|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
I helgen gjorde jag en djupdykning i "vevhusventilationsträsket": Jag tog ner oljetråget för att komma åt oljereturen från oljeavskiljaren och tog bort insugningsmembranet i bakkant på insuget. Sen fick min medhjälpare blåsa med tryckluft i oljereturröret, resultatet var att det är absolut öppet "hela vägen", dvs det blåste i röret som kallas vent pipe på denna bild Länk Då tycker jag att jag ska kunna utesluta oljeavskiljaren? Så här såg iaf mitt insugningsmembran ut Länk Man kan inte tro att det byttes i höstas iaf, packningen var helt slut. Kändes bra att sätta dit en BMW-original faktiskt. Stoppar in handen i insuget och där fanns MKT olja, torkar bort detta efter bästa förmåga och märker att röret som går inne i insuget är helt löst, OK, bort med spjällhuset och locket på framsidan av insuget, efter lite funderande kom jag fram till att röret inte ska fästas mot nånting utan bara "mynna ut" rakt i spjället. Förstår INTE varför det sitter en O-ring längst fram på röret då det inte ska täta mot någonting? Märker också att röret är lite skadat längst fram, en mindre (ca 2x2 mm) plastbit som är borta. Vet inte om detta kan påverka funktionen? (Vilket såvitt jag förstått är att fördela/spraya "oljedimma" till cylindrarna?) Vet inte ännu om detta löst mina problem, efter att ha kört 13 mil och låtit bilen stå så hade jag fortfarande viss vitrök när jag startade, KAN dock vara rester från det jag inte fick bort. Dvs jag vet inte om detta löst mitt vitröksproblem. Kommentara gärna, om inte annat så kanske detta kan hjälpa någon annan framöver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.