AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.701

Svag värme i bilen?

Sida 3 av 4
Idag har lossat slang 10, längst fram t.h. av de tre slangarna in/ut i torpedväggen. Satte trädgårdsslangen till och såg hur vattnet flöt igenom och fyllde upp i expansionskärlet, så det är inget stopp där.

En kompis med är bilmek sedan många år kom förbi, och han säger att det är luft i systemet. Klämmer man på övre kylarslangen så är den mjuk, det är mest luft i den - inte vatten.

Vet inte vad jag ska tro, jag har ju luftat både denna och andra M60/M62 många gånger genom åren, och aldrig haft problem med det tidigare.

Men jag klarar ju uppenbarligen inte av detta, så då kan jag väl lika gärna tro på honom?

Han skulle låna en vakuumsug efter jobbet i morgon. Man skruvar den på expansionskärlets lock, sedan suger man ut all luft så slangarna blir platta. Sedan stänger man och byter anslutning till glykol och låter det sugas in i systemet.

Fan trot. Vi får väl se?
Jag hade en touareg innan som jag hade problem med att få rest värmen att fungera i. Då en kompis tog hem en slags pump från jobb så fungerade den ett tag. Problemet där var egentligen att det var fel konstruerat. Den lilla 12 v pumpen satt högt monterat och det samlades luft i pump huset. Men det brukar aldrig va sådana problem du har. Oftast är det ju bara att slå i kylarvätskan. Starta. Efterfylla när termostaten öppnat. Jag har hållit på med bilar i 15 år. Har aldrig upplevt sådana problem som du har. Men däremot när kompression från motorn läcker ut så kan det bli alla möjliga konstiga fenomen. Tyvärr tror jag ditt nästa steg bör vara avgas test i expansionskärlet. Motorn kan gå hur fint som helst ändå. Så på så sätt kan du inte märka det.
MrHenke: japp, tack för tipset - jag ska göra ett avgastest. Men hur gör man det? Det luktar inte det minsta avgaser i expansionskärlet.

En sak som är besynnerlig är att kylarvätskan är mjölkig - inte klar. Den har stått still i sex timmar nu, och i expansionskärlet är det mjölkaktigt blått. Borde den inte vara klar?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Lasse: Länk "En mjölkaktig färg i en bil s kylvätska kan vara ett tecken motorn har blåst en topplockspackning"

:/

Vänligen
Mattias
Tack för tipset Mattias, men det var fasen vad oläslig texten är - det är svårt att förstå vad som står.

Kylvätskan i min bil är svagt mjölkaktigt blå - inte grå, brun eller gulaktig. Oljan ser helt fin ut, inget vitt klegg under locket elle rpå stickan.

Kan det bero på en dålig vattenpump? Den låter inte illa, och motorn överhettar inte, men om den pumpar dåligt och läcker in luft, skulle det kunna förklara varför det imnte går att lufta systemet, varför cirkulationen är dålig och varför kylvätskan är svagt mjölkatigt vit i det blå?
Du kan inte lukta med näsan i expansions kärlet. Antingen tar du med dig en fläta till besiktningen och ber dom snällt stoppa ner sin avgasmätare i expansions kärlet. Eller så åker du till en bilverkstad som har utrustning för att mäta avgaser. Det finns typ lackmus papper som ger en viss färg om du har avgaser. Det är synd att din bensinvärmare inte fungerar för då hade du ju kunnat få varm motor utan att den var igång. Då hade du ju märkt om det kom värme i kupén med fläkten igång. Men nu går ju inte det. Din vattenpump på motorn är nog helt ok. Annars hade den inte kunnat hålla tempen. Och även om tex tätningen på axeln till vattenpumpen varit dålig hade den aldrig kunnat suga in luft. Däremot hade det kunnat droppa lite vatten där såfall. Det finns inget ställe i kylsystemet där det kan bildas undertryck.
Så luft kan inte sugas in någonstans. Att din kylvätska ser konstig ut kanske beror på bars leak som du slog i. Man ska ju helst undvika slå i sånt skit om det verkligen inte behövs. Nu är det gjort men är det så det visar sig att du har avgaser i kyl vätskan så tappa ut det och spola kylsystemet ordentligt med nytt vatten. Har man otur och inte följer instruktionerna exakt för sådana tätningsmedel kan det sätta igen kanalerna i värmepaketet. Jag har själv fått sån skit att klumpa sig. Men det var många år sen och det har kanske blivit bättre.
Luft kan inte sugas in? You bet att det kan...
Det finns en funktion i påfyllningslocket (vacuumventil, som övertycksventilen fast tvärt om), om denna inte funkar så finns det risk för att luft tar sig in varje gång bilen svalnar ner helt efter körning. Så visst kan det bildas undertryck i kylsystemet och luft som tar sig in tenderar att bilda en allt större luftficka med tillhörande problem och risker.
Faktiskt en viktig funktion, och inte alldeles ovanligt att den kan fallera, då finns risk att det tar sig in luft t.ex vis axeltätningen på pumpen. Denna kan ibland funka lite som en backventil, vid övertryck tätar den och vid undertryck kan luft sippra in.
Samma problem finns f.ö, vid AC-kompressorns axeltätning, speciellt om den inte motioneras och får lite olja från kompressorn.

FP
Tack för bra svar MrHenke!

Jag tänkte också på att Bar's Leaks skulle kunna vara orsaken till det mjölkvita i kylvätskan. Men bar's leaks ser ut som mörkbruna små pastiller (granulat) som löses upp i det varma kylvattnet och åker runt och täpper till läckor. Eftersom det är mörkbrunt så blir jag osäker på om det kan ge upphov till mjölkfärgat blå kylvätska?

Det jag vet är att jag tidigare hade kraftigt med kondensdroppar (mycket) på insidan av vindrutan, även sommartid, men att det efter bar's leaks har försvunnit med 90%. Lite tunn kondensdimma finns fortfarande kvar längst ner på förarsidans hörn, så helt tätt blev det inte. Jag tror att det fortfarande finns en liten läcka i värmepaketet.

Det finns inte cirkulation av vatten in till värmepaketet - båda slangarna in från VV är kalla och tomma - det är bara luft i värmepaketet.

Jag ska kolla med min vanliga bilverkstad imorgon, om de kan mäta avgaser i expansionskärlet. Annars tänkte jag nog försöka med en till burk bar's leaks i morgon kväll, tillsammans med vakuumsugen för att lufta systemet.

Anledingen är att ett läckande värmepaket är ändå oanvändbart, och en kylare är inte så dyr att byta - om den skulle ta skada.

En topplockspackning är däremot väldigt dyr att byta, som jag förstår det. Så jag börjar nog med det som kostar minst, innan jag tar det dyrare.
Tack Folke!
Folke. Visst har kylarlocket den funktionen som du beskriver. Men kylar locket ligger inte vatten som cirkulerar. Så att det sugs in luft där spelar ingen roll då det inte sugs in på ett ställe där det är cirkulation och riskerar att pumpas ut i systemet.
Det är ju när locket inte fungerar och tar in luften/utjämnar undertrycket på rätt ställe som det blir vacuum i hela systemet.
Då kommer det in luft där det inte skall om det vill sig illa.

Lasse: kan inte se logiken i ditt resonemang med att fylla på med tätningsmedel... Du skriver att du haft problem med kondens tidigare, dvs det har läckt ut kylvätska inne i värmepaketet. Då har du tappat kylvätska, dvs behövt fylla på ofta eller hur? Samtidigt bör bilen inte fått upp normalt övertryck i kylsystemet, och då går motorn ofta varm.
Har du kört mycket nu sedan du började meka med det hela, jag har fått uppfattningen att bilen mest stått på felsökning av värmesystemet...
Sen skriver du att det bara är luft i värmepaketet.. ändå blir det lite kondens, dvs mera läckage i värmesystemet.. jag får inte ihop det..

Vacuumpump för utluftning är inget som är nödvändigt, det är inget märkligt med luftning i BMW:s motorer vilket tyvärr många skriver om. Dock så verkar det vara något som inte stämmer i ditt fall, det lutar nästan åt att något är felkopplat och som orsakar stopp av cirkulationen av kylvätskan genom värmepaketet.
Spänningen stiger...

FP
Försökte ta en bild på det blåmjölkiga, men det är svårt med ljuset.

Länk
Bilen har stått stilla hela sommaren, och nu kör jag bara med den för att testa värmen, några mil då och då.

Nej, jag får inte fylla på kylarvätska ofta, men eftersom jag inte kört så mycket med den så vet jag inte.

Min logik med tätning är :

1. det finns en gasläcka i värmepaketet, det är jag rättt säker på
2. att byta värmepaket är mycket jobb, alt kostar 15 000 om man lämnar in det.
3. jag har prövat alla andra alternativ.
4. det kostar bara 165 kr att pröva bar's leaks.

Jag tror just nu att det finns en liten, liten läcka högt beläget, antingen i godset precis vid torpedväggen eller i oringarna som sitter på värmepaketet. Möjligen i kombination med en vattenpump som inte pumpar som den ska.

Bevisligen finns inget varmvatten i de två slangarna in till värmepaketet, så även om det finns ett övertryck i systemet, så finns det inte vatten nog i systemet för att pressa in det i värmepaketet.

Jag har dock inte haft några problem alls med överhettning, det har aldrig hänt i min ägo.

Man kan ju bli knasig för mindre.
Folke; tack för ditt svar. Jag tror inte heller att det är något märkligt med luftning av BMWs motorer. Jag har i varje fall aldrig märkt det tidigare.

Men NÅGOT gör att det inte fungerar i mitt fall. Och förmodligen i andra fall, det är förmodligen därifrån alla skriverier om problem att lufta motorerna kommer ifrån: någon del att kylsystemet slutar fungera med åren, och då uppstår problemen.

Det finns fritt flöde genom värmepaketet, det har jag sett med egna ögon genom att spola genom det med trädgårdsslang både framåt och bakåt. Inga problem, det rinner rakt igenom. Även returen rinner rakt igenom vattenpumpen till expansionskärlet med motorn avstängd.

Problemet är att det inte kommer något varmvatten genom slangarna in till värmepaketet. Det måste vara en luftficka, eller dåligt flöde från vattenpumpen som jag ser det (just nu) :)

TACK för alla era svar, jag uppskatter det verkligen!
En sak är helt klar: Internet är helt värdelöst att söka information på, eftersom alla trådar börjar med en liknande beskrivning, och sedan "jag vet mer i morgon, jag återkommer och berättar hur det gick", och sedan händer inte ett skit - tråden dör.

Har läst minst 50 sådana trådar nu - inte ett enda förbannat svar eller rapport om vad det berodde på. Det suger verkligen fet lussebulle alla dessa helt värdelösa trådar. :(
Jag har haft liknande problem på flera äldre BMW. Det har alltid varit defekta värmeventiler eller hjälpcirkulationspumpen som sitter i samband med ventilerna. Jag har dock aldrig letat delar på skroten eftersom man aldrig vet funktionen, utan alltid köpt nytt, vilket alltid löst problemet.

Min nuvarande E34 bytte jag relativt snabbt värmeventiler och hjälpcirkulationspump eftersom värmen krånglade (dryga 20' mil). Pumpen var tvärslut, därför byttes den också. Blev som en ny bil värmemässigt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lasse:slå inte i mer av nån gucka,mekade med en 530 får ett tag sedan som hade liknande färg på kylarvästkan som din.

I 530 hade exp kärlet spruckit o då tyckte väl föregånde ägare att det var billigt och smidigt att slå i nåt skit i kylaren.
Detta fick till följd att hela kylsystemet löpte amok.

Kylaren hade dåligt flöde trots 3st genomsköljningar
Bypasshålet vid termostaten var igensvetsat
Elpumpen vid kylaren var lik en kanelbulle på impellrarna noll funktion
Värmeventil satt fast
Kan även säga att den aldrig blev bra i värmen trots 3 urspolningar och rivet system.
Slutsats en gammal E30/28 tål nog en del tätning i kylsystem men inte modernare.

Jag tror även jag på värmeventiler som strular eller så är det nåt knas med värmaren som gör att det inte Cirkulerar.
Har du pratat med förra ägaren?funkade värmen bra för honom så är det garanterat värmeventilerna.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Tack grabbar. Grejen är att jag bytte värmeventilerna för en månad sedan. De gamla är helt slut i tätningarna. De nya köpte jag på skroten inkl pump men jag har skruvat upp dem och inspekterat hur själva ventilerna och solenoiderna ser ut invändigt och testat dem grundligt. De ser ut som nya inuti och svarar som de ska när man lägger på 12V både på solenoiderna och pumpen. Även fritt flöde igenom.

Det som händer när man kört bilen varm, är att slangen till VV blir varm men de två som går från VV in i bilens värmepaket förblir kalla och mjuka - det finns bara luft i dem så det blir ingen cirkulation till värmeelementet.

Själva de tre anslutningarna i torpedväggen (två in och en retur) sitter väldigt högt i systemet, sedan går kanalerna neråt bakom instrumenpanelen. Själva värmeelementet sitter lågt, alldeles bakom värmekontrollerna i AC-panelen, precis framför det lilla avläggningsytan längst fram på mittkonsollen.

Jag har en y-koppling som jag ska ta och koppla förbi VV med idag. Jag har egentligen inte tid för jobbets skull, men det går fort att testa och jag blir GALEN på detta. Jag har ju testat pumpen på VV och konstaterat att den pumpar, men kanske för lite? Enligt vad jag läst från BMW själva ska värmen fungera även utan pumpen, men det blir dålig värme på låga varv.

Jag tror själva flödet genom värmepaketet ska vara ganska lågt. Vattnet är ju 100 grader hett så det räcker ju att det långsamt sipprar genom värmepaketet för att ge enorm värme. Eller har jag fel?

Tack för alla era svar!
Nu vet jag vad det är !!!!

Långt ner bakom motorn, ikläm mellan torpedväggen, sitter en spärrventil för webaston. Den är stängd, så det blir helt totalstopp i cirkulationen pga den!!!!

Den verkar ha hängt sig i stängt läge. Just nu försöker jag skruva ur den, den sitter enormt illa till, värre en de vanliga vattenventilerna.

Den ser ut exakt som vattenventilerna, fast bara en ventil, en cylinder, en solenoid.

Det är nr 9 på den här bilden:

Länk
Angående den mjölkiga utfällningen i kylarvätskan; det är förmodligen korrosion och kristalliserad glykol - ett resultat av att glykolen inte bytts tillräckligt ofta.

Jag var nere på Swedol och köpte en slangstump för att komma åt att spola, och då hade tur att träffa en snubbe där som VERKLIGEN har koll, en kille som tävlar i drag-racing för mopeder! :) De har tydligen drygt 40 hk på bakljulet på en moped.

Den blå etylenglykolen som är vanligast, ska bytas vart fjärde år - annars är risken för kristallisering. Den röda longlife klarar sig längre, vet dock inte hur länge. Det är etylenglykol i bägge fallen, men longlife innehåller andra kemikalier (anti-korrosion) som är snällare mot aluminium.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.