AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.333

Dieselvärmaren startar men stänger av sig själv direkt

Sida 2 av 2
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Bunf,

har kollat på dom, dom är återförsäljare av Webasto och tycks vara duktiga på dieslar överlag. Har du erfarenhet av dom?
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Uppdatering på problemet:

Min granne hade en kompis över hos sig, som var duktig på BMW. Han hade köpt på sig original avläsningsutrustning från en konkkad bilfirma så vi kopplade i datorn.

Vi startade dieselvärmaren med testern inkopplad. Den gick igång och jag märkte direkt att detta ljud hade jag aldrig hört tidigare. Detta betyder att den alltså inte startat tidigare, utan bara försökt starta. Det låter som en jetmotor då den startar och går igång.

Nåväl, dieslevärmaren stratade och vi följde med i testern hur det utvecklade sig. Kylarvattnets temperatur steg som det skulle och det blåste varmt i kupén. Den stannade av sig själv, och startade om sig.

Det började ryka om den som fan och vi trodde det brann i den :) Testern visade att den kände av en låga och stängde ner sig själv. Efter en stund startade den sig igen och gick utan problem.

Såhär höll den på några gånger och startade/stannade utan problem. Inga felkoder kunde vi heller avläsa.

Summa sumarum: Vi misstänker att värmaren inte varit aktiv på rätt länge och därför inte "orkade" gå igång då jag försökte själv, speciellt med kall motor. Med testern ikopplad startade den, och vi brände antagligen bort gammalt sot eftersom den rökte som fan.

Jag försökte starta den igen ikväll utan tester. Gick igång utan problem och värmde som bara fan. Känns jävligt skönt att inte måste föra in bilen och betala tusenlappar för en webasto som det inte var nåt fel på. Jag belönade grannens kompis med en flaska amarone ;)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Låter som den behövde brännas ur lite!

Vet att det var problem med Volvos brännare och den nya bio-dieseln. De satte igen och vägrade starta. Vet dock inte om de kom någon lösning på det, bytte bort bilen. Kanske vill verkstäderna att man skall åka in och rengöra värmarna med jämna mellanrum ;).
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Härligt! Kör min var tredje vecka på sommaren så den inte sortar till :D

Underbart med webasto :)
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Startar värmaren på sommaren?

I min bil går bara ventilationen igång
över ca 15 g C.

/G
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Jag kommer att köra den regelbundet nu över vintern, oavsett om det är kallt eller inte. Samtidigt får man komma ihåg att köra den minst en gång per månad även under sommaren så den inte får för sig att inte starta nästa vinter :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om jag startar min manuellt i idriven hoppar den igång även i 20 grader.

Via fjärren startar ventilationen över 15 grader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.