|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Helt underbart med all info och tips man får här så ett STORT tack till är alla. Skall återkomma med hur resultatet blev till slut. ferlin vill gärna höra vad du tycker om din låda efter du kört lite mera och gjort andra delbytet. |
|
|
Då var första bytet gjort idag. Har bara kört någon mil efter bytet och första känslan är nog att den växlar lite mjukare än innan , kan ju vara en placebo effekt bara för att man vet att det är lite ny olja och filter i lådan. Magneterna var hyfsade rena men oljan hade sett sina bättre dagar , luktade inte bränd i alla fall så det var väl positivt. Skall bli roligt att få känna den på morgonen när jag åker till jobbet hur lådan känns när allt är kallt. Börjar min väg med 2 rondeller efter varandra och i den första kan jag känna att den slår lite när den lägger i 2ans växel , hoppas det är borta nu. |
|
|
Bra jobbat :) Gick allt smärtfritt? Jag ska göra mitt andra byte inom kort, filtret och packningen till tråget är äntligen på gång från Schmiedmann. |
|
|
Ferlin allt gick som på räls , bara 2 torx som behövs bytas nästa gång så det blir att köpa några extra. Men jag hittar inte skruvarna på sprängskissen så jag är lite osäker på vilka jag skall ha men men jag har ju 3-400 mil på mig innan det börjar bli dags. |
|
|
Igår gjorde jag mitt andra byte inkl byte av filtret. Fick i betydligt mer olja denna gång, ca 6 liter mot 4 första bytet.Jag tappade ur när bilen var varm vilket nog är en anledning, sen fanns det ju en del olja i tråget och filtret också. Nu har jag bara kört nån mil efter bytet men det kändes verkligen som om den växlade löjligt fint :) Hur mkt som är inbillning vet jag inte, känns iaf mkt bra att ha gjort detta. Upptäckte även att oljan måst ha bytts nån gång förut, ett par skruvar till tråget var bytta eller hade sågade spår i sig. Jag bytte ut några till skruvar, använde m6x20 med insexskalle. Funkade perfekt och finns på första bästa bygghandel. (Original är m6x22) |
|
|
Tackar och bugar för uppdateringen. Nu förstår jag varför vi använde mina 6 liter när jag gjorde bytet , var lite orolig en stund med tanke på att jag läste ditt inlägg där du skrev ca 4 liter. Men jag tog ner tråget och bytte filter på första och kommer byta till nytt filter på andra bytet med för att vara helt säker . Filter och packning kostar ju bara 478 kr på BMW så det tycker jag att det är värd . Har inte kört så mycket men jag tycker att den är mjuk som bara den så jag undrar hur den kommer att bli efter andra bytet om du känner skillnad. Har inte känt av den dunken i första rondellen på morgonen som jag hade innan bytet så bara det är ju jätte positivt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.