|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Fy f-n vad glad jag är -- nu har jag värme i bilen igen!!!! Jag köpte universal hydraulkopplingar för 200 på Swedol och byggde ihop till ett "U", så man kunde koppla förbi ventilen. Fördelen med hela denna cirkus är att nu har jag f-n örnkoll på hur systemet fungerar, systemet är spolat, har ny glykol i 50/50 och värmer som en bastu om man vill !!! Det luriga var alltså webaston och den lilla extra spärrventilen som man isåfall har nertryckt bakom motorn och torpedvägg, på passagerarsidan. YYYYYYYYYYYYYEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSSSSSSSSS !!!!!!!! :) |
|
| Med "totalstopp" så menar jag självklart bara den slinga som är för kupevärmen. | |
| Va kul. Och tur att jag hade fel:) | |
| Grattis! | |
|
Ytterligare förklaring varför det tog tid att hitta: jag hade missförstått strömningsriktningen. Jag trodde vattnet gick från motorn, via vattenventilerna, splittades upp på två ingångar genom torpedväggen, genom värmepaketet och sedan ut igen på returen genom torpedväggen, tillbaks till motorn. Verkligheten är precis den motsatta; vattnet strömmar åt det andra hållet. När jag trodde att jag spolade returen, så spolade jag i själva verket i tillflödet från motorn. Själva returens slang ligger längst ner bakom motorn, i ett virrvarr av andra slangar, och den kommer man inte åt att spola med ett vanligt munstycke från en trädgårdsslang. Hade jag gjort det så hade jag ju hittat stoppet direkt. Har inte skruvat upp den extra spärrventilen, men har ju ha en ventil som fastnat i sig. Så förbannat sköööönt! Firar det med en öl ikväll!! |
|
|
Tack ALLA för teorier och uppmuntrande tillrop, det var GULD för jag höll på att bli vansinnig! Läxan man lär sig är väl att man inte ska låsa fast sig, utan pröva alla varianter. Jag låste ju fast mig t ex vid att strömningsrikningen var på ett sätt, och prövade därför inte returen. Lite jobbigt dock att starta bilen med alla slangar lösa i motorn - det stänker rätt friskt av kylarvätska/vatten... :) Men det var så jag gjorde idag, startade motorn med en vattenslang i expansionskärlet och många slangar lösa för att se hur det flödade. |
|
| Gratulerar! Ta en klunk för mig också... ;) | |
|
Jag tog isär den gamla spärrventilen och tog en bild på den, så man kan se hur de ser ut inuti: Länk T.h. är solenoiden, en lindad spole. I spolen löper axeln med en cylinder i ena änden och en ventil i andra änden. Tv ses ventilhatten, och tv om den är själva ventilsätet - en gummitätning. På min är gummitätningen bara en sladdrig smörja och ventilens axel har gått av och cylindern hade kärvat fast i loppet. Det vanliga - nio fall av tio - är att gummitätningen blir mos, och då räcker det med att byta gummidetaljerna. Jag har sett de på ebay, de borde inte kosta mer än några tior, iaf billigare än att byta hela värmeventilpaketet som nytt kostar kring 4000 ink cirkpump hos BMW. |
|
|
Under cylinder, på axeln syns fjädern som håller ventilen öppen när det inte finns någon ström. I mitt fall hade fjädern hållit ventilen öppen även när jag drog ur kontakten till den, om det inte varit så att även axeln hade gått av! På bilden har jag lirkat ihop axeln med dess kolv, men egentligen sitter de inte ihop. Så ventilhatten har av gravitationen åkt ner i ventilhuset och täppt till. Ventilhuset syns tv, först ett sladdrigt och trasigt membran, och bakom det (som inte syns på bild) ventilsätet av gummi. |
|
| Kolven menar jag - inte cylindern. Skulle vara bra med en redigeringsfunktion. Cylindern sitter inuti spolen. | |
|
Tack för intressant läsning. Har själv samma problem med värmen fast jag har ingen webasto. Kul att det löste sig för dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.