AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
2.001

BMW som man slå rekordet i Superstage?

Sida 2 av 3
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
I SLC går en del vassa BMWar. Bla en isbil från Luleå som har pulver så det räcker, och go rallycrossstil :-)

/Anders C
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Men Stefan Pettersson kör väl med jänke V8 i M1:an och Mikael Jansson med isbilen kör med volvo snurra så dom går väl bort direkt.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Koni

I så fall går den bort.
Lotus Samuel
Kul, några som går i samma tankar som jag ;-) Har funderat länge vad som krävs bara för att visa vad skåpet ska stå. Jag ställer gärna upp och kör om det finns möjlighet. Det enda jag kan tänka mig funkar är om någon köper en M3GTR och lånar ut till mig!! :)
Jag tror det ska räcka med en lättad E30 BMWCup bil, lite överladdning och ett gäng fräsha slicks.

Vi va några killar som hyrde uråsaflygfält och körde superstage där. Banan va redan utmärkt så vi satte bara upp koner och körde. Körde på 1,17 med M5:an. så något måste gått fel. Men fort gick det, han tyvärr inte kolla på hastighetsmätaren. 160-170 kom man nog upp i mellan sektionerna.

Är det nån som ska fixa en bmwsuperstage träff i emmaboda som opelsportclub hade nyss? Isåfall är jag intresserad.
Kör hårt
Jag var på Knutstorp (HMS träningskväll) i går och stötte på Erland Cox. Han höll på att samla delar till 02:an (Backrace bygge på ca 270PS)och skulle få iordning den över vintern. Jag har sett han köra och han är förvånansvärt duktig, ett alternativ kanske.

BMWCS [Syd] # 2358
HMS
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Eddie Varvstopp: Den hade varit kul att se, såg den när KG Almström hade den. Bilen gick ett klubbrace förra året med Ola Åkesson bakom ratten, blött ute och slicks :) (Den varvar helskönt..) Jag tror dock att det krävs mycket mer för att klara rekordet..
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
_Johan_: Han var intresserad men kunde inte lova något ännu, en stor nackdel är ju att det är så långt härifrån dock.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Koni: Vi har iaf sått ett frö :) (Nu gäller det bara att vattna det med jämna mellanrum :)
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Men "rörohlson" med Alpinan då? Kan det vara något? ;)
Eller, nä, föresten kanske inte... Har nog aldrig sett någon köra så brett och plocka med sig sååå många koner i en konbana. :)
Någon skulle ju kunna försöka att övertala Jocke sahlin från jakan att ta fram sin E30 M3:a med STOR turbo...
Hello Nasty!
Tror nog Jocke skulle åka lite väl brett...

Bor själv i Emmaboda så jag har sett en hel del bilar på superstagen och jag kan säga att det krävs ruskigt snabb bil för att åka så fort som dom snabbaste har gjort!

Men en redig banbil typ en 6 serie från tidigt 80tal med en 450hk eller M3 E30 400hk skulle nog kunna åka tillräckl. fort för att komma i närheten, men visst Jarls Z3 har ju det som behövs, men är inte det lite fusk!

Jag tycker nog dom ska hålla sig till bilar som åker igenom SBP varje år.

Håller själv på med en M30 3.5l sugmotor som kommer stanna på ca:350hk 400Nm har även planer på lite NOZ så man kan komma över 400hk. Men med denna bil så kommer man ändå inte ha en chans att kunna åka på så låga tider!

Hoppas ni får tag i några rediga dräpare jag kommer garanterat åka ut o titta ialf.

Mvh/Henrik

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
>>Jag tycker nog dom ska hålla sig till bilar som åker igenom SBP varje år.<<

Här har vi ett problem. Åka igenom SBP är inget man gör med 5 -600 hk i sin bil. Tror knappast att Audin har åkt igenom SBP i det skick den körde superstage. Denna disskussion finns på Zatzy.com, då i samband med diverse raktframövningar. Blir lika förvånad varje gång jag hör det. Man kan kanske fuska sig igenom SBP, är det i så fall OK? Min uppfattning är i alla fall att man tänjer ganska friskt i dessa "regler"

Bilen som hade rekordet tidigare var väl en rallypeuogeot (stavning?) med ganska moderat effekt? Vad som behövs är en hyffsad bil och en duktig pilot.

/Anders C
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bilen som hade rekordet senast är som jag tidigare skrivit en evo6 modifierad å det grövsta av Prospeed.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Men Peggan var inte långt efter evon...

/Kristian
Wi
16
Wippermann
325i -88
DBR -MTB hårdtestad på Steilstrecke.
BMW CS 1467
Kanske lite off topic.
Men för något år sedan körde Tiff Nidell (Top Gear) en Super 7 kopia vid namn DAX. Denna var utrustad med en Rover V8 på 300 eller 320 PS och ett massivt vridmoment (Engelsmännen envisas ju med Pundfötter så jag vet inte vad det var i Nm) och med en vikt på ca 700 kg.
Ljudet från denna potenta tingest kan få den mest inbitna anhängare av raka sexor att ansluta sig till vinkelvännerna.
I alla fall bör vikteffekten vara likvärdig med UR-quattrons och väghållningen lär ju vara betydligt bättre. För inte kan en gjutjärnsfemma placerad låångt framför främre hjulaxel, ge optimala vägegenskaper (lär ju vara rätt högt masströghets moment jämfört med DAX:ens mittmotor).

Less is more?
Single piston performance
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
wipperman: När du ändå är inne på ämnet :)

Jag är förvånad av att man inte testat typ en Caterham R500 eller liknande, de borde inte skämmas för sig i Superstage. Förövrigt så delar jag din uppfattning om Audins konstruktion, blev förvånad första gången jag såg en sådan avskalad...
T_J
uhm, vem ska komma dit med en DAX?

Uppenbarligen så har Audin hyffsad väghållning, den har ju trots allt spöat allt som ställt upp i superstage..
Det är inte bara motorn i en bil som väger, glöm inte bort att det går montera en hel del av "motor-rummets" komponenter i bagaget.

Tycker det är otroligt imponerande av Anders Carlsson (ACE)att sätta rekordet, han har aldrig kört superstage banan förut. Jag undrar hur fort det hade kunnat gå om Gullabo hade provat?

Grattis Audi!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ACE körde dock rätt många repor innan rekordtiden sattes.
T_J
jo det vet jag, men iaf.
Jag var o körde Superstage idag. En liten kort rapport:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.