|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Robert J vad pratar du om? Hakka är Nokian eller pratar du sommardäck vs vinterdäck? Kan bara säga att jag har köpt nya hakka 7 suv däck i vinter 255/50 19" och är nöjd jämnför med det dubbfria alternativet jag körde på ifjol. Bridgestone blizzak LM-25 var det om jag inte minns fel och dem är helt fel där jag bor uppe i norr. Har också hunnit köra hakka 8 på en subuaru outback och kan bara säga om du velar i dubbdäcksvalet där emellan är det solklart hakka 8 du skall ta. det däcket är mycket tystare än hakka 7 suv och klart mycket bättre fäste i det när du gör filbyten/omkörningar inbromsningar etc däremot om du bor i sthlm söder ut kanske det finns vettigare dubbfri som passar det klimat bättre. efter en låååång vinter med dåliga dubbfria så kan jag säga nya dubb på blank is med salt under den är kanon, var inte så jag upplevde i fjol med samma förutsättningar. bara min åsikt iaf |
|
| Båda tillverkas av Nokian men marknadsförs som två olika linjer och du inte noterat det. Hakkapelitta är för nordiska marknaden med dubb eller mjukare "nordiskt" gummi och Nokian för övriga världen. Troligen oga att Hakkapelitta är gammalt, starkt och inarbetat varumärke på vår marknad. Du har inte heller assistans och garanti på Nokian som du har på Hakka (Hakkas-kydd). | |
|
klart jag har hakka-skydd på mina nya Nokian Hakkapeliitta 7 SUV, det är ju något Nokian erbjuder alla sina kunder som köper nya däck. detta finns ju klart och tydligt att läsa på nokiantyres hemsida. det står tydlig om både Hakka-vägassistans och Hakka-skydd. Sen att nokian tillverkar vinterdäck nordiska klimat och europa är två skilda saker men blanda inte in hakka-skyddet i det och säga att det bara är till hakka. enda jag kan säga är att alla vinterdäck heter Hakkapeliitta X medan alla sommardäck heter Hakka Y. mig veterligt finns det inget vinterdäck som heter hakka annat än slang. en liten text från hemsidan, "När du registrerar dig i Hakka Club får du med Nokian Hakka och Nokian Hakkapeliitta -däcksserien även det unika Hakka-skyddet och Hakka-vägassistansen." men vi kanske har missförstått varandra hela vägen, men som jag läser det blir det bara fel. när jag räknade på nya däck så var hakka-skyddet en av de stora plusen för nokian när ingen annan har ett liknande erbjudande plus att jag valde bort RFT för icke RFT däck så kändes det bättre att veta om någon händer de första månaderna finns det iaf en liten garanti. |
|
|
Det är precis som du skriver men de däck Nokian tillverkar för ex Tyskland heter inte hakka eller Hakkapelitta, de heter bara Nokian. Ex heter de jag har på 520n Nokian WR-A2, inte Hakkapelitta WR-A2. Så som jag kan se är det bara de vinterdäck med dubb eller "nordiskt" gummi som heter Hakkapelitta, de andra heter Nokian. Och Nokian täcks inte av Hakka.skyddet. Det står också precis det i den text du klippt in, "med Nokian Hakka och Nokian Hakkapeliitta -däcksserien". Dvs det gäller inte de som bara heter Nokian. |
|
| Det blev Hakka R2 för mig i dimensionen 255/55. Sjukt nöjd med däcken änsålänge (har dock inte varit halt ännu) men går lätt och tyst. Hoppas dom är lika bra i dåligt väder också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.