag skulle gissa att det är, plus-, minus- och signalkabel. Det som gör mig tveksam är att varje givare har sin egen uppsättning av dessa tre kablar. Om det verkligen är plus-, minus- och signalkabel så borde givarna kunna använda samma plus- och minuskabel. Reläet har bara en in- och utgång för PDC frånkoppling. I mitt fall skulle reläet behöva fyra ingångar och fyra utgångar, en in- och utgång för varje givare. Det var därför som jag började känna mig osäker på hur PDC:n skulle kopplas in till reläet.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Å andra sidan. Om alla givare har plus-, minus- och signalkabel så borde man kunna klippa av alla fyra pluskablarna, tvinna och löda ihop dem och sedan leda strömmen genom reläet och ut till de fyra givarna.
ra
340
raj55
Om du hittar den ursprungliga signal plus wire från backlampa (reversing light), innan den blev delat i 4 delar, då har du löst ditt problem. Det är en detectiv arbete! Lycka till. BMW har gjört detta väldigt komplicerat. Förmodligen de vill veta vilken sensorn är det som har lagt av vid backsensor problem. Börja leta från backlampa som tänds när du backar bilen.
Verkar som ni kör universal e-sats (klippet är ju på sådan)? Då är det nog svårt att få pdc att funka. Finns ju specifika e-satser (slipper man väl löda i bilens kablar också), eller är det de som inte funkar?

Jaeger e-sats
Länk

Man sparar några hundra på en universalsats, men är det värt det (i synnerhet om man har pdc)?

Om man skall installera universal är det väl snabbare att titta på kabelfärgerna vid bakljusen än att hålla på och mäta som i klippet? Ansluta där m h a hylsor för högre area (finns oftast)?

xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Erich-Jaeger elsatsen ser ju betydligt smartare ut. Den kopplar ju in sig på bilens CAM bus system. Lödningen gjorde jag för jag vet att det inte går att lita på klämmorna som följer med elsatsen. Lödningen kommer jag nog att göra även om jag byter elsats. Jag har frågat återförsäljaren om jag kan byta elsats. Jag får se vad de säger. Det är ju inga problem att plocka bort den som jag redan monterat. Jag har sett till att det skulle vara smidigt ifall jag fick problem.
xjoehed: löda in en universalsats är mycket bättre än klämmor, spec om man förseglar skarven (krympslang, smältlim ex), jag pekade bara på att märkesanpassade satser till moderna bilar ansluts med kontakt till färdigt uttag i bilen > inga "strömtjuvar"/lödning (eller ibland några få) behövs. Mer en sidokommentar s a s. Den stora vinsten är som du säger att de kommunicerar via CAN, så att man får samma funktionalitet som originalmonterat, med pdc-avstängning osv.
ra
340
raj55
Jag undrar om man måste dra vajer hela vägen från bakvagn fram till säkrings central (fuse box) under handsfack för att koppla in PDC avstängnings funktion. Det finns ngt PDC modul under handsfack. Det var väldigt krångligt!
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Nja, jag ska byta till Erich-Jaeger elsatsen som Gino Tonic rekommenderade i inlägget ovan. Kollar man monteringsanvisningen så inser man att det är en mycket smartare lösning

Monteringsanvisning Länk

737067_2.pdf är för E91 Touring
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Nu är Erich-Jaeger elsatsen på ingående. Förhoppningsvis får jag den innan helgen. Då ska jag testa att montera den. Tittar man på monteringsanvisningen så uppskattar jag att monteringen kommer att gå mycket fortare än vad den gjorde för universalelsatsen. Det verkar som om det bara är två ställen som man ska koppla in sig på.
ra
340
raj55
Hur mkt dyrare är den nya E-J elsatsen och vilka två kopplings platserna är det som du nämnde tidigare? Den här är väldigt intressant för oss alla och vi uppskattar att du berättar för oss.
Raj.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Erich-Jaeger elsatsen kostade 1241,50 kr här www.rameder.se, universalelsatsen kostade ca 800-900 kr, så prisskillnaden är obetydlig. De två kopplingspunkterna verkar vara höger blinkers, en sladd (punkt 13 i monteringsanvisningen för E91) och CAM-busen, två sladdar (punkt 40 alternativt 42 i monteringsanvisningen för E91). Verkar vara mycket enkelt. Det återstår att se när jag fått elsatsen och monterat den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.