|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, ska ha nya vinterdäck och surfade in på bythjul.com där jag angav mitt reg.nr. och fick upp min bil. 255/55/18 är ju original, men bythjul rekommenderade 235/60/18. Har nån bättre däckkunnig nån kommentar på detta? Jag skulle faktiskt hellre köpa 235/60 än 255/55, mer gummi=bättre komfort plus att jag inte gillar så breda däck på vintern. Rullomkretsen diffar inte alls mycket så det skall vara OK. Mer eller mindre alla tillverkare har ju ett speciellt däck för SUV:ar Tycker ni att man ska välja ett sådant eller ett "vanligt"? Enda skillnaden är väl att det är ett XL däck, eller? Kommentarer/tankar? Mvh, Andreas | |
|
Hur breda fälgar har du? Det skiljer nästan 1" i bredd så det kan se lite muppigt ut med det smalare däcket om du redan har fälgar för det bredare. Förstår annars hur du tänker och håller med! |
|
|
Har samma fråga. Vill byta bort mina 255/55 18 originalvinterdäck. Lutar åt nokian r2. Såg att 235/60 18 var billigare med. Det blir nog icke rft då det inte finns i den dimensionen. Vet ej fälgbredden dock. Ska kolla imorn. Har ca 5 mm kvar på mina 5 år gamla däck. /g |
|
|
Körde förra vintern med Good Year Ultragrip Wrangler på X6:an (255/50R19) i Stockholmsområdet. Fantastiskt nöjd med dem. |
|
| Tror det är 8,5 tum | |
|
Tror oskså det är bättre med lite smalare vinterdäck. Dock blir det nog inte mer gummi då 255 * 55% och 235 * 60% blir lika mycket gummi. Om fälgen är 8,5 tum borde det lira då det är knappa 22 cm breda?? /G |
|
|
Får kolla bredden på fälgarna vid tillfälle. Gustaf - du har rätt med profilen, dom är ungefär lika höga. Vet nån om SUV däcken, måste man ha SUV typ eller räcker det med vanliga XL däck? |
|
|
har samma fundering som antto777 om SUV-däck, har kollat däck till X3an tänkte köra originaldimension 225/60-17, alla däck jag hittat i den dimensionen är SUV däck så min fundering är om det är så att tillverkarna kallar vissa dimensioner SUV, eller skiljer det något på däcken? För övrigt så blir det troligen Nokian Hakka 7-or, känns som det bästa valet om man vill ha dubb |
|
|
Black Edition Har också riktat in mig på Hakka 7, men dom är ju inte precis billiga. Men jag snålar inte med däcken, enda kontakten man har med marken. Ingen som vet om "SUV däcken"? |
|
|
Mina fälgar är 8,5. Kollade idag. Står mellan hakka r2 & 8. 255 eller 235 är frågan. Rft? /g |
|
|
Jag skulle ha valt 255or. Lite lägre profil och stabilare gång skulle jag föredra på en SUV. Visst har de lite sämre fäste men jag skulle säga att ser man det totalt trafiksäkerhetsmässigt så vinner man på en stabilare bil 95% av tiden än bättre fäste på snö och is då mesta körningen ändå är på asfalt. Utan att ha provat så skulle jag säga att 225or blir sladdrigare fast det bara är 5% som skiljer på profilen (höjden kommer att bli det samma). Jag är inne på att byta till 19" då det är så dålig frigång mellan bromsar och fälgar med 18" och det gärna bygger med snö där emellan. |
|
| Glömde säga att jag skulle också välja SUV däck då de inte bara klarar last-index, de är även styvare sidor på så de blir inte lika vingliga. | |
|
RobertJ Du skriver att SUV däck har "styvare" sidor än vanliga, vet du eller antar du? (själv har jag alltså ingen aning) |
|
| Med högre lastindex så blir däcken automatiskt styvare i sidorna. | |
|
Någon som köpt däck. Hakka 8 finns inte i 255/55 18. Finns inte många val kvar enligt mig. Såg på nokians hemsida att R2 i denna dimension ska finnas i rft. Blir inte klokare. /G |
|
|
Har inte köpt ännu, ska prova om mina funkar en säsong till. Annars lutar det åt Nokian Hakkapeliitta R2 SUV eller något premium dubbdäck. Dimensionen har jag dock inte fått koll på ännu, har glömt att kolla fälgbredden. |
|
|
Dags att köpa nya däck nu. Lutar åt 235/60 ist. för 255/55. Blir drygt 3000 kr billigare, på redan svindyra däck! Är det nån som kört 235/60 på E70? Däckkillen menar att bilen inte blir lika stabil som med 255/55 men jag undrar om man märker av nåt. Vad säger ni? Ni som skrivit i tråden tidigare, vad valde ni? |
|
|
Nokian hakka r2 255/55-18 köpte jag. Känns bra o tyst. Lite svajigt jämfört med de gamla rft dock. Om 235 är mer ostabila skulle jag inte vilja ha det. Dock ej kört i vinterväder ännu. (Sthlm) Kanske blir lite hårdare i kyla. /G |
|
|
OK, bor också i Sthlm, lugnt med vinter ännu :) Dina nya däck är säkert mjuka nu då dom är färska. Kör själv just nu på gamla dubbdäck som följde med då jag köpte, tillverkade 2006! Vadsomhelst är ju bättre än dem, riktigt jäkla hårda är dom. Får man fråga vad du betalade för däcken? |
|
|
Drygt 12kkr monterat o klart. |
|
|
Jag har upplevt Hakka som sladdrigare än Nokian (och det mesta), troligen pga att de har "nordiskt" gummi. Kör 19" Nokian något på 520 och de är funkar toppen på stockholms-vintern med mycket slask. Stabila som sommardäck. Jag har inte lyckats bestämma mig än, men det lutar mest mot ett sett 19" M-hjul från Tyskland med Continental dubbfria. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.