AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.260

Är det lätt att reparera en bensintank? E30

Sida 1 av 2
Jag läcker fortfarande soppa.. misstänker att det är en läcka runt 30L´s sträcket.. läcker inget vid 20L.
Jag undrar bara om någon vet hur mkt arbete som behövs för montera ner och laga en bensintank??
Det beror ju på var ev. hål sitter, men det mesta går säkert att laga (åtminstone provisoriskt) med plastic padding.

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag lagade (provisoriskt) en läckande MC-tank med kemisk metall, dvs sådan "knådmassa" som finns på de flesta bensistationer. Det funkade bra den tid som det tog innan jag bytte tanken mot en ny. (ca en månad)

Du kan iofs svets MEN se till att tanken är tom och fyll den med vatten inna du svetsar den annars kan det bli otrevliga överaskningar i form av brand och explosioner!

Bäst är nog att byta den!

Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har svetsat flera tankar till mina 3.0S och 635 CSi och dom består av två halvor som är ihopsvetsade! Mina tankar har alltid börjat att rosta i eller i närheten av denna svetsade skarv!

Gassvets är nog det enda som duger och det är svårt att få helt tätt efter första svetsningen. Brukar bli några ställen som man får kompletteringssvetsa!

Svets och bensin är inte en helt bra kombination så vet man inte vad man gör så skall man låta bli!

Har också provat att plasta och det brukar hålla mycket kort tid!

Per L
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Kylarfirmor brukar kunna ta på sig svetsa/hårdlöda besnintankar och dessa brukar fixa det (om än lite motvilligt).
Jag lämnade in min tank till min 325 -88 för blästring och rostlagning, det blev helt tätt. Då var han visserligen på alla ställen där plåten var minsta lilla ful och inte bara där det var synbart läckage. Läckage hade i mitt uppstått pga av rost just i svetsen som Per L nämnde.

/G
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det går tillfälligt att laga en synlig läcka med tvål,pressa tvålen o gnid fast det i hålen..kan funka en bra stund faktiskt,beror naturligtvis på var läckan är...Barnängens hårda tvål då t.ex.

Udda lösning det medges :) men det skall funka enligt vissa trovärdiga hemmapulare..Billigare iaf än att prova med plastic padding o dyl.

Förresten..vete f-n om jag ska sända det här tipset,låter helt vrickat...Ok jag kör :)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mac Gyver!!!!

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...killen som fixar allt med ingenting..Jo du.

Mvh Janne.
Det låter helt sjukt, men jag har oxå hört att det ska funka, faktiskt..

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Deliq
Tvål funkar !!
Enligt tips från Hasso, så gned jag tvål på rören från tanken till expansionskärlet när det börjat läcka. Det höll de två månader det tog för mig att få tummen ur arslet och byta ut rören.
När det inte läckte längre blev det ju liksom ingen panik att byta...

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan åxå intyga att tvåltipset funkar, även om det som sagt låter lite MacGyver. Håller förvånansvärt länge, bara man inte kör i en saudisk öken, enligt min far...
KB
55
KBL
525i (E34) -89
Hade samma på min 320i, -86. Kunde aldrig tanka mer än 20L. Visad sig att anslutingsröret in i tanken vid påfyllnigen var "murket". Försökte täta med kemisk metall, knådvarianten, men det var trångt så in i h...e, så jag fick det inte att sitta ordentligt. Bytte sedan tank. Inte svårt, men ett himmla meckande. Både avgassystem och kardan måste bort.
Tack för alla tips!!!

Spårade läckan till påfyllnadrörets slut..
Visst..MacGyver e lätt en förebild, men hehe TVÅL.. nja, först blir det nog Plastic Padding (Kemisk metall) visst, trångt som bara den men med lite pyssel ska de nog gå!!
Kontakta Kylux AB på 08-987695 och hör vad dom vill ha för att laga din tank, dom har stor erfarenhet av den typen av jobb.

www.malte-racing.com
Henrik535
Men sluta krångla, köp en ny . Köpte ny till min 528-85 ,gav 1200 spänn för den, tog 2 timmar o byta.Iallafall om du har tänkt o ha kvar bilen ett tag
<Henrik535> Du vet..de är dubbeltank på min 320..
tar nog lite längre än 2 tim, måste riva ner en hel del!!
320 är nu min lilla putsbil..hehe, men vi får se om det är värt att byta helt..funderar på att sälja om några mån.. ev. köpa en nyare 320 ex. -87 el.-89:a.
Men tack ändå!
tänkte bara säga att det är förbjudet att svetsa i bensintankar utan tillstånd från brandmyndigheten...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Jag har kört i drygt ett år med lagad tank. Lagade med kemisk metall vid anslutningen mellan påfyllingsrör och tank. Håller än, även vid full tank. Kleta på ordentligt bara.
bl
2.296
blixten
325i -88
Annars kan du köpa min svetsade tank för 700 kr...
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
det är bara att du fyller upp tanken med tilex vatten slipar grundligt rent och sedan läger du en botten sträng som går på ganska hög ström dedan bredar du bara svetsen och sedan är det bara att grunda på med någon lackfärg sedan undereds massa

Livet börjar vid 180
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Min läcker också vid påfyllnadsröret!
Tänkte försöka laga det med kemisk metall, hur länge tror ni att det håller?
Vad kostar en ny tank till en E30 320 -89

//TobbE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.