AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.829

Dagen-D, nu eftermonterar jag dragkrok på min E91:a

Sida 2 av 5
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Precis tittat på monterings anvisning för E-J elsats och det verkar att det finns två olika varianter på el koppling på E91 beroende på om man redan har vissa vajer i sin väjer bunt i bakvagnen redan från början eller ej. De som har den kopplar allting på plats in i bakvagnen men andra få dra vajer hela vägen fram till säkringscentral under handfack. Det gäller att ha tur. Det säkert beror på vilken E91 model man har eller har jag missförstått detta?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Exakt så har jag också förstått det. Det ärr därför jag skriver "punkt 40 alternativt 42" ovan
ra
340
raj55
Enligt den här sidan, folk som har PDC i sina E90/E91 hittar alla kopplingspunkter i bakvagn. Hoppas det är sant. det är värt att läsa.

Länk

Nu till kostnaden för både dragkrok och elsats (det heter towbar och towbar electricals på engelska), engelska Witter har mkt billigare pris och desutom med dedikerat "towbar electricals" till våra bilar. Allt för drygt 3000SEK. Frakt kostnaden är cirka 500SEK. Skruvat.se säljer samma dragkrok för dubbla priser!

Länk
ra
340
raj55
Sorry, allt (dragkrok, elsats, och frakt) för drygt 3000SEK! Så var det!
ra
340
raj55
En till från England som klarat detta utan större problem. Han använder Westphalia dedikerat elsats till E90, med Witter dragkrok.

Länk
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Fast jag är bara ute efter original dragkroken, dvs. Westfalia. Dessutom behöver man några specialbitar till 335:an pga de dubbla avgasrören. Installationen med Westfalia draget blir helt osynlig när man tagit bort dragkroken. Mycket snyggt.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Då var Erich-Jaeger elsatsen monterad :-D. Det var jätte lätt och installationen blev mycket snygg. Det tog tre timmar till skillnad från universal elsatsen som tog 12 timmar. Jag hade tur och det fanns CAM-bus sladd i bagaget så jag behövde inte dra sladd ändra fram till handskfacket.

Man kopplar in sig på CAM bussen (två sladdar) och höger blinkers (en sladd). Anledning till att man kopplar in sig på höger blinkers beror antagligen på att CAM-bussen bara anger om blinkers är aktiverad. Den anger inte vilken blinkers det är. Därför behövs signalen från ena blinkers för att modulen ska kunna avgöra vilken blinkers den ska aktivera på släpet.

PDC urkopplingen har jag inte testat än pga av att jag inte har något eget släp. Jag ska åka och hyra ett släp imorgon. Vi får se då om det fungerar som det ska.
ra
340
raj55
Grattis!
Hoppas du har tagit bilder för att visa vilka två sladdar du har kopplat in på Cambus och vilken sladd på hö blinkers. Det skulle vara mkt intressant för oss alla. Var det svårt att ta bort bakfångare på bilen innan montering av dragkrok. Det står på internet att det ska göras vid varm väder för att slippa ta sönder på plast delar/clips mm.

jag skulle gissa att Westphalias elsatsen till E90/91 måste vara snarlik Erich-jaegers elsats.
ra
340
raj55
Hur var det med bilbesiktning förresten? De har tagit bort besiktning av dragkrok efter montering som jag förstår men kollas det någon gång vid vanlig bil besiktning?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Vad jag hört så behövs inte regbesiktning av dragkrok längre. Bilder kommer
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Första gången som man tar bort bakfångaren är det inte roligt. Det känns som man ska bryta sönder hela bilen. Andra gången är det lätt som en plätt. Men så är det väl med det mesta.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Nu har jag testat med släp. Alla funktioner fungerar perfekt :-). PDC urkopplingen och Dimljus fungerar precis som ska. Jag rekommenderar Erich-Jaeger elsatsen för den som tänker göra detta.
ra
340
raj55
Var beställde du din dragkrok och E-J elsats från?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Dragkroken beställde jag från Dragkrokslagret (Westfalias avtagbara, dvs samma som BMW original). Elsatsen beställde jag från rameder.se. Jag brydde mig inte speciellt mycket om priset. Leveranstid och säkerhet var viktigare faktorer i mitt fall. Det bli ändå mycket billigare än att göra det hos BMW. Det går säkert hitta billigare.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Här kommer tre bilder som visar hur jag kopplat in Erich-Jaeger elsatsen

Länk

Länk

Länk

ra
340
raj55
Tack xjoehed,
MEN om jag förstår rätt menar du så här?
1. Grön vajer från bilens cambus ska kopplas med orange/blå vajer på elsats.
2. Orange/grön vajer från bilens cambus ska kopplas med orange/grön vajer på elsats.
3. Blå/brun vajer från bilens hö blinkers ska kopplas med svart/gul vajer på elsats.
Alla kopplingar är sorts "T" kopplingar, utan att dela bilens vajer.

Hur kopplas ström från batteriet till elsats och hur många jord kopplingar finns från elsats till bilens jord. Finns det flera kopplingar än de tre som du har nämnt?
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
Nästan rätt

1. Grön vajer från bilens cambus ska kopplas med orange/>>brun<< vajer på elsatsen

Alla kopplingar är parallellkopplingar (eller "T" som du kallar det). Det finns en jord som kopplas till valfri jordpunkt på bilen och en positiv som kopplas till batteriets positiva pol. Det är endast de tre signaler som jag visar på bilderna och jord och positiv. Mycket enkelt.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har satt på flera drag i efterhand, men PDC:n känner bara av "tomt" drag. Dvs. varnar ändå när jag backar med släp. Ska det vara så? Elsatserna kommer jag inte ihåg, men det är det som följer med Thule, Westfalia etc.. Köpt på e-bay från Tyskland.

Tackar för tips.
ra
340
raj55
FD Orman,
jag undrar om du har haft "universal elsats", billig elsats i de bilarnra som stänger inte PDCn.
xj
142
xjoehed
BMW 335xi M-sport -10
@FD-Ormen: Erich-Jaeger elsatsen som jag har använt stänger av PDC:n helt och hållet i huvuddatorn. Bakvarningsbilden på bildskärmen kommer inte ens upp när jag backar med släp. Den första elsatsen som jag monterade gjorde inte det. Om du läser hela tråden så ser du att jag bytt elsats för att få PDC urkoppling att fungera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.