AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.016

Automatlåde service Göteborg

Sida 1 av 2
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Funderar på vart man kan få hjälp med ett delbyte av filter och olja i min
steptroniclåda i göteborg eller lite utanför.
Helst någon som är billig och bra.
Har för mig att det är grön etikett på min låda , någon som vet vilken olja jag skall köpa/använda?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Rekommenderar Göteborgs Bilservice i Partille. Jocke e grym på BMW.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Varför inte göra själv? Inte svårt och då vet du att det blir ordentligt gjort :) Kolla här: Länk

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Rätt länk:

Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Naikon trodde inte Jocke byter på automatlådor , fick för mig det när jag var där för några år sedan.
Måste åka dit och fråga honom någon dag .

Ferlin har skruvat lite olika grejor i mina dagar men är lite orolig att jag skall göra fel så jag sabbar lådan eller nått.
Har inte tillgång till lift heller tyvärr om jag inte hyr in mig på OK typ män där känner jag inte för att stå om det skulle börja strula.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Snacka med Schmiedmann nere i Kungsbacka, de är väldigt bra att ha o göra med enligt min erfarenhet.

/DJ
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Åk till Transmek på Ovädergatan 4 A. Prata med Kenneth. De jobbar i stort sett enbart med växellådor.
Har bytt oljan där på samtliga BMW:s jag haft. Aldrig blivit missnöjd.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hade inte en aning om att inte Jocke bytte på automatlåder. Har aldrig ägt någon automat själv.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Baggen 523: Jag gjorde oljebyte i min låda i OKs GDS-hall för att få tillgång till lyft. Kolla på filmen ett par gånger så greppar du att det inte är så knepigt, känns bra att ha gjort det själv och blir pengar över till annat :)

Men, känner du dig osäker så ska du såklart inte göra det själv!
Man kan inte misslyckas med den videon.

Ferlin: Mätte du tempen på Oljan innan du tryckte in det sista? Läst på flera ställen att tempen ska ligga på 60 grader innan man pumpar in det sista.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Man tackar för alla tipsen som kommit .
Precis hemkommit från Jocke och dom gör tyvärr inte byte men dom skickar alla
som kommer til: Länk som ligger i Stenungsund.
Tydligen så använder dom bara BMW original delar och olja , dom hade varit där på studiebesök och det såg mycket bra ut där.
Jockes kompanjon tyckte inte jag skulle göra delbyte men byta all olja.

Blir lite kluven nu för man har hört/läst att byter man all olja så finns det risk att gammal avlagring lossar med lådras till följd .
Varför inte höra med firman i Stenungsund ang. hel-/delbyte? De borde ju kunna ge råd i frågan.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
tacho jag kommer nog ringa dom snart och höra vad dom säger.

Men ni som har gjort bytet själv , vilken olja är det som gäller ?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Vinyl: Ja, jag mätte tempen på oljan i tråget. Tempen på oljan ska vara 30-50 grader när man stänger, optimalt 40 grader. (Jag nådde rätt nivå, dvs att det sipprar ut genom påfyllnadshålet, när tempen var 44 grader) Använde en vanlig digital termometer med utegivare på sladd, gick hur bra som helst.

Inga problem att göra själv men det underlättar om man är två stycken som hjälps åt, att hålla koll på temp och pumpa i olja samtidigt kan bli lite "stressigt".

Ang. oljebyte eller inte så hade jag samma fundering som du Baggen523, det jag kom fram till (och hur jag ska göra) är att göra ett delbyte, köra ett par hundra mil och sen göra ett delbyte till och då även byta filter i lådan.

Vad gäller effekten av ett oljebyte så märkte jag först ingenting (kanske aningen mjukare växlingar), men den senaste tiden har jag märkt att lådan har blivit tystare, tidigare hade jag ett svagt men tydligt transmissionsljud från lådan, nu hör jag knappt det ljudet längre. Det här efter att ha kört ca 70 mi lefter oljebytet. Jag kommer inom kort att göra mitt andra byte.

Jag använde denna olja: Länk OBS! Inte säkert att den passar din låda, kolla noga vilken olja du ska ha!
Ferlin: ok, då är jag med, bytte du inte filter första gången? Bara tömde och i med ny?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Japp, bara tömde ut och i med ny. Fick ut och i ca 4 liter. Jag gjorde detta med i princip kall bil/låda, om lådan är varm så ska man tydligen få ut mer.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
ferlin lutar lite åt att göra jobbet själv med video och allt granskat .
Nu gäller det bara att ta reda på vad för olja jag skall ha , undrar om BMW ger mig svaret om jag frågar dom ?

Lite öt men måste bara berätta en liten rolig sak som jag var med om för några år sedan när jag ringde BMW service .

Ringde dom en gång med ett nummer som jag hittade på ett relä till Ac'n "ac fläkten snurrade inte "på en av mina gamla bilar och fick veta att det var det reläet som jag trodde det var men hon som svarade la till med kommentaren : Tro inte att jag berättar vart det sitter!!
Jag svarade bara med : Hur tror du jag hittade numret som stog på relät?
Kan säga att det blev rätt så tyst i andra änden på telefonen ;-)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Om du går in på www.castrol.se och klickar på oljeguide kan du skriva in ditt regnr och få en rekommendation på vilka oljor du skall ha till din bil

/DJ
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
BMW-DJ jag fick inte fram så mycket där tyvärr.
Står såhär på sidan :
REKOMMENDATION VOLYM (LITER)
Motor (B) Bäst EDGE (FST) 0W-40 A3/B4 (a, b) 6.5
Bättre Magnatec 5W-40 A3/B4
Manuell transmission (c, e) (d)
Automatisk transmission (f, g) (d)
Differential Syntrax Limited Slip 75W-140 (g) (d)
Kylmedel (50%) Bäst Radicool SF (d)
Bättre Radicool NF
Bra Radicool
Bromsvätska Bäst React Performance DOT 4
Bättre Brake Fluid DOT 4
Differentialer - fram/bak (utan begränsade slirdifferentialer eller med hydraulisk differentialspärr) Syntrax Limited Slip 75W-140
Begränsade slirdifferentialer - lamell/elektrohydraulisk Syntrax Limited Slip 75W-140
Hjullager Multipurpose Grease
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Ferlin blir nu att göra delbytet själv , var på BMW idag och beställde filter och packning
ca 470kr blev det.
Funderar på att byta filtret båda gångerna för säker skull.
Fick svar på vilken olja jag skulle använda så det blir nog att beställa samma som dig.
Var den helsyntet ?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Finemang, kommer att gå hur bra som helst! Det är nog inte fel att byta filter båda gångerna heller.

Oljan jag länkade till är helsyntetisk ja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.